Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním pohledem asistentů pedagoga. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu inkluzivního vzdělávání a stavem v České republice. Také je zde vztah integrace a inkluze. Dále se definuje pojem inkluzivní škola, jak ji rozeznat, kdo jsou její aktéři a jaké jsou vlivy na úspěšnou inkluzi. V závěrečné části teoretického úseku se zabývá asistentem pedagoga, osobnostními a kvalifikačními předpoklady, metodikou, a především spoluprací s aktéry inkluzivního vzdělávání. Praktická část je stavěna na polostrukturovaném rozhovoru s asistenty pedagoga. Cílem diplomové práce je zjištění pohledu asistentů pedagoga na inkluzivní vzdělávání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with inclusive education from the teacher assistants point of view. The theoretical part focuses on the definition of the concept of the inclusive education and the situation in the Czech Republic. There is also a relationship of integration and inclusion. It also defines the notion of inclusive school system, how to recognize it, who are the main characters are and what are the effects of successful inclusion. The final part of the theoretical section, deals with a teacher's assistant, personality and qualification prerequisites, methodology and above all, cooperation with inclusive education actors. The practical part is based on a semi-structured interview with pedagogical assistants. The aim of this diploma thesis is to find out the view of pedagogical assistants in inclusive education.
Klíčová slova
Inkluzivní vzdělávání, inkluze, inkluzivní škola, asistent pedagoga, spolupráce s aktéry inkluzivního vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Inclusive education, inclusion, inclusive school, teaching assistant, collaboration with actors in inclusive education.
Rozsah průvodní práce
68 s. (23233 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním pohledem asistentů pedagoga. Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu inkluzivního vzdělávání a stavem v České republice. Také je zde vztah integrace a inkluze. Dále se definuje pojem inkluzivní škola, jak ji rozeznat, kdo jsou její aktéři a jaké jsou vlivy na úspěšnou inkluzi. V závěrečné části teoretického úseku se zabývá asistentem pedagoga, osobnostními a kvalifikačními předpoklady, metodikou, a především spoluprací s aktéry inkluzivního vzdělávání. Praktická část je stavěna na polostrukturovaném rozhovoru s asistenty pedagoga. Cílem diplomové práce je zjištění pohledu asistentů pedagoga na inkluzivní vzdělávání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with inclusive education from the teacher assistants point of view. The theoretical part focuses on the definition of the concept of the inclusive education and the situation in the Czech Republic. There is also a relationship of integration and inclusion. It also defines the notion of inclusive school system, how to recognize it, who are the main characters are and what are the effects of successful inclusion. The final part of the theoretical section, deals with a teacher's assistant, personality and qualification prerequisites, methodology and above all, cooperation with inclusive education actors. The practical part is based on a semi-structured interview with pedagogical assistants. The aim of this diploma thesis is to find out the view of pedagogical assistants in inclusive education.
Klíčová slova
Inkluzivní vzdělávání, inkluze, inkluzivní škola, asistent pedagoga, spolupráce s aktéry inkluzivního vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Inclusive education, inclusion, inclusive school, teaching assistant, collaboration with actors in inclusive education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání a kompetencí asistenta pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interprerace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání a kompetencí asistenta pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interprerace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014, 210 s. ISBN 978-80-7387-765-1.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, [2017], 106 s. Dobrá škola. Inkluzivní vzdělávání. ISBN 978-80-7496-349-0.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014, 210 s. ISBN 978-80-7387-765-1.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, [2017], 106 s. Dobrá škola. Inkluzivní vzdělávání. ISBN 978-80-7496-349-0.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010, 435 s. ISBN 978-80-7367-679-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila základní teoretická východiska tématu a pojmy, např. inkluzivní vzdělávání, inkluzivní škola a asistent pedagoga. Vysvětlila, proč volila daný přístup ke zkoumané problematice a výzkumnou metodu. Krátce popsala analýzu dat a dále se věnovala výzkumným zjištěním.
Zkoušející diskutovala se studentkou o vhodnosti volby výzkumné metody a také o výzkumném vzorku.
Studentka odpověděla na všehny otázky vedoucího a oponenta. Vysvětlila rozdíly mezi termíny "žák" a "student", které v práci používala.
Dále studentka vysvětlila, proč nesestavila paradigmatický model.
Po otázce zkoušející, studentka podrobně vysvětlovala dílčí pohledy informantů na danou problematiku. Studentka také podrobněji vysvětlovala překvapivé zjištění, že informanti příliš "nekvitují" proces inkluze. Zkoušející rozebírala také otázku, do jaké míry byl učitel ve třídě podporovatelem asistenta pedagoga.