Bakalářská práce je zaměřena na problematiku poruch autistického spektra v běžných mateřských školách. Hlavním cílem je sumarizovat poznatky učitelů o výchově a vzdělávání dětí s autismem a identifikovat jejich specifické postupy práce. Teoretická část vymezuje základní východiska spjaté s dětským autismem. Empirická část realizována prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje a popisuje znalosti učitelů a jejich specifické postupy práce s dětmi s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of autistic spectrum in common nursery schools. The main objective is to summarize the teachers´ knowledge about the upbringing and the education of children with autism spectrum disorder and to identify their specific work procedures. The theoretical part describes the common terminology regarding childhood autism. The empirical part, which is conducted through survey, is researching and describing teacher's knowledge and their specific educational methods with childdren with autism spectrum disorder.
Klíčová slova
aplikovaná behaviorální analýza, porucha autistického spektra, strukturované učení
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku poruch autistického spektra v běžných mateřských školách. Hlavním cílem je sumarizovat poznatky učitelů o výchově a vzdělávání dětí s autismem a identifikovat jejich specifické postupy práce. Teoretická část vymezuje základní východiska spjaté s dětským autismem. Empirická část realizována prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje a popisuje znalosti učitelů a jejich specifické postupy práce s dětmi s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of autistic spectrum in common nursery schools. The main objective is to summarize the teachers´ knowledge about the upbringing and the education of children with autism spectrum disorder and to identify their specific work procedures. The theoretical part describes the common terminology regarding childhood autism. The empirical part, which is conducted through survey, is researching and describing teacher's knowledge and their specific educational methods with childdren with autism spectrum disorder.
Klíčová slova
aplikovaná behaviorální analýza, porucha autistického spektra, strukturované učení
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice poruch autistického spektra u dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na postupy práce učitelů s dětmi s poruchami autistického spektra v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizování kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitelky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice poruch autistického spektra u dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na postupy práce učitelů s dětmi s poruchami autistického spektra v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizování kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitelky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cottini, L., Vivanti, G., Bonci, B., & Centra, R. (2017). Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra. Komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Praha: Logos.
Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2012). Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Gillberg, C., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál.
Pierangelo, R., & Giuliani, G. A. (2012). Teaching students with autism spectrum disorders. New York: Skyhorse.
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Cottini, L., Vivanti, G., Bonci, B., & Centra, R. (2017). Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra. Komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Praha: Logos.
Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2012). Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Gillberg, C., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál.
Pierangelo, R., & Giuliani, G. A. (2012). Teaching students with autism spectrum disorders. New York: Skyhorse.
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci s nedostatky. Vedoucí práce se vyjádřil k nesystematičnosti zpracování teoretické i empirické části práce a k nevhodným formulacím hypotéz a cílů. Vedoucí práce položil otázky týkající se naplnění výzkumných cílů. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponentka práce se vyjádřila k problémům v teoretické i empirické části práce. Položila otázky týkající se postupů učitele při práci s dětmi s poruchou autistického spektra v mateřské škole. Studentka odpověděla s nedostatky. Na doplňující otázky studentka nedokázala adekvátně reagovat.