Diplomová práce se zabývá zátěží matek, kterou matky podstupují v péči o zdravotně po-stižené dítě. Cílem výzkumu je zjistit, jak matky, které pečují o zdravotně postižené dítě, se vyrovnávají s touto situací z jejich subjektivního vnímání, jaké mají životní hodnoty a po-stoje, a jaká je jejich životní motivace. V teoretické části jsou odborné informace, které se týkají psychické odolnosti v zátěžových situacích rodiny, výchovy dítěte, motivace, sociál-ní opory a v neposlední řadě zdravotního postižení. Praktická část je realizována metodou kvalitativního výzkumu, formou polostrukturovaného rozhovoru.
Annotation in English
This diploma thesis is concerned with the strain of mothers who have to care about their handicapped children. The aim of this research is to find out how mothers who look after their handicapped child deal with this situation from their point of view, what life values and attitudes they have and what is their life motivation. In the theoretical part there are specific terms which are con-nected with psychological edurance in stressful situtions, caring about chil-dren, motivation, social support and different handicaps. The methods of a qualitative research and a partly structured dialogs have been used in the practical part.
Keywords
psychická odolnost, zátěžové situace, rodina, výchova, hodnoty, postoje, motivace, sociální opora, zdravotní postižení
Diplomová práce se zabývá zátěží matek, kterou matky podstupují v péči o zdravotně po-stižené dítě. Cílem výzkumu je zjistit, jak matky, které pečují o zdravotně postižené dítě, se vyrovnávají s touto situací z jejich subjektivního vnímání, jaké mají životní hodnoty a po-stoje, a jaká je jejich životní motivace. V teoretické části jsou odborné informace, které se týkají psychické odolnosti v zátěžových situacích rodiny, výchovy dítěte, motivace, sociál-ní opory a v neposlední řadě zdravotního postižení. Praktická část je realizována metodou kvalitativního výzkumu, formou polostrukturovaného rozhovoru.
Annotation in English
This diploma thesis is concerned with the strain of mothers who have to care about their handicapped children. The aim of this research is to find out how mothers who look after their handicapped child deal with this situation from their point of view, what life values and attitudes they have and what is their life motivation. In the theoretical part there are specific terms which are con-nected with psychological edurance in stressful situtions, caring about chil-dren, motivation, social support and different handicaps. The methods of a qualitative research and a partly structured dialogs have been used in the practical part.
Keywords
psychická odolnost, zátěžové situace, rodina, výchova, hodnoty, postoje, motivace, sociální opora, zdravotní postižení
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k péči o postižené dítě a institucionální podpoře pečujícím matkám.
Příprava metodiky výzkumného šetření.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k péči o postižené dítě a institucionální podpoře pečujícím matkám.
Příprava metodiky výzkumného šetření.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
GATES, Bob a Barr OWEN. Oxford handbook of learning and intellectual disability nursing. New York: Oxford University Press. 2009. ISBN 978-0-19-953322-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.ISBN 978-80-262- 0643-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-830-6.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Recommended resources
GATES, Bob a Barr OWEN. Oxford handbook of learning and intellectual disability nursing. New York: Oxford University Press. 2009. ISBN 978-0-19-953322-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.ISBN 978-80-262- 0643-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-830-6.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.
Enclosed appendices
CD ROM
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka velmi krátce představila teoretická východiska práce, výzkumný přístup i metody. Dále představila významná zjištění vzešlá ze svého výzkumu. Studentka dále popsala brožuru, kterou vypracovala v návaznosti na praktickou část práce. Komise diskutovala se studentkou o možnostech odlehčovací péče pro rodiny. Členka komise ocenila velmi zajímavé téma. Upozornila také na velkou zainteresovanost studentky do tématu.
Studentka se snažila odpovědět na všechny otázky vedoucího a oponenta. Členové komise se studentkou diskutovali o neetickém termínu užívaného ve starší literatuře: "postižené dítě" a o nejednotné teminologii obecně.
Členové komise se shodli na tom, že ve výzkumné části se studentka věnovala místo měření zátěže matek, spíše oblasti vyrovnávání se se zátěží.