Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku dalšího vzdělávání učitelů středních škol v kontextu jejich vzdělávacích potřeb. Práce je tvořena teoretickou a praktickou částí.
V teoretická části je zachycena historie, legislativa, cíle a úkoly dalšího vzdělávání, motivace a efektivita v rámci vzdělávacích potřeb středoškolských učitelů. Cílem praktické části je prozkoumání nabídky a poptávky dalšího vzdělávání učitelů středních škol v kontextu jejich vzdělávacích potřeb. K dosažení cíle je proveden kvantitativní průzkum prostřednictvím metody dotazník. Dále je zpracována analýza nabídky poskytovatelů dalšího vzdělá-vání pedagogických pracovníků. Závěrem jsou zhodnoceny výsledky dotazníku, z kterého vyplývá, že učitelé mají chuť a motivaci se dále vzdělávat. Dále jsou zhodnocena rizika a limity práce, kdy největší bariéra je shledána v časové vytíženosti učitelů při sběru dat v kvantitativním průzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to problems of the secondary school teachers further education in the context of their educational needs. The thesis involve a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on history, legislation, targets and tasks of further education, motivation and effectiveness within the educational needs of secondary school teachers. The aim of the practical part is to explore the supply and demand of further education of secondary school teachers in the context of their educational needs. To achieve the aim is done a quantitative survey is conducted through a questionnaire method. The thesis consists analysis the offer of providers of further education of pedagogical staff. In conclusion, the results of the questionnaire shows that teachers have a desire and motivation to continue in their further education. In addition, the risks and limits of the work are evaluated, where the bigger barrier is found in high workload of teachers when collecting data in a quantitative survey.
Klíčová slova
vzdělávání učitelů, střední škola, vzdělávací potřeby, motivace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku dalšího vzdělávání učitelů středních škol v kontextu jejich vzdělávacích potřeb. Práce je tvořena teoretickou a praktickou částí.
V teoretická části je zachycena historie, legislativa, cíle a úkoly dalšího vzdělávání, motivace a efektivita v rámci vzdělávacích potřeb středoškolských učitelů. Cílem praktické části je prozkoumání nabídky a poptávky dalšího vzdělávání učitelů středních škol v kontextu jejich vzdělávacích potřeb. K dosažení cíle je proveden kvantitativní průzkum prostřednictvím metody dotazník. Dále je zpracována analýza nabídky poskytovatelů dalšího vzdělá-vání pedagogických pracovníků. Závěrem jsou zhodnoceny výsledky dotazníku, z kterého vyplývá, že učitelé mají chuť a motivaci se dále vzdělávat. Dále jsou zhodnocena rizika a limity práce, kdy největší bariéra je shledána v časové vytíženosti učitelů při sběru dat v kvantitativním průzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to problems of the secondary school teachers further education in the context of their educational needs. The thesis involve a theoretical and a practical part. The theoretical part is focused on history, legislation, targets and tasks of further education, motivation and effectiveness within the educational needs of secondary school teachers. The aim of the practical part is to explore the supply and demand of further education of secondary school teachers in the context of their educational needs. To achieve the aim is done a quantitative survey is conducted through a questionnaire method. The thesis consists analysis the offer of providers of further education of pedagogical staff. In conclusion, the results of the questionnaire shows that teachers have a desire and motivation to continue in their further education. In addition, the risks and limits of the work are evaluated, where the bigger barrier is found in high workload of teachers when collecting data in a quantitative survey.
Klíčová slova
vzdělávání učitelů, střední škola, vzdělávací potřeby, motivace
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postupech v systému dalšího vzdělávání učitelů.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o vzdělávacích potřebách učitelů středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím metody dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postupech v systému dalšího vzdělávání učitelů.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o vzdělávacích potřebách učitelů středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím metody dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
Kasper, T., & Pánková, M. (2015). Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia.
Lazarová, B. (2006). Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Nolan, J. F., & Hoover, L. A. (c2011). Teacher supervision and evaluation: theory into practice (3rd ed). Hoboken, N.J.: Wiley.
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Starý, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Kasper, T., & Pánková, M. (2015). Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě: profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha: Academia.
Lazarová, B. (2006). Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Nolan, J. F., & Hoover, L. A. (c2011). Teacher supervision and evaluation: theory into practice (3rd ed). Hoboken, N.J.: Wiley.
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Starý, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí se vyjádřila k problematicky zpracovaným úsekům teoretické části práce. Oponentka se vyjádřila k terminologickým a koncepčním nedostatkům. Empirická část je zpracována s významnými nedostatky. Vedoucí práce položila otázky týkající se empirické části. Na tyto otázky studentka dokázala odpovědět s nedostatky. Oponentka položila otázku týkající se terminologického vymezení pojmů kariéra a profesionalizace. Studentka na otázku nedokázala přesně odpovědět.