Diplomová práce se zabývá problematikou šoku z reality u studentů učitelství pro mateřské školy. Sleduje její nastartování již během souvislé praxe. Cílem práce je zjistit, jestli se šok z reality vyskytuje již v období profesního startu. Práce má výzkumný charakter. V teoretické části je předložena sumarizace teoretických pojmů k vymezení šoku z reality. Výzkumná část se v kvalitativním designu zabývá analýzou dokumentů, kterými jsou reflektivní deníky studentů a rozhovory.
Výsledky výzkumu prokázaly existenci šoku z reality již v průběhu souvislé praxe. V práci jsou proto prezentovány skutečnosti, které způsobují šok z reality a následně jsou zpracována doporučení jeho předcházení.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis investigates the problem of pre-service nursery school teachers' reality shock and examines it even during the continuous pedagogical practice. The objective is to find out whether the reality shock occurs even in the beginning of professional start. The thesis is based on research. The theoretical part defines terms for reality shock. The research part describes a documentation analysis qualitatively, represented by reflective students' diaries and interviews.
The research conclusion proved reality shock occurrence even during the continuous ped-agogical practice. Therefore in the Diploma thesis are presented facts causing reality shock and recommendations how to prevent pre-service teachers' reality shock.
Diplomová práce se zabývá problematikou šoku z reality u studentů učitelství pro mateřské školy. Sleduje její nastartování již během souvislé praxe. Cílem práce je zjistit, jestli se šok z reality vyskytuje již v období profesního startu. Práce má výzkumný charakter. V teoretické části je předložena sumarizace teoretických pojmů k vymezení šoku z reality. Výzkumná část se v kvalitativním designu zabývá analýzou dokumentů, kterými jsou reflektivní deníky studentů a rozhovory.
Výsledky výzkumu prokázaly existenci šoku z reality již v průběhu souvislé praxe. V práci jsou proto prezentovány skutečnosti, které způsobují šok z reality a následně jsou zpracována doporučení jeho předcházení.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis investigates the problem of pre-service nursery school teachers' reality shock and examines it even during the continuous pedagogical practice. The objective is to find out whether the reality shock occurs even in the beginning of professional start. The thesis is based on research. The theoretical part defines terms for reality shock. The research part describes a documentation analysis qualitatively, represented by reflective students' diaries and interviews.
The research conclusion proved reality shock occurrence even during the continuous ped-agogical practice. Therefore in the Diploma thesis are presented facts causing reality shock and recommendations how to prevent pre-service teachers' reality shock.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice šoku z reality studentů učitelství.
Zpracování projektu výzkumu, stanovení cílů výzkumu a vymezení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy deníku budoucích učitelů a polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, představení teoretického modelu a doporučení pro profesionalizaci učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice šoku z reality studentů učitelství.
Zpracování projektu výzkumu, stanovení cílů výzkumu a vymezení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy deníku budoucích učitelů a polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, představení teoretického modelu a doporučení pro profesionalizaci učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hunkin, E. (2014). We're offering true play-based learning: Teacher perspectives on educational dis/continuity in the early years . Australasian Journal of Early Childhood, 39(2), 30-35.
Hyunjin, K,. & YoonJung, Ch. (2014). Pre-service teachers' motivation, sense of teaching efficacy, and expectation of reality shock. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42(1), 67-81.
Lombard, C, A. (2014). Coping with anxiety and rebuilding identity: A psychosynthesis approach to culture shock. Counselling Psychology Quarterly , 27(2), 174-199.
Lukášová, H., Svatoš,T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB ve Zlíně.
Michals, I.,& Kessler, S. (2015). Prison teachers and their students: A circle of satisfaction and gain. The Journal of Correctional Education, 66(3) 47-62.
Özdemir, M., & Büyükgöze, H. (2014). The role of occupational concerns on the reality shock expectation. Studia Psychologica, 58(3), 199-215.
Seznam doporučené literatury
Hunkin, E. (2014). We're offering true play-based learning: Teacher perspectives on educational dis/continuity in the early years . Australasian Journal of Early Childhood, 39(2), 30-35.
Hyunjin, K,. & YoonJung, Ch. (2014). Pre-service teachers' motivation, sense of teaching efficacy, and expectation of reality shock. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 42(1), 67-81.
Lombard, C, A. (2014). Coping with anxiety and rebuilding identity: A psychosynthesis approach to culture shock. Counselling Psychology Quarterly , 27(2), 174-199.
Lukášová, H., Svatoš,T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB ve Zlíně.
Michals, I.,& Kessler, S. (2015). Prison teachers and their students: A circle of satisfaction and gain. The Journal of Correctional Education, 66(3) 47-62.
Özdemir, M., & Büyükgöze, H. (2014). The role of occupational concerns on the reality shock expectation. Studia Psychologica, 58(3), 199-215.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci, v prezentaci se zaměřila na výzkumná zjištění. Studentka poukázala na nejvýznamnější výsledky svého výzkumu ve srovnání s výzkumy jiných autorů. Vedoucí práce vyzdvihla empirickou část práce i zaujetí studentky pro téma. Oponentka práce se shoduje s vedoucí práce na kvalitě empirické části práce. Na otázky z posudků diplomové práce studentka adekvátně odpověděla. V odpovědi dovysvětlila pojem kulturní šok. Proběhla diskuse k pojetí pojmu "šok" v kontextu profesní přípravy učitelů.