Diplomová práce se zabývá depresivitou u adolescentů v souvislosti s psychosociálním kontextem. Teoretická část se dělí na 3 kapitoly. První kapitola se věnuje vývojovému období adolescence a změnám, ke kterým v tomto období dochází. Následující kapitola se zaměřuje na příčiny, symptomatologii a léčbu deprese u adolescentů. Třetí kapitola teoretické části pojednává o prediktorech výskytu depresivity, vztazích v adolescenci a sebepojetí. Praktická část diplomové práce je orientovaná kvantitativně a zjišťuje nejen výskyt a míru depresivních projevů, ale také vnímání vzájemných vztahů adolescentů s rodinou, vrstevníky a školou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teenagers' depressivity in connection with psychosocial context. Theoretical part is divided into 3 chapters. First chapter focuses on teenager's development period and related changes. Next chapter deals with causes, symptomatology and therapy of teenagers' depression. The last chapter of theoretical part describes predictors of depression occurrence, teenager's relationships and self-concept. Practical part's target is to find not only occurrence and rate of depressive acts but also perception of teenager's mutual relationships with families, same-age people and school. Practical part is quantitative oriented.
Klíčová slova
depresivita, adolescence, vývojové změny, prediktor depresivity, vztahy v adolescenci, sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
depressivity, adolescence, developmental changes, predictor of depressivity, relationships in adolescence, self-concept
Rozsah průvodní práce
90 s. (148 688 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá depresivitou u adolescentů v souvislosti s psychosociálním kontextem. Teoretická část se dělí na 3 kapitoly. První kapitola se věnuje vývojovému období adolescence a změnám, ke kterým v tomto období dochází. Následující kapitola se zaměřuje na příčiny, symptomatologii a léčbu deprese u adolescentů. Třetí kapitola teoretické části pojednává o prediktorech výskytu depresivity, vztazích v adolescenci a sebepojetí. Praktická část diplomové práce je orientovaná kvantitativně a zjišťuje nejen výskyt a míru depresivních projevů, ale také vnímání vzájemných vztahů adolescentů s rodinou, vrstevníky a školou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teenagers' depressivity in connection with psychosocial context. Theoretical part is divided into 3 chapters. First chapter focuses on teenager's development period and related changes. Next chapter deals with causes, symptomatology and therapy of teenagers' depression. The last chapter of theoretical part describes predictors of depression occurrence, teenager's relationships and self-concept. Practical part's target is to find not only occurrence and rate of depressive acts but also perception of teenager's mutual relationships with families, same-age people and school. Practical part is quantitative oriented.
Klíčová slova
depresivita, adolescence, vývojové změny, prediktor depresivity, vztahy v adolescenci, sebepojetí
Klíčová slova v angličtině
depressivity, adolescence, developmental changes, predictor of depressivity, relationships in adolescence, self-concept
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti adolescence, depresivity a rizikových faktorů depresivity v adolescenci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti adolescence, depresivity a rizikových faktorů depresivity v adolescenci.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BREMS, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství: komplexní průvodce. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018, 526 s. ISBN 978-80-7553-510-8.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada, 2012, 138 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4007-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 620 s. ISBN 978-80-200-1680-5.
PRAŠKO, Ján, Barbora BULIKOVÁ a Zuzana SIGMUNDOVÁ. Depresivní porucha a jak ji překonat. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-656-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BREMS, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství: komplexní průvodce. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018, 526 s. ISBN 978-80-7553-510-8.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada, 2012, 138 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4007-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 620 s. ISBN 978-80-200-1680-5.
PRAŠKO, Ján, Barbora BULIKOVÁ a Zuzana SIGMUNDOVÁ. Depresivní porucha a jak ji překonat. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-656-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně vymezila teoretická východiska práce, zdůvodnila volbu tématu a zaměřila se na popis výzkumné strategie. Studentka popsala výzkumnou strategii - výzkumné otázky, výzkumné cíle, výzkumný nástroj, apod. Stěžejní část tvořila prezentace výsledků výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků i otázky členů komise (vztah tématu k sociální pedagogice). Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.