Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru. Jejím předmětem je popis názorů dětí na funkci předškolního zařízení. Teoretická část vymezuje koncepce pojetí dítěte, dále se zaměřuje na dětská pojetí jevů, přičemž mimo jiné dále popisuje dětská pojetí v edukačním procesu. Závěr teoretické části je tvořen diagnostikou dětského pojetí. V empirické části je představený kvalitativní výzkum, který byl realizován s využitím dvou metod - interview s dítětem a analýzy dětské kresby. Na jejich základě bylo zjištěno převážně to, jak děti popisují dění v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-empirical character. The main aim is a description of children's view on the function of kidergarten. The theoretical part defines the concepts of children, further it focuses on child's conception of phenomena, while describes child's concepts in the educational process. The conclusion of the theoretical part is formed by the diagnosis of child's concept. In the empirical part, qualitative research is introduced, these research was realized by using two methods - interviews with children and analyzes of children dra-wings. On the basis of these, it was found out how children describe the events in kinder-garten.
Klíčová slova
názory, Nová sociologie dětství, dětství, dětská pojetí světa, dětská pojetí jevů
Klíčová slova v angličtině
opinions/views, The New Sociology of Childhood, children's conception of the world, children's concept of phenomena
Rozsah průvodní práce
66 s.(103 988 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru. Jejím předmětem je popis názorů dětí na funkci předškolního zařízení. Teoretická část vymezuje koncepce pojetí dítěte, dále se zaměřuje na dětská pojetí jevů, přičemž mimo jiné dále popisuje dětská pojetí v edukačním procesu. Závěr teoretické části je tvořen diagnostikou dětského pojetí. V empirické části je představený kvalitativní výzkum, který byl realizován s využitím dvou metod - interview s dítětem a analýzy dětské kresby. Na jejich základě bylo zjištěno převážně to, jak děti popisují dění v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-empirical character. The main aim is a description of children's view on the function of kidergarten. The theoretical part defines the concepts of children, further it focuses on child's conception of phenomena, while describes child's concepts in the educational process. The conclusion of the theoretical part is formed by the diagnosis of child's concept. In the empirical part, qualitative research is introduced, these research was realized by using two methods - interviews with children and analyzes of children dra-wings. On the basis of these, it was found out how children describe the events in kinder-garten.
Klíčová slova
názory, Nová sociologie dětství, dětství, dětská pojetí světa, dětská pojetí jevů
Klíčová slova v angličtině
opinions/views, The New Sociology of Childhood, children's conception of the world, children's concept of phenomena
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o významu dětských představ.
Vymezení teoretických východisek o dětských představách.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím kresby a následného rozhovoru s dítětem.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o významu dětských představ.
Vymezení teoretických východisek o dětských představách.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím kresby a následného rozhovoru s dítětem.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Dopita, M. (Ed.). (2002). Konstrukce politična ze strany dětí: [sborník příspěvků z kolokvia pořádaného katedrou občanské výchovy ve dnech 24.-25. listopadu 2000 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci]. Olomouc: Univerzita Palackého.
James, A., & Prout, A (Eds.). (2001). Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood. 2nd ed. London: Routledge.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2015). Conceptualisation of the Child and Childhood by Future Pre-School Teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515.
Seznam doporučené literatury
Dopita, M. (Ed.). (2002). Konstrukce politična ze strany dětí: [sborník příspěvků z kolokvia pořádaného katedrou občanské výchovy ve dnech 24.-25. listopadu 2000 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci]. Olomouc: Univerzita Palackého.
James, A., & Prout, A (Eds.). (2001). Constructing and reconstructing childhood: contemporary issues in the sociological study of childhood. 2nd ed. London: Routledge.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2015). Conceptualisation of the Child and Childhood by Future Pre-School Teachers. Pedagogika, 65(5), 502-515.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce poukázal na pokus studentky o interpretaci dat, vytkl stylistické nedostatky práce. Oponent práce popsal nedostatky v teoretické části práce, ve které některé kapitoly nepříliš korespondují s tématem. Oproti tomu empirická část nabízí velmi zajímavá výzkumná zjištění. Studentka odpověděla na otázky z posudků, kterými vysvětlila problematické pojmy uvedené v práci. Dále proběhla diskuse s komisí k tvorbě názvů a obsahů kategorií.