Diplomová práce má výzkumný charakter, a zabývá se narativními metodami
ve vyučovacích prostředcích angličtiny pro preprimární vzdělávání. Teoretická část představuje úvod do problematiky rané výuky angličtiny u dětí předškolního věku, rozvoji komunikativních dovedností a roli využití narativních metod při výuce angličtiny. V praktické části je prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy analyzováno 17 knih a učebnic angličtiny pro děti předškolního věku. Zjištění z kvantitativního výzkumného šetření byla doplněna o výsledky z doplňkové výzkumné metody kvalitativního polostrukturovaného interview se třemi učitelkami mateřských škol, používající při výuce učebnice obsahující naraci.
Anotace v angličtině
This master's thesis is focused on narrative methods in teaching recources of English language in pre-primary education. The main aim of this thesis is clarify what types of narration are most often used in English language teaching resources. The theoretical part introduces the issue of early English teaching to preschool children, the development of communicative skills and the role of using narrative methods in teaching English. In the practical part, 17 books and textbooks of English for pre-school children are analyzed through quantitative oriented content analysis. The findings from the quantitative research were supplemented by results from a supplementary reserach method of a qualitative semi-structured interview with three kindergarten teachers using textbooks containing narratives.
Klíčová slova
narace, vyučovací prostředky, jazykové dovednosti
Klíčová slova v angličtině
narration, teaching resources, language skills
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má výzkumný charakter, a zabývá se narativními metodami
ve vyučovacích prostředcích angličtiny pro preprimární vzdělávání. Teoretická část představuje úvod do problematiky rané výuky angličtiny u dětí předškolního věku, rozvoji komunikativních dovedností a roli využití narativních metod při výuce angličtiny. V praktické části je prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy analyzováno 17 knih a učebnic angličtiny pro děti předškolního věku. Zjištění z kvantitativního výzkumného šetření byla doplněna o výsledky z doplňkové výzkumné metody kvalitativního polostrukturovaného interview se třemi učitelkami mateřských škol, používající při výuce učebnice obsahující naraci.
Anotace v angličtině
This master's thesis is focused on narrative methods in teaching recources of English language in pre-primary education. The main aim of this thesis is clarify what types of narration are most often used in English language teaching resources. The theoretical part introduces the issue of early English teaching to preschool children, the development of communicative skills and the role of using narrative methods in teaching English. In the practical part, 17 books and textbooks of English for pre-school children are analyzed through quantitative oriented content analysis. The findings from the quantitative research were supplemented by results from a supplementary reserach method of a qualitative semi-structured interview with three kindergarten teachers using textbooks containing narratives.
Klíčová slova
narace, vyučovací prostředky, jazykové dovednosti
Klíčová slova v angličtině
narration, teaching resources, language skills
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na výuku anglického jazyka v preprimárním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se výuky anglického jazyka prostřednictvím narativní metody.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy učebnic anglického jazyka pro preprimární vzdělávání.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků analýzy, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na výuku anglického jazyka v preprimárním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se výuky anglického jazyka prostřednictvím narativní metody.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy učebnic anglického jazyka pro preprimární vzdělávání.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků analýzy, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cook, V. (2008). Second language learning and language teaching (4th ed.). London: Hodder Education.
Hennová, I. (2010). Angličtina pro předškoláky: metodika pro výuku v mateřské škole. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Suchánková, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Seznam doporučené literatury
Cook, V. (2008). Second language learning and language teaching (4th ed.). London: Hodder Education.
Hennová, I. (2010). Angličtina pro předškoláky: metodika pro výuku v mateřské škole. Praha: Portál.
Najvar, P. (2010). Raná výuka cizích jazyků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Suchánková, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Prezentovala výzkumnou strategii a výzkumná zjištění. Vedoucí práce vyzdvihla spolupráci se studentkou a její přístup ke zpracování tématu. Oponent práce se vyjadřuje k práci kladně. Teoretická část je zpracována precizně, přidaná hodnota práce je v operacionalizaci pojmů pro empirickou část. Výzkumná část postrádá formulaci výzkumných otázek. Formální úroveň je na velmi dobré úrovni. Studentka poté odpověděla na otázky z posudků diplomové práce, odpovědi podložila empirickými důkazy. Proběhla diskuse s komisí k významu výuky cizích jazyků a využití narativních metod ve výzkumu v této oblasti. Na otázku prof. Gavory k definici jazykových dovedností dokázala odpovědět.