Tato bakalářská práce se zabývá aspekty životní spokojeností učitelů středních škol v regionu Moravy. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou vymezeny pojmy životní spokojenost, osobní pohoda, kvalita života a také fakto-ry, které životní spokojenost determinují (osobnost, zdraví, práce a volný čas, sociální vzta-hy, finanční situace, bydlení, atd.). Samostatná kapitola je věnována specifikům povolání učitele. Praktická část je založena na empirickém výzkumu s využitím dotazníku. Výzkum-ným prostředkem je standardizovaný Dotazník životní spokojenosti autorů Jochen Fa-hrenberg, Michael Myrtek, Jörg Schumacher a Elmar Brähler. Dotazováni byli učitelé středních škol v oblasti Moravy. Cílem práce je posoudit životní spokojenost této skupiny učitelů a identifikovat vliv nejvýznamnějších faktorů. V závěrečné části je provedena stručná rekapitulace výsledků a jsou definována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the aspects of life satisfaction of secondary school teachers in the region of Moravia. The thesis consists of theoretical part and practical part. In the theoretical part are defined terms life satisfaction, personal well-being, quality of life and so factors life of satisfaction determine (personality, health, work and free time, social rela-tionship, financial situation, housing etc.). The specifics of the teacher's profession is dedi-cated separate chapter. The practical part this thesis based on empirical research by standar-dised life satisfaction questionnaire of authors Jochen Fahrenberg, Michael Myrtek, Jörg Schumacher and Elmar Brähler. The respondents were teachers of secondary schools in the region of Moravia. Aim of thesis is to detect life satisfaction this group of teachers and the most significant factors pinpoint. In the concluding section is made brief recap of results and recommendations for practice. In the closing part is performed recapitulation of results and are defined recommendations for practice.
Klíčová slova
životní spokojenost, učitelé středních škol, aspekty životní spokojenosti, osobnost, zdraví
Klíčová slova v angličtině
satisfaction with life, high school teacher, health, life satisfaction aspects, personality, health
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá aspekty životní spokojeností učitelů středních škol v regionu Moravy. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou vymezeny pojmy životní spokojenost, osobní pohoda, kvalita života a také fakto-ry, které životní spokojenost determinují (osobnost, zdraví, práce a volný čas, sociální vzta-hy, finanční situace, bydlení, atd.). Samostatná kapitola je věnována specifikům povolání učitele. Praktická část je založena na empirickém výzkumu s využitím dotazníku. Výzkum-ným prostředkem je standardizovaný Dotazník životní spokojenosti autorů Jochen Fa-hrenberg, Michael Myrtek, Jörg Schumacher a Elmar Brähler. Dotazováni byli učitelé středních škol v oblasti Moravy. Cílem práce je posoudit životní spokojenost této skupiny učitelů a identifikovat vliv nejvýznamnějších faktorů. V závěrečné části je provedena stručná rekapitulace výsledků a jsou definována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the aspects of life satisfaction of secondary school teachers in the region of Moravia. The thesis consists of theoretical part and practical part. In the theoretical part are defined terms life satisfaction, personal well-being, quality of life and so factors life of satisfaction determine (personality, health, work and free time, social rela-tionship, financial situation, housing etc.). The specifics of the teacher's profession is dedi-cated separate chapter. The practical part this thesis based on empirical research by standar-dised life satisfaction questionnaire of authors Jochen Fahrenberg, Michael Myrtek, Jörg Schumacher and Elmar Brähler. The respondents were teachers of secondary schools in the region of Moravia. Aim of thesis is to detect life satisfaction this group of teachers and the most significant factors pinpoint. In the concluding section is made brief recap of results and recommendations for practice. In the closing part is performed recapitulation of results and are defined recommendations for practice.
Klíčová slova
životní spokojenost, učitelé středních škol, aspekty životní spokojenosti, osobnost, zdraví
Klíčová slova v angličtině
satisfaction with life, high school teacher, health, life satisfaction aspects, personality, health
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše z oblasti životní spokojenosti.
Vymezení teoretických východisek o osobní pohodě a jejich specificích u učitelů.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše z oblasti životní spokojenosti.
Vymezení teoretických východisek o osobní pohodě a jejich specificích u učitelů.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Ozmete, E. (2011). Subjektive well-being: A research on life satisfakcion as cognitive komponent of subjective weell-being. Journal of Academic Ressearch: Charts, 3(4).
Paulík, K. (1999). Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Ozmete, E. (2011). Subjektive well-being: A research on life satisfakcion as cognitive komponent of subjective weell-being. Journal of Academic Ressearch: Charts, 3(4).
Paulík, K. (1999). Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k nedostatkům v teoretické části práce a k nevhodné formulaci hypotéz v empirické části. Oponentka práce se také vyjádřila k nedostatkům v empirické části práce. Vedoucí práce položil otázky týkající se realizace výzkumu a formulací hypotéz. Studentka adekvátně dokázala odpovědět. Oponentka práce položila otázky týkající se vysvětlení pojmu hypotéza. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.