Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter a zabývá se analýzou práce učitele z pohledu budoucích učitelů - studentů oboru učitelství pro mateřské školy. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o učiteli a jeho profesi. Dále je také věnována pozornost profesním činnostem a profesní dráze učitele mateřské školy, ale i důležitosti cvičného či fakultního učitele při pedagogické praxi. V empirické části jsou analyzovány
a interpretovány výsledky z kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy studentských reflektivních deníků. Z výsledků výzkumu je patrné, že názory studentů na práci učitele mateřské školy jsou kreovány především v průběhu souvislé praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical - empirical character and deals with the teacher's work analysis from the perspective of future teachers - students in the field of teaching in kindergartens. The theoretical part summarizes the knowledge of the teacher and his profession. Furthermore, the attention is focused on professional activities and teaching career of the kindergarten teacher. However, it also emphasizes the importance of the practice and the faculty teacher in a teaching process. In the empirical part the results are analyzed and interpreted from qualitatively oriented research which was found out from the analysis of students' reflective diaries. The results of the research show that the views of students on the work of a kindergarten teacher are mainly created during working experience.
Klíčová slova
profesní činnost učitele, reflektivní deníky, pedagogická praxe
Klíčová slova v angličtině
teacher's professional activity, reflective diaries, teaching practice
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter a zabývá se analýzou práce učitele z pohledu budoucích učitelů - studentů oboru učitelství pro mateřské školy. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o učiteli a jeho profesi. Dále je také věnována pozornost profesním činnostem a profesní dráze učitele mateřské školy, ale i důležitosti cvičného či fakultního učitele při pedagogické praxi. V empirické části jsou analyzovány
a interpretovány výsledky z kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy studentských reflektivních deníků. Z výsledků výzkumu je patrné, že názory studentů na práci učitele mateřské školy jsou kreovány především v průběhu souvislé praxe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical - empirical character and deals with the teacher's work analysis from the perspective of future teachers - students in the field of teaching in kindergartens. The theoretical part summarizes the knowledge of the teacher and his profession. Furthermore, the attention is focused on professional activities and teaching career of the kindergarten teacher. However, it also emphasizes the importance of the practice and the faculty teacher in a teaching process. In the empirical part the results are analyzed and interpreted from qualitatively oriented research which was found out from the analysis of students' reflective diaries. The results of the research show that the views of students on the work of a kindergarten teacher are mainly created during working experience.
Klíčová slova
profesní činnost učitele, reflektivní deníky, pedagogická praxe
Klíčová slova v angličtině
teacher's professional activity, reflective diaries, teaching practice
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o výzkumném potenciálu deníku učitele.
Vymezení teoretických východisek týkajících se práce s deníkem učitele.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o výzkumném potenciálu deníku učitele.
Vymezení teoretických východisek týkajících se práce s deníkem učitele.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
Klenowski, V., Askew, S., & Carnell, E. (2006). Portfolios for learning, assessment and professional development in higher education [Online], 31(3), 267-286. https://doi.org/10.1080/02602930500352816.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Syslová, Z., Horká, H., & Lazarová, B. (2014). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita.
Vašutová, J. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Dytrtová, R., & Krhutová, M. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
Klenowski, V., Askew, S., & Carnell, E. (2006). Portfolios for learning, assessment and professional development in higher education [Online], 31(3), 267-286. https://doi.org/10.1080/02602930500352816.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Syslová, Z., Horká, H., & Lazarová, B. (2014). Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita.
Vašutová, J. (2008). Vzděláváme budoucí učitele: nové přístupy k pedagogicko-psychologické přípravě studentů učitelství. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Zaměřila se na prezentaci postupu zpracování dat, výzkumných zjištění. Vedoucí práce v teoretické části práce vyzdvihla kapitoly profesionalizace učitelské profese, taktéž koncepci praxí a fakultního učitele, tyto části práce považuje za zdařilé. Empirická část přináší zajímavá data, která ovšem nebyla dostatečně zpracována interpretována. Oponent práce doporučuje pro druhou výzkumnou otázku vhodnější metodu interview. Práce je po formálně stránce v pořádku, v empirické části se objevují nesrovnalosti v interpretační části výsledků. Studentka zodpověděla otázky z posudků diplomové práce. Proběhla diskuse s komisí o zvolených metodách výzkumu.