Didaktický test je jedním z mnoha nástrojů pro diagnózu úrovně znalostí žáků v přesně vymezené oblasti. Didaktické testování se stalo nedílnou součástí pedagogické praxe v oblasti hodnocení výuky. Didaktické testy je možný využít v jakémkoli vyučovacím předmětu. Dávají pedagogovi zpětnou vazbu o tom, zda studenti učivu porozuměli. Cílem této bakalářské práce je popsat obecné principy testování znalostí, vytvoření didaktického testu na určité téma ve vyučovacím předmětu Společenskovědní seminář na střední škole a následně jeho ověření a vyhodnocení. Teoretická část je zaměřena na obecné informace o metodách pro zjišťování a hodnocení znalostí žáků. Podstatná část je věnována didaktickému testu, jeho tvorbě, druhům a vlastnostem. Praktická část je zaměřena především na tvorbu konkrétního didaktického testu, konstrukci jednotlivých testových úloh a následnou analýzu jak testových úloh, tak celého didaktického testu.
Anotace v angličtině
The achievement test is one of many tools for diagnosing students' knowledge level in a well-defined area. Achievement testing has become an integral part of pedagogic practice in teaching evaluation. Achievement tests can be used in any subject. They give feedback to teacher whether the students have understood the subject matter. The aim of this ba-chelor thesis is to describe the general principles of knowledge testing, creating a didactic test on a specific topic in the Social Science Seminar at the High School and then verify-ing and evaluating. The theoretical part is focused on general information about methods for detecting and evaluating students' knowledge. A substantial part is devoted to didactic test, its creation, types and properties. The practical part is focused mainly on creating of a specific didactic test, construction of individual test tasks and subsequent analysis of both test tasks and the didactic test.
Klíčová slova
Didaktický test, ověřování znalostí, hodnocení znalostí, testování v ekonomii.
Klíčová slova v angličtině
Achivement test, knowledge verification, knowledge evaluation, testing in economy.
Rozsah průvodní práce
92
Jazyk
CZ
Anotace
Didaktický test je jedním z mnoha nástrojů pro diagnózu úrovně znalostí žáků v přesně vymezené oblasti. Didaktické testování se stalo nedílnou součástí pedagogické praxe v oblasti hodnocení výuky. Didaktické testy je možný využít v jakémkoli vyučovacím předmětu. Dávají pedagogovi zpětnou vazbu o tom, zda studenti učivu porozuměli. Cílem této bakalářské práce je popsat obecné principy testování znalostí, vytvoření didaktického testu na určité téma ve vyučovacím předmětu Společenskovědní seminář na střední škole a následně jeho ověření a vyhodnocení. Teoretická část je zaměřena na obecné informace o metodách pro zjišťování a hodnocení znalostí žáků. Podstatná část je věnována didaktickému testu, jeho tvorbě, druhům a vlastnostem. Praktická část je zaměřena především na tvorbu konkrétního didaktického testu, konstrukci jednotlivých testových úloh a následnou analýzu jak testových úloh, tak celého didaktického testu.
Anotace v angličtině
The achievement test is one of many tools for diagnosing students' knowledge level in a well-defined area. Achievement testing has become an integral part of pedagogic practice in teaching evaluation. Achievement tests can be used in any subject. They give feedback to teacher whether the students have understood the subject matter. The aim of this ba-chelor thesis is to describe the general principles of knowledge testing, creating a didactic test on a specific topic in the Social Science Seminar at the High School and then verify-ing and evaluating. The theoretical part is focused on general information about methods for detecting and evaluating students' knowledge. A substantial part is devoted to didactic test, its creation, types and properties. The practical part is focused mainly on creating of a specific didactic test, construction of individual test tasks and subsequent analysis of both test tasks and the didactic test.
Klíčová slova
Didaktický test, ověřování znalostí, hodnocení znalostí, testování v ekonomii.
Klíčová slova v angličtině
Achivement test, knowledge verification, knowledge evaluation, testing in economy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše informačních zdrojů ke zvolenému tématu práce.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek k problematice tvorby a ověřování didaktických testů.
Příprava metodiky empirické části práce.
Návrh a konstrukce didaktického testu a jeho aplikace na studentech střední školy.
Statisticko-empirické ověření vlastností testu a jeho optimalizace.
Prezentace výsledků a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše informačních zdrojů ke zvolenému tématu práce.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek k problematice tvorby a ověřování didaktických testů.
Příprava metodiky empirické části práce.
Návrh a konstrukce didaktického testu a jeho aplikace na studentech střední školy.
Statisticko-empirické ověření vlastností testu a jeho optimalizace.
Prezentace výsledků a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURJAN, Vladimír. Tvorba a využívanie školských testov v pedagogickej praxi. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave, 2005. ISBN 80-8052-228-6.
JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
POPHAM, W. James. The ABCs of educational testing: demystifying the tools that shape our schools. Thousand Oaks: Corwin, a SAGE Publishing Company, 2017. ISBN 978-1-5063-5151-3.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5.
TRICE, Ashton D. A handbook of classroom assessment. New York: Addison Wesley Longman, 2000. ISBN 0-321-05397-4.
Seznam doporučené literatury
BURJAN, Vladimír. Tvorba a využívanie školských testov v pedagogickej praxi. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave, 2005. ISBN 80-8052-228-6.
JEŘÁBEK, Ondřej a Martin BÍLEK. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
POPHAM, W. James. The ABCs of educational testing: demystifying the tools that shape our schools. Thousand Oaks: Corwin, a SAGE Publishing Company, 2017. ISBN 978-1-5063-5151-3.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5.
TRICE, Ashton D. A handbook of classroom assessment. New York: Addison Wesley Longman, 2000. ISBN 0-321-05397-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k problematickým místům zpracování didaktické stránky teoretické části práce. Položila otázky týkající se doporučení pro praxi a problémů, se kterými se studentka setkala v souvislosti s tvorbou didaktického testu. Studentka odpověděla adekvátně. Oponent se vyjádřil k teoretické části práce, kterou hodnotí adekvátně. Položil otázky týkající se základní terminologie v práci a způsobů zvyšování reliability. Studentka odpověděla na otázky s nedostatky.