Tato práce má za úkol srovnání psaných pravidel pro vytvoření expozice v moderní naraci filmového vyprávění a její reálné zpracování v některých z nejvýznamnějších děl světové kinematografie. V teoretické části rozebírá poznatky vybraných amerických teoretiků pro správné vytvoření filmové expozice. V praktické části jsou tyto poznatky aplikované na vy-braná ikonická díla světové kinematografie. Záměrem je zkoumat, jestli kvalita těchto snímku vychází právě z dodržování osvědčených postupů pro dobře srozumitelné filmové vyprávění.
Anotace v angličtině
The purpose of this work is comparing written rules of exposition in the narrative structure to it´s real elaboration in a selection of one of the best movies in history. The theoretical part analyzes notes from selected american theorists for correct creation of a movie exposi-tion. In the practical part are these notes applicated on iconic movies of the world´s cinema. The intention is to examine, if the quality of this movies comes from obeying the experien-ced approaches for coherent storytelling.
Klíčová slova
expozice, začátek, uvedení, představení, pravidla
Klíčová slova v angličtině
exposition, beginning, introduction, rules
Rozsah průvodní práce
43 s. (37 550)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce má za úkol srovnání psaných pravidel pro vytvoření expozice v moderní naraci filmového vyprávění a její reálné zpracování v některých z nejvýznamnějších děl světové kinematografie. V teoretické části rozebírá poznatky vybraných amerických teoretiků pro správné vytvoření filmové expozice. V praktické části jsou tyto poznatky aplikované na vy-braná ikonická díla světové kinematografie. Záměrem je zkoumat, jestli kvalita těchto snímku vychází právě z dodržování osvědčených postupů pro dobře srozumitelné filmové vyprávění.
Anotace v angličtině
The purpose of this work is comparing written rules of exposition in the narrative structure to it´s real elaboration in a selection of one of the best movies in history. The theoretical part analyzes notes from selected american theorists for correct creation of a movie exposi-tion. In the practical part are these notes applicated on iconic movies of the world´s cinema. The intention is to examine, if the quality of this movies comes from obeying the experien-ced approaches for coherent storytelling.
Klíčová slova
expozice, začátek, uvedení, představení, pravidla
Klíčová slova v angličtině
exposition, beginning, introduction, rules
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 1 ks datového CD s elektronickou podobou scénáře, filmové povídky a námětu ve formátech doc a pdf.
b) 3 ks scénáře v kroužkové vazbě.
c) 1 ks tištěného souboru obsahující: synopsi, námět a filmovou povídku.
d) V příslušné složce na NAS-FMK bude uloženo: elektronická podoba scénáře (doc, pdf), synopse, námět.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta". V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, školní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 1 ks datového CD s elektronickou podobou scénáře, filmové povídky a námětu ve formátech doc a pdf.
b) 3 ks scénáře v kroužkové vazbě.
c) 1 ks tištěného souboru obsahující: synopsi, námět a filmovou povídku.
d) V příslušné složce na NAS-FMK bude uloženo: elektronická podoba scénáře (doc, pdf), synopse, námět.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta". V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, školní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení
Seznam doporučené literatury
[1] FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze: Rybka,
2007, 277 s. ISBN 80-87067-65-7
[2] SNYDER, Blake. Save the Cat!: the last book on screenwriting you'll ever need Stu-dio
Wiese Productions, xvi, 195 p. ISBN 19-329-0700-9
[3] CAMPBELL, Joseph. The hero with a thousand faces. 3rd ed. Novato, Calif.: New
World Library, c2008, xiii, 418 s. ISBN 978-1-57731-593-3
[4] LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra
filmového príbehu. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013, 218 s. ISBN 978-80-87500-30-9
VOGLER, Christopher. The writer's journey: mythic structure for writers. 3rd ed. Studio
City, CA: Michael Wiese Productions, c2007, xxxii, 407 s. ISBN 978-1-932907-
36-0
Seznam doporučené literatury
[1] FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze: Rybka,
2007, 277 s. ISBN 80-87067-65-7
[2] SNYDER, Blake. Save the Cat!: the last book on screenwriting you'll ever need Stu-dio
Wiese Productions, xvi, 195 p. ISBN 19-329-0700-9
[3] CAMPBELL, Joseph. The hero with a thousand faces. 3rd ed. Novato, Calif.: New
World Library, c2008, xiii, 418 s. ISBN 978-1-57731-593-3
[4] LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra
filmového príbehu. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013, 218 s. ISBN 978-80-87500-30-9
VOGLER, Christopher. The writer's journey: mythic structure for writers. 3rd ed. Studio
City, CA: Michael Wiese Productions, c2007, xxxii, 407 s. ISBN 978-1-932907-
36-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise SZZ Doc. Janíková zahajuje obhajobu bakalářské práce studenta. Student rekapituluje svoje postupy v teoretické bakalářské práci (teorie Blakea Snydera, Syda Fielda a dalších angloamerických teoretiků), seznamuje komisi s metodami a metodologií v práci využitých. Předsedkyně Doc. Janíková přistupuje ke čtení posudků; nejprve je čten posudek vedoucího práce prof. Labíka, který navrhuje hodnocení: B. Student odpovídá na otázky z posudku, na něž je dobře připraven.
Následně je čten posudek oponentky práce Doc. Slavíkové, která navrhuje hodnocení: A - B v závislosti na průběhu obhajoby. Student odpovídá na otázky v posudku položené. Odpovědi má předem rozmyšleny, student byl s posudky předem seznámen a na obhajobu pečlivě připraven. Na doplňující otázky (Carriére) není připraven a neodpovídá dostatečně v úplnosti.
Předsedkyně Doc. Janíková přechází k obhajobě praktické části bakalářské práce - scénáře Lucie. Čtení posudku vedoucí, Doc. Janíkové, která navrhuje hodnocení C. Následuje čtení posudku oponentky práce Doc. Slavíkové, která navrhuje hodnocení A - B v závislosti na průběhu obhajoby.
Student na všechny otázky - ať už byly v posudcích, nebo byly položeny komisí, odpovídá a obhajuje dostatečně svoje záměry.
Předsedkyně Doc. Janíková končí obhajobu, čas se naplnil.