Diplomová práce se zabývá chápáním fenoménu moci učitelkami mateřských škol. Teoretická část práce se soustřeďuje na zmapování pojetí fenoménu moci a jeho zasazení do pedagogického kontextu třídy mateřské školy. Dále uvádí potřebné poznatky k pochopení rozdílů mezi fenoménem moci a autority. Praktická rovina diplomové práce odhaluje, jak učitelky mateřských škol chápou fenomén moci, a jakým způsobem popisují svou moc nad dětmi předškolního věku. Výzkumná část byla realizována prostřednictvím rozhovorů s učitelkami mateřských škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with understanding the phenomenon of power by kindergarden teachers. The theoretical part focuses on mapping the concept of phenomenon of power and its incorporation into the pedagogical context of the kindergarden class. It also provides the key insights to understand the differences between power and authority. The practical section of the thesis reveals how kindergarden teachers understand the phenomenon of power and how they describe their power over preschool children. The research part was realized through the interviews with kindergarden teachers.
Klíčová slova
fenomén, moc, autorita, dominance, kontrola
Klíčová slova v angličtině
phenomenon, power, authority, dominance, control
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá chápáním fenoménu moci učitelkami mateřských škol. Teoretická část práce se soustřeďuje na zmapování pojetí fenoménu moci a jeho zasazení do pedagogického kontextu třídy mateřské školy. Dále uvádí potřebné poznatky k pochopení rozdílů mezi fenoménem moci a autority. Praktická rovina diplomové práce odhaluje, jak učitelky mateřských škol chápou fenomén moci, a jakým způsobem popisují svou moc nad dětmi předškolního věku. Výzkumná část byla realizována prostřednictvím rozhovorů s učitelkami mateřských škol.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with understanding the phenomenon of power by kindergarden teachers. The theoretical part focuses on mapping the concept of phenomenon of power and its incorporation into the pedagogical context of the kindergarden class. It also provides the key insights to understand the differences between power and authority. The practical section of the thesis reveals how kindergarden teachers understand the phenomenon of power and how they describe their power over preschool children. The research part was realized through the interviews with kindergarden teachers.
Klíčová slova
fenomén, moc, autorita, dominance, kontrola
Klíčová slova v angličtině
phenomenon, power, authority, dominance, control
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury a terminologie - fenomén, moc, autorita, dominance, kontrola.
Vymezení teoretických východisek o fenoménu moci v prostředí mateřské školy.
Zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování dat formou otevřeného a axiálního kódování, vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše, studium odborné literatury a terminologie - fenomén, moc, autorita, dominance, kontrola.
Vymezení teoretických východisek o fenoménu moci v prostředí mateřské školy.
Zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování dat formou otevřeného a axiálního kódování, vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Kaščák, O. (2006). Moc školy: o formativnej sile organizácie. Bratislava: Veda.
Kaščák, O. (2010). Škola ako rituálny priestor. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Vališová, A. (2011). Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Bedrnová, E., & Nový, I. (2001). Moc, vliv, autorita. Vyd. 1. Praha: Management Press.
Myers, D. (2007). Teacher Power-Revisited. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 80(5), 239-242.
Seznam doporučené literatury
Kaščák, O. (2006). Moc školy: o formativnej sile organizácie. Bratislava: Veda.
Kaščák, O. (2010). Škola ako rituálny priestor. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
Vališová, A. (2011). Autorita a proměny jejího pojetí v edukačním prostředí. Praha: Karolinum.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Bedrnová, E., & Nový, I. (2001). Moc, vliv, autorita. Vyd. 1. Praha: Management Press.
Myers, D. (2007). Teacher Power-Revisited. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 80(5), 239-242.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka změnila v posledním semestru formu studia (z prezenční na kombinovanou).
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce vyzdvihl pozitivní přístup studentky. Oponentka vyjadřuje nespokojenost s přehledem terminologie a s chaosem v oblasti pojmů. Z celkového hlediska komise hodnotí práci za zdařilou. Diskuze probíhala na téma vztahu mezi mocí a autoritou.