Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter a zabývá se zpětnou vazbou učitelky v interakci s dítětem v mateřské škole. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky z oblasti komunikace, která je nástrojem realizace interakce. V textu je také věnována pozornost pedagogické a výukové komunikace, jejíž nedílnou součástí je zpětná vazba. V empirické části je představený kvalitativní design výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a polostrukturovaného interview. V závěru práce jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu. Z výsledků výzkumu je patrné, že zpětná vazba učitelek má zejména podobu jednoduché pozitivní či negativní hodnotící zprávy.
Anotace v angličtině
Diploma thesis has a theoretic - empirical character and focuses on the feedback of
a teacher in terms of interaction with a child in kindergarten. The theoretical part summarizes the aspects of communication, which is a tool of realization of the interaction. In the text, attention is also dedicated to pedagogical and educational communication whose integral part is feedback. In the empirical part, there is a quality design study introduced, which was implemented via unstructured observation and semi-structured interview. The results of the study are analyzed and interpreted at the end of the diploma thesis. It is apparent from the study's results that teachers' feedback has especially a form of simple, positive or negative, evaluating message.
Klíčová slova
sociální interakce, sociální komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, zpětná vazba učitele
Klíčová slova v angličtině
social interaction, social communication, pedagogical communication, educational communication, teacher's feedback
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter a zabývá se zpětnou vazbou učitelky v interakci s dítětem v mateřské škole. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky z oblasti komunikace, která je nástrojem realizace interakce. V textu je také věnována pozornost pedagogické a výukové komunikace, jejíž nedílnou součástí je zpětná vazba. V empirické části je představený kvalitativní design výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a polostrukturovaného interview. V závěru práce jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu. Z výsledků výzkumu je patrné, že zpětná vazba učitelek má zejména podobu jednoduché pozitivní či negativní hodnotící zprávy.
Anotace v angličtině
Diploma thesis has a theoretic - empirical character and focuses on the feedback of
a teacher in terms of interaction with a child in kindergarten. The theoretical part summarizes the aspects of communication, which is a tool of realization of the interaction. In the text, attention is also dedicated to pedagogical and educational communication whose integral part is feedback. In the empirical part, there is a quality design study introduced, which was implemented via unstructured observation and semi-structured interview. The results of the study are analyzed and interpreted at the end of the diploma thesis. It is apparent from the study's results that teachers' feedback has especially a form of simple, positive or negative, evaluating message.
Klíčová slova
sociální interakce, sociální komunikace, pedagogická komunikace, výuková komunikace, zpětná vazba učitele
Klíčová slova v angličtině
social interaction, social communication, pedagogical communication, educational communication, teacher's feedback
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikaci učitelky s dítětem v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o typologii zpětné vazby učitelky v komunikaci s dítětem v mateřské škole.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovoru s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro učitelky mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikaci učitelky s dítětem v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o typologii zpětné vazby učitelky v komunikaci s dítětem v mateřské škole.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovoru s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro učitelky mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cline, T., Gulliford, A., & Birch, S. (2015). Educational psychology: topics in applied psychology (Second edition). New York, NY: Routledge.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher (Ninth edition). Harlow: Essex.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Cline, T., Gulliford, A., & Birch, S. (2015). Educational psychology: topics in applied psychology (Second edition). New York, NY: Routledge.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher (Ninth edition). Harlow: Essex.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Zaměřila se na prezentaci výzkumných zjištění. Vedoucí práce vyzdvihuje kvalitu teoretické části práce, která vytvořila velmi dobrou platformu pro empirickou část. Oponent práce hodnotí práci na vynikající úrovni. Vyzdvihuje velmi dobrou práci s odbornou literaturou. Studentka zodpověděla otázky z posudků diplomové práce. Proběhla diskuse s komisí o dalších možnostech výzkumného bádání v této oblasti.