Bakalářská práce je zaměřena na specifika spolupráce střední školy s rodinou. V teoretické části jsou shromážděny informace o spolupráci a její formy, zabývá se aktéry spolupráce a také se zaměřuje na jejich vzájemná očekávání, postoje a přínosy. Praktickou část práce tvoří kvalitativní průzkum, v němž je zvolena metoda shromažďování dat formou rozhovoru s učiteli na středních školách a jejich názory a zkušenosti na spoluprací s rodiči žáku. Cílem práce je popsat skutečnou podobu spolupráce střední školy s rodinou prostřednictvím vyučujících a navrhnout doporučení pro praxi.
Annotation in English
My Bachelor thesis is focused on the specifics of the cooperation high school with the family. The theoretical part collects information about cooperation and her form, it deals with actors of the coopetarion and also focus on their expection, attitudes and benefits. The practical part consists of quality research in which I choose collecting data in form of an interview with the teachers in the high school and their opinions and experiences on cooperation with parents. Goal of this work is to describe the real form of cooperation between high school and family and suggest recommendation in practice.
Keywords
Spolupráce, rodina, střední škola, třídní schůzky, učitel
Bakalářská práce je zaměřena na specifika spolupráce střední školy s rodinou. V teoretické části jsou shromážděny informace o spolupráci a její formy, zabývá se aktéry spolupráce a také se zaměřuje na jejich vzájemná očekávání, postoje a přínosy. Praktickou část práce tvoří kvalitativní průzkum, v němž je zvolena metoda shromažďování dat formou rozhovoru s učiteli na středních školách a jejich názory a zkušenosti na spoluprací s rodiči žáku. Cílem práce je popsat skutečnou podobu spolupráce střední školy s rodinou prostřednictvím vyučujících a navrhnout doporučení pro praxi.
Annotation in English
My Bachelor thesis is focused on the specifics of the cooperation high school with the family. The theoretical part collects information about cooperation and her form, it deals with actors of the coopetarion and also focus on their expection, attitudes and benefits. The practical part consists of quality research in which I choose collecting data in form of an interview with the teachers in the high school and their opinions and experiences on cooperation with parents. Goal of this work is to describe the real form of cooperation between high school and family and suggest recommendation in practice.
Keywords
Spolupráce, rodina, střední škola, třídní schůzky, učitel
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti spolupráce rodiny a školy.
Vymezení teoretických postupů o formách spolupráce střední školy a rodiny.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru s učiteli středních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti spolupráce rodiny a školy.
Vymezení teoretických postupů o formách spolupráce střední školy a rodiny.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru s učiteli středních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Recommended resources
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools (Second edition). Boulder: Westview Press, a Member of the Perseus Books Group.
Feřtek, T. (2011). Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. V Praze: Yinachi.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Whitaker, T., & Fiore, D. J. (2016). Dealing with difficult parents (Second edition). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Recommended resources
Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools (Second edition). Boulder: Westview Press, a Member of the Perseus Books Group.
Feřtek, T. (2011). Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. V Praze: Yinachi.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Whitaker, T., & Fiore, D. J. (2016). Dealing with difficult parents (Second edition). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Enclosed appendices
CD
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce upozornila na nevyužitý potenciál dat v empirické části práce. Položila otázky týkající se představy studentky o spolupráci učitele a rodiči žáka. Studentka dokázala odpovědět adekvátně. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické i empirické části práce. Položila otázky týkající se vztahu zjištěných výsledků k jiným empirickým výzkumům a přínosu těchto dat pro praxi škol. Studentka odpověděla na tyto otázky s nedostatky. Dr. Vránová doporučila jiné formy spolupráce školy s rodinou.