Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na využití přírodovědných pokusů v mateřské škole. V teoretické části se pozornost soustřeďuje na charakteristiku dítěte předškolního věku a jeho vnímání přírody, dále na koncepci přírodovědného vzdělávání v kurikulu mateřské školy. Druhá kapitola je zaměřena na prezentaci badatelsky orientované výuky a následně pokusu jako metody vhodné pro bádání dítěte předškolního věku. V praktické části je zpracována sada přírodovědných pokusů, která byla realizována ve vybrané mateřské škole s dětmi předškolního věku. Ověřené pokusy byly evaluovány učitelkou mateřské školy, v jejíž třídě byla sada pokusů zrealizována. Evaluace je podpořena vlastní reflexí autorky. Praktická část obsahuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is an application character and it is focused on the use of science experiments in kindergarten. In the theoretical part, attention is focused on the characteristics of the preschool child and its perception of nature, the concept of science education in the kindergarten curriculum. The second chapter is focused on the presentation of inquiry-based science education and then an experiment as a method suitable for exploration of preeschool child. In the practical part there is a set of science experiments, which was rea-lized in selected kindergarten with preeschool children. Verified experiments were evaluated by a kindergarten teacher in whose class a set of experiments was carried out. The evaluation is supported by the author´s own reflection. The practical part contains recommendations for practise.
Bakalářská práce má aplikační charakter a je zaměřena na využití přírodovědných pokusů v mateřské škole. V teoretické části se pozornost soustřeďuje na charakteristiku dítěte předškolního věku a jeho vnímání přírody, dále na koncepci přírodovědného vzdělávání v kurikulu mateřské školy. Druhá kapitola je zaměřena na prezentaci badatelsky orientované výuky a následně pokusu jako metody vhodné pro bádání dítěte předškolního věku. V praktické části je zpracována sada přírodovědných pokusů, která byla realizována ve vybrané mateřské škole s dětmi předškolního věku. Ověřené pokusy byly evaluovány učitelkou mateřské školy, v jejíž třídě byla sada pokusů zrealizována. Evaluace je podpořena vlastní reflexí autorky. Praktická část obsahuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis is an application character and it is focused on the use of science experiments in kindergarten. In the theoretical part, attention is focused on the characteristics of the preschool child and its perception of nature, the concept of science education in the kindergarten curriculum. The second chapter is focused on the presentation of inquiry-based science education and then an experiment as a method suitable for exploration of preeschool child. In the practical part there is a set of science experiments, which was rea-lized in selected kindergarten with preeschool children. Verified experiments were evaluated by a kindergarten teacher in whose class a set of experiments was carried out. The evaluation is supported by the author´s own reflection. The practical part contains recommendations for practise.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití pokusů v mateřských školách.
Vymezení teoretických východisek o problematice badatelských strategií vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vytvoření sady pokusů pro přírodovědné vzdělávání v mateřských školách.
Realizace a ověření sady pokusů ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití pokusů v mateřských školách.
Vymezení teoretických východisek o problematice badatelských strategií vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vytvoření sady pokusů pro přírodovědné vzdělávání v mateřských školách.
Realizace a ověření sady pokusů ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání: Inquiry-based instruction as a trend of contemporary education. E-pedagogium: nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, s ohledem na pedagogiku, speciální pedagogiku a didaktiky oborů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013(3), s. 81-93.
Eshach, H. (2006). Science literacy in primary schools and pre-schools. Dordrecht: Springer.
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), s. 3349.
Szimethová, M., Wiegerová, A. & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Trna, J. & Trnová, E. (2015). Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Žoldošová, K. (2006). Východiská primárneho prírodovedného vzdelávania. Bratislava: VEDA - TYPI Universitas Tyrnaviensis.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání: Inquiry-based instruction as a trend of contemporary education. E-pedagogium: nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, s ohledem na pedagogiku, speciální pedagogiku a didaktiky oborů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013(3), s. 81-93.
Eshach, H. (2006). Science literacy in primary schools and pre-schools. Dordrecht: Springer.
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), s. 3349.
Szimethová, M., Wiegerová, A. & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Trna, J. & Trnová, E. (2015). Moduly s experimenty v badatelsky orientovaném přírodovědném vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Žoldošová, K. (2006). Východiská primárneho prírodovedného vzdelávania. Bratislava: VEDA - TYPI Universitas Tyrnaviensis.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci samostatně a zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Prezentovala sadu pokusů, kterou realizovala. Studentka podrobně představila evaluaci sady pokusů. Vedoucí práce vyzdvihla logickou strukturu práce. Studentka podrobně představila přínos práce pro praxi a následně se dokázala adekvátně zapojit do diskuze. Studentka dokázala adekvátně odpovědět na otázky komise.