Diplomová práce se zabývá způsobem trávení volného času pubescentů v závislosti na tom, zda žijí ve městě či na vesnici. Období pubescence je z hlediska vývoje jedno z náročných období v životě jedince. Dochází k významným změnám, které mohou podstatně ovlivnit trávení volného času dospívajících jedinců. Cílem teoretické části je vymezení období pubescence z hlediska vývojových teorií, rovněž jako význam volného času pro jedince v období puberty. Pozornost je věnována i typologii prostředí, zejména lokálního. Cílem empirické části práce je pomocí dotazníkového šetření objasnit, zda existují rozdíly ve způsobu trávení volného času pubescentů v závislosti na místě bydliště. Zjistit, jaké volnočasové aktivity u respondentů převládají a jak pestrá je nabídka aktivit
v jejich okolí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with spending free time of pubescent child depending on town or village they live. The pubescence period is one of the most challenging periods of the life. There are changes that can significantly affect the lesuire time of adolescents. In the theoretical part, there is defined the period of pubescence from the view of various developmental theories. Also, the meaning of free time for pubescents. Last but not least, attention is paid to the typology of the environment, especially the local one. The aim of the empirical part is to clarify the differences in types of spending free time of pubescents depending on the place of living and find out what kind of leisure activities the respondents prefer and which activities are in their surroundings.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, pubescence, vývojové změny, lokální prostředí
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure activities, pubescence, development changes, local environment
Rozsah průvodní práce
89 s. (155 540 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá způsobem trávení volného času pubescentů v závislosti na tom, zda žijí ve městě či na vesnici. Období pubescence je z hlediska vývoje jedno z náročných období v životě jedince. Dochází k významným změnám, které mohou podstatně ovlivnit trávení volného času dospívajících jedinců. Cílem teoretické části je vymezení období pubescence z hlediska vývojových teorií, rovněž jako význam volného času pro jedince v období puberty. Pozornost je věnována i typologii prostředí, zejména lokálního. Cílem empirické části práce je pomocí dotazníkového šetření objasnit, zda existují rozdíly ve způsobu trávení volného času pubescentů v závislosti na místě bydliště. Zjistit, jaké volnočasové aktivity u respondentů převládají a jak pestrá je nabídka aktivit
v jejich okolí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with spending free time of pubescent child depending on town or village they live. The pubescence period is one of the most challenging periods of the life. There are changes that can significantly affect the lesuire time of adolescents. In the theoretical part, there is defined the period of pubescence from the view of various developmental theories. Also, the meaning of free time for pubescents. Last but not least, attention is paid to the typology of the environment, especially the local one. The aim of the empirical part is to clarify the differences in types of spending free time of pubescents depending on the place of living and find out what kind of leisure activities the respondents prefer and which activities are in their surroundings.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, pubescence, vývojové změny, lokální prostředí
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure activities, pubescence, development changes, local environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času, lokálního prostředí a pubescence z pohledu vývojových teorií.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času, lokálního prostředí a pubescence z pohledu vývojových teorií.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CRAIN, William C. Theories of development: concepts and applications. 6th ed. Boston, MA: Prentice Hall, c2011. ISBN 9780205810468.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
CRAIN, William C. Theories of development: concepts and applications. 6th ed. Boston, MA: Prentice Hall, c2011. ISBN 9780205810468.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se stručně věnovala popisu teoretických východisek, následně se zaměřila na popis výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a popsala metodu sběru dat. Studentka popsala výzkumný soubor a formulovala hypotézy. Následně se zaměřila na prezentaci závěrů výzkumného šetření. Studentka dále uvedla doporučení pro praxi. Na závěr obhajoby studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise (formulace hypotéz).