Bakalářská práce se zabývá problematikou diagnostikování školní připravenosti dítěte v podmínkách mateřské školy. Práce se dělí na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena především na souhrnný popis dané problematiky diagnostikování školní připravenosti, zpracovaný pomocí odborných zdrojů. Součástí této teoretické části jsou také kompetence učitele, které jsou potřebné pro diagnostikování dítěte. V praktické části pak popisuji svá zjištění na základě kvantitativně orientovaného výzkumu, který se zaměřoval na metody a nástroje, jež učitelky využívají při diagnostikování školní připravenosti dítěte, a odhaluje aspekty, které mohou ovlivňovat způsob diagnostikování školní připravenosti dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on diagnosing child's school readiness in kindergarten conditions. The thesis is divided into theoretical and practical parts. Theoretical part is focused especially on summary description of given issue of diagnosing child's school readiness, created by using specialised literatures. This theoretical part also deals with teacher's competences which are needed for diagnosing children. Practical part describes my findings based on quantitatively oriented research which was focused on methods and tools that are used by teachers during diagnosing child's school readiness, and reveals aspects which may influence the way of diagnosing child's school readiness.
Klíčová slova
školní připravenost, pedagogická diagnostika, diagnostická kompetence učitele
Klíčová slova v angličtině
school readiness, pedagogical diagnosis, teacher's diagnosing competence
Rozsah průvodní práce
53 s. (78 421 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou diagnostikování školní připravenosti dítěte v podmínkách mateřské školy. Práce se dělí na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena především na souhrnný popis dané problematiky diagnostikování školní připravenosti, zpracovaný pomocí odborných zdrojů. Součástí této teoretické části jsou také kompetence učitele, které jsou potřebné pro diagnostikování dítěte. V praktické části pak popisuji svá zjištění na základě kvantitativně orientovaného výzkumu, který se zaměřoval na metody a nástroje, jež učitelky využívají při diagnostikování školní připravenosti dítěte, a odhaluje aspekty, které mohou ovlivňovat způsob diagnostikování školní připravenosti dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on diagnosing child's school readiness in kindergarten conditions. The thesis is divided into theoretical and practical parts. Theoretical part is focused especially on summary description of given issue of diagnosing child's school readiness, created by using specialised literatures. This theoretical part also deals with teacher's competences which are needed for diagnosing children. Practical part describes my findings based on quantitatively oriented research which was focused on methods and tools that are used by teachers during diagnosing child's school readiness, and reveals aspects which may influence the way of diagnosing child's school readiness.
Klíčová slova
školní připravenost, pedagogická diagnostika, diagnostická kompetence učitele
Klíčová slova v angličtině
school readiness, pedagogical diagnosis, teacher's diagnosing competence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školní připravenosti dítěte v prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek diagnostikování školní připravenosti dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a jejich následné doporučení do praxe.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o školní připravenosti dítěte v prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek diagnostikování školní připravenosti dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a jejich následné doporučení do praxe.
Seznam doporučené literatury
Hesse-Biber, S. N. (2017). The practice of qualitative research: engaging students in the research process (Third edition). Los Angeles: SAGE.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Tomášová, A. (2012). Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Seznam doporučené literatury
Hesse-Biber, S. N. (2017). The practice of qualitative research: engaging students in the research process (Third edition). Los Angeles: SAGE.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Tomášová, A. (2012). Mateřskou školou ke školní připravenosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce položila otázky týkající se diagnostického nástroje použitého ve výzkumu. Oponent práce se vyjádřil k množství realizovaných pozorování studentkou. Proběhla diskuze k teoretickým východiskům prezentované bakalářské práce. Studentka neporozuměla otázkám v posudcích práce.