Tématem diplomové práce je hodnotová orientace mladých dospělých po ukončení ústavní výchovy. Hlavním cílem práce je zjistit hodnotovou orientace mladých dospělých žijících v domech na půl cesty. Práce je dělena na teoretickou a empirickou část. První část se věnuje teoretickým poznatkům týkajících se hodnot, mladé dospělosti, a nakonec samotné ústavní a ochranné výchově. Obsahem empirické části jsou výsledky výzkumného šetření, tedy zjištění, jaká je hodnotová orientace mladých dospělých žijících v domech na půl cesty. Pro zjištění daných skutečností je volena metoda kvantitativního výzkumu s využitím techniky standardizovaného dotazníku PVQ profesora Schwartze, vyplněného uživateli domů na půl cesty.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is Value Orientation of Young Adults After Finishing Institutional Care. The main aim of this work is to establish the value orientation of young adults living in halfway houses. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The first part deals with theoretical findings regarding values, young adulthood, and finally the question of institutional and protective care. The empiric part consists of the results of the research, i.e. determining of the value orientation of young adults living in halfway houses. A method of quantitative research using the standardized questionnaire technique PVQ by professor Schwartz - the questionnaire was filled in by clients of halfway houses.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, mladá dospělost, ústavní a ochranná výchova, dům na půl cesty
Klíčová slova v angličtině
Values, Value Orientation, Young Adulthood, Institutional And Protective Care, Halfway House
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je hodnotová orientace mladých dospělých po ukončení ústavní výchovy. Hlavním cílem práce je zjistit hodnotovou orientace mladých dospělých žijících v domech na půl cesty. Práce je dělena na teoretickou a empirickou část. První část se věnuje teoretickým poznatkům týkajících se hodnot, mladé dospělosti, a nakonec samotné ústavní a ochranné výchově. Obsahem empirické části jsou výsledky výzkumného šetření, tedy zjištění, jaká je hodnotová orientace mladých dospělých žijících v domech na půl cesty. Pro zjištění daných skutečností je volena metoda kvantitativního výzkumu s využitím techniky standardizovaného dotazníku PVQ profesora Schwartze, vyplněného uživateli domů na půl cesty.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is Value Orientation of Young Adults After Finishing Institutional Care. The main aim of this work is to establish the value orientation of young adults living in halfway houses. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The first part deals with theoretical findings regarding values, young adulthood, and finally the question of institutional and protective care. The empiric part consists of the results of the research, i.e. determining of the value orientation of young adults living in halfway houses. A method of quantitative research using the standardized questionnaire technique PVQ by professor Schwartz - the questionnaire was filled in by clients of halfway houses.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, mladá dospělost, ústavní a ochranná výchova, dům na půl cesty
Klíčová slova v angličtině
Values, Value Orientation, Young Adulthood, Institutional And Protective Care, Halfway House
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace, mladé dospělosti a ústavní výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace, mladé dospělosti a ústavní výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HORÁK, Josef. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1999. 81 s. ISBN 8070832576.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 s. ISBN 978-80-7481-138-8.
PRÁZNÝ, Aleš. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007, 188 s. ISBN 978-80-7194-990-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdejších předpisů.
Seznam doporučené literatury
HORÁK, Josef. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1999. 81 s. ISBN 8070832576.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 s. ISBN 978-80-7481-138-8.
PRÁZNÝ, Aleš. Výchova jako přehodnocování hodnot. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007, 188 s. ISBN 978-80-7194-990-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdejších předpisů.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila teoretická východiska tématu z oblasti hodnot a hodnotových orientací. Vysvětlila volbu výzkumných metod a popsala výzkumný vzorek. Dále se podrobně věnovala výzkumným zjištěním - popsání preference hodnotových typů mladých dospělých. Svá zjištění diskutovala se zjištěním odborníků, kteří se tématu věnovali v publikační činnosti. Dále objasnila, jak vyhodnocovala hypotézy, týkající se například hodnotových orientací v souvislosti s gender, nebo s dosaženým vzděláním.
Studentka podrobně odpovídala na otázky vedoucího i oponenta.
Členka komise se doptávala na faktory, které ovlivňují hodnotovou orientaci mladých lidí v rodinném prostředí, a na faktory, které mohou ovlivňovat mladé lidi v prostředí ústavní výchovy.