Diplomová práce se zabývá analýzou postupů učitele mateřské školy ve výtvarných aktivitách. V rámci teoretické části je cílem analyzovat postupy učitelek, jak přistupují k výchovně vzdělávacímu procesu při výtvarných aktivitách. Dále jsou zde popsány didaktické strategie, které učitelky používají při procesu vzdělávání. V empiricky zaměřené části diplomové práce jsou upřesněny jednotlivé části výzkumu, charakterizován výzkumný vzorek a popsán způsob a vyhodnocení sběru dat. Výzkumné šetření kvalitativního designu bylo postaveno na metodě nestrukturovaného pozorování, technikou otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the nursery teacher's practices in art activities. In the theoretical part, the aim is to analyze the practices of teachers as they approach the educational process in art activities. There are also described the didactic strategies that teachers use in the process of education. In the empirically oriented part of the thesis, individual parts of the research are specified, the research sample is characterized and the method and evaluation of data collection is described. The research of qualitative design was based on the method of unstructured observation, open coding technique.
Teacher, Art Education, teacher's practices, creativity
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou postupů učitele mateřské školy ve výtvarných aktivitách. V rámci teoretické části je cílem analyzovat postupy učitelek, jak přistupují k výchovně vzdělávacímu procesu při výtvarných aktivitách. Dále jsou zde popsány didaktické strategie, které učitelky používají při procesu vzdělávání. V empiricky zaměřené části diplomové práce jsou upřesněny jednotlivé části výzkumu, charakterizován výzkumný vzorek a popsán způsob a vyhodnocení sběru dat. Výzkumné šetření kvalitativního designu bylo postaveno na metodě nestrukturovaného pozorování, technikou otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analysis of the nursery teacher's practices in art activities. In the theoretical part, the aim is to analyze the practices of teachers as they approach the educational process in art activities. There are also described the didactic strategies that teachers use in the process of education. In the empirically oriented part of the thesis, individual parts of the research are specified, the research sample is characterized and the method and evaluation of data collection is described. The research of qualitative design was based on the method of unstructured observation, open coding technique.
Teacher, Art Education, teacher's practices, creativity
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení výtvarné výchovy v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o současné české výtvarné edukaci.
Příprava metodiky empirické části, zpracovaní výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace teoretického modelu z výzkumu, vypracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postavení výtvarné výchovy v mateřské škole.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o současné české výtvarné edukaci.
Příprava metodiky empirické části, zpracovaní výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace teoretického modelu z výzkumu, vypracování závěrů a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Slavík, J., Chrz, J., Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum.
Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (2010). Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Praha: Grada.
Stehlíková Babyrádová, H. (2016). Vize v umění a ve výchově uměním. Brno: Barrister & Principal.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Evans, J. (2017). How to Teach Art to Children. Brilliant Publications.
Seznam doporučené literatury
Slavík, J., Chrz, J., Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum.
Miovský, M., Čermák, I., Chrz, V. (2010). Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Praha: Grada.
Stehlíková Babyrádová, H. (2016). Vize v umění a ve výchově uměním. Brno: Barrister & Principal.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Evans, J. (2017). How to Teach Art to Children. Brilliant Publications.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovu práci, představila komisi výzkumná zjištění. Vedoucí práce konstatuje problémy studentky v oblasti práce s odbornou literaturou. Oponentka práce poukázala na chybějící teoretické přístupy k výtvarným činnostem, absenci zdrojů pro interpretační rámec výzkumu. Studentka dále odpověděla na otázky z posudků diplomové práce. Následně proběhla diskuse s komisí o oblasti interpretace dat výzkumu. Studentka reagovala spíše v obecné rovině.