Bakalářská práce je zaměřena na aktuální legislativní zásahy státu, které způsobují proměny předškolního vzdělávání. Od roku 2017 se změnilo fungování mateřských škol. Jde o povinnost předškolního vzdělávání od 5 let věku dítěte. V teoretické části je prezentována sumarizace, která se týká předškolního vzdělávání v České republice, charakteristika dětí tzv. starších, tj. před vstupem do základní školy. V praktické části jsou prezentovány názory rodičů těch dětí, kterých se změna v povinnosti předškolního vzdělávání osobně dotkla. Z výsledků vyplývá, že rodiče zavedení povinného předškolního vzdělávání považují za zbytečný zásah do systému s dětmi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis Is focused on current legislative interventions of the state, which causes the changes od preschool education. Since 2017, the function of kindergartens has changed. The point Is that preschool education Is compulsory for every five years old children. In the theoretical part Is presented summary od preschool education in the Czech Republic, characteristic older children, i.e. before entering primary school. In practical part are presented the opinions of parents of children, which were personally affected by the change in their compulsory preschool education. Research shows that parents think that compulsory preschool education Is useless intervention to system of work with children in kindergartens.
Klíčová slova
Pětileté dítě, povinné předškolní vzdělávání, rodič dítěte předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Five years old, compulsory preschoool education, parent of preschoool child
Rozsah průvodní práce
59 s. (93702 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na aktuální legislativní zásahy státu, které způsobují proměny předškolního vzdělávání. Od roku 2017 se změnilo fungování mateřských škol. Jde o povinnost předškolního vzdělávání od 5 let věku dítěte. V teoretické části je prezentována sumarizace, která se týká předškolního vzdělávání v České republice, charakteristika dětí tzv. starších, tj. před vstupem do základní školy. V praktické části jsou prezentovány názory rodičů těch dětí, kterých se změna v povinnosti předškolního vzdělávání osobně dotkla. Z výsledků vyplývá, že rodiče zavedení povinného předškolního vzdělávání považují za zbytečný zásah do systému s dětmi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis Is focused on current legislative interventions of the state, which causes the changes od preschool education. Since 2017, the function of kindergartens has changed. The point Is that preschool education Is compulsory for every five years old children. In the theoretical part Is presented summary od preschool education in the Czech Republic, characteristic older children, i.e. before entering primary school. In practical part are presented the opinions of parents of children, which were personally affected by the change in their compulsory preschool education. Research shows that parents think that compulsory preschool education Is useless intervention to system of work with children in kindergartens.
Klíčová slova
Pětileté dítě, povinné předškolní vzdělávání, rodič dítěte předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
Five years old, compulsory preschoool education, parent of preschoool child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o desetileté povinné školní docházce.
Vymezení teoretických východisek o aktuálních proměnách v předškolním vzdělávání.
Formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o desetileté povinné školní docházce.
Vymezení teoretických východisek o aktuálních proměnách v předškolním vzdělávání.
Formulace výzkumného problému, stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
Brown, M. A., & White, J. (2014). Exploring childhood in a comparative context: an introductory guide for students. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
Majerčíková, J., Kasáčová B., & Kočvárová I. (2015). Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Maňák, J., Janík T., & Švec V. (2008). Kurikulum v současné škole. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.
Mareš J., & Opravilová E. (2016) Povinná docházka do mateřské školy od 5 let?. Česko-slovenská pediatrie, 71 (3), 170-173.
Špaňhelová, I. (2004). Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta.
Seznam doporučené literatury
Brown, M. A., & White, J. (2014). Exploring childhood in a comparative context: an introductory guide for students. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
Majerčíková, J., Kasáčová B., & Kočvárová I. (2015). Předškolní edukace a dítě: výzvy pro pedagogickou teorii a výzkum. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Maňák, J., Janík T., & Švec V. (2008). Kurikulum v současné škole. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido.
Mareš J., & Opravilová E. (2016) Povinná docházka do mateřské školy od 5 let?. Česko-slovenská pediatrie, 71 (3), 170-173.
Špaňhelová, I. (2004). Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Podrobně představila výzkumný design a výsledky výzkumu. Vedoucí práce vyzdvihla teoretickou část bakalářské práce. Vedoucí práce položila otázky k doporučení pro praxi mateřských škol. Oponentka práci vytýkala předvídatelnost některých částí v práci. Proběhla diskuze k výsledkům prezentované bakalářské práce. Dr. Pacholík se dotazoval na přínos prezentovaných výsledků výzkumu. Studentka se dokázala adekvátně zapojit do diskuze a odpovídat na otázky.