Diplomová práce se zabývá prosociálním chováním a postupy přispívajícími k jeho rozvíjení u dětí předškolního věku. Cílem je analyzovat přístupy, které používají učitelky mateřských škol při rozvíjení prosociálního chování dětí.
Teoretická část podává přehled stěžejních poznatků z oblasti prosociálního chování, sociálního světa dítěte a uvádí možnosti rozvíjení prosociálního chování v mateřských školách, jehož nedílnou částí je učitel. Praktická část se zaměřuje na výzkum a jeho interpretaci. Součástí kvalitativního výzkumu jsou výsledky polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol. Participantky, které tvořily výzkumný soubor, byly zvoleny záměrně dle předem stanovených kritérií. Zpracování výsledků proběhlo metodou otevřeného kódování, v rámci kterého došlo k vytvoření kategorií. Výsledná zjištění ukazují, že učitelky mateřských škol nejvíce využívají při rozvíjení prosociálního chování běžné situace, ve kterých jdou dítěti samy příkladem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with prosocial behavior and attitude towards its development in preschool children. The aim is to analyze the procedures used by kindergarten teachers to develop the prosocial behavior of children. The theoretical part gives an overview of the key findings in the field of prosocial behavior, the social world of child and presents the possibilities of developing prosocial behavior in kindergartens, the integral part of which is a teacher. The practical part focuses on research and its interpretation. The qualitative research includes results of semi-structured interviews with kindergarten teachers. Participants who formed the research set were selected intentionally according to predetermine the criteria. The results were processed using the open code method, in which categories were created. The resulting findings show that kindergarten teachers use the most common situations in developing prosocial behavior, in which the children themselves set an example.
Klíčová slova
prosociální chování, sociální citlivost, sociální vývoj
Klíčová slova v angličtině
prosocial behavior, social sensitivity, social development
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá prosociálním chováním a postupy přispívajícími k jeho rozvíjení u dětí předškolního věku. Cílem je analyzovat přístupy, které používají učitelky mateřských škol při rozvíjení prosociálního chování dětí.
Teoretická část podává přehled stěžejních poznatků z oblasti prosociálního chování, sociálního světa dítěte a uvádí možnosti rozvíjení prosociálního chování v mateřských školách, jehož nedílnou částí je učitel. Praktická část se zaměřuje na výzkum a jeho interpretaci. Součástí kvalitativního výzkumu jsou výsledky polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol. Participantky, které tvořily výzkumný soubor, byly zvoleny záměrně dle předem stanovených kritérií. Zpracování výsledků proběhlo metodou otevřeného kódování, v rámci kterého došlo k vytvoření kategorií. Výsledná zjištění ukazují, že učitelky mateřských škol nejvíce využívají při rozvíjení prosociálního chování běžné situace, ve kterých jdou dítěti samy příkladem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with prosocial behavior and attitude towards its development in preschool children. The aim is to analyze the procedures used by kindergarten teachers to develop the prosocial behavior of children. The theoretical part gives an overview of the key findings in the field of prosocial behavior, the social world of child and presents the possibilities of developing prosocial behavior in kindergartens, the integral part of which is a teacher. The practical part focuses on research and its interpretation. The qualitative research includes results of semi-structured interviews with kindergarten teachers. Participants who formed the research set were selected intentionally according to predetermine the criteria. The results were processed using the open code method, in which categories were created. The resulting findings show that kindergarten teachers use the most common situations in developing prosocial behavior, in which the children themselves set an example.
Klíčová slova
prosociální chování, sociální citlivost, sociální vývoj
Klíčová slova v angličtině
prosocial behavior, social sensitivity, social development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o prosociálním chování dětí předškolního věku.
Vymezení základních pojmů týkajících se prosociálního chování, jeho determinantů a možností rozvoje v podmínkách mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o prosociálním chování dětí předškolního věku.
Vymezení základních pojmů týkajících se prosociálního chování, jeho determinantů a možností rozvoje v podmínkách mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace získaných výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
Penner, L. A. et al. (2005). Prosocial behavior: Multilevel perspectives. Annual Review of Psychology.
Svobodová, E. (2010). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, společnost pro kvalitní vzdělávání.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2009). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
Penner, L. A. et al. (2005). Prosocial behavior: Multilevel perspectives. Annual Review of Psychology.
Svobodová, E. (2010). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, společnost pro kvalitní vzdělávání.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Výrost, J., & Slaměník, I. (2009). Sociální psychologie. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Prezentovala svá teoretická a zejména empirická východiska. Zejména vedení výzkumné části. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta. Proběhla diskuze. Doc. Wiegerová upozornila na nedostatky ve vytváření výzkumných otázek a strategii vytváření otázek při sběru dat.