Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se podporou předmatematického vzdělávání prostřednictvím výtvarných činností v podmínkách mateřské školy. Záměrem bakalářské práce je navrhnout, realizovat a ověřit projekt s využitím výtvarných činností pro podporu předmatematického vzdělávání a na základě evaluace podat doporučení pro praxi. Teoretická část vymezuje východiska z oblasti předmatematického vzdělávání a výtvarné tvorby dětí. V praktické části je zpracován projekt s využitím výtvarných činností pro děti předškolního věku, jehož hlavním cílem je podporovat předmatematické vzdělávání, prohlubovat zájem o objevování vzájemných souvislostí, podněcovat děti ke zkoumání a tvoření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and deals with the support of pre-mathematical education through art activities in the kindergarten. The aim of this bachelor thesis is to design, implement and verify a project using art activities to support pre-mathematical education and make recommendations for practice based on evaluation. The theoretical part defines the starting points from the area of pre-mathematical education and art creation of children. In the practical part a project is elaborated using art activities for preschool children, whose main aim is to support pre-mathematical education, to deepen interest in discovering mutual connections, to encourage children to explore and create.
Klíčová slova
Předmatematické vzdělávání, výtvarná tvorba dětí
Klíčová slova v angličtině
Pre-mathematical education,childrens art creation
Rozsah průvodní práce
74 s. (81 917 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se podporou předmatematického vzdělávání prostřednictvím výtvarných činností v podmínkách mateřské školy. Záměrem bakalářské práce je navrhnout, realizovat a ověřit projekt s využitím výtvarných činností pro podporu předmatematického vzdělávání a na základě evaluace podat doporučení pro praxi. Teoretická část vymezuje východiska z oblasti předmatematického vzdělávání a výtvarné tvorby dětí. V praktické části je zpracován projekt s využitím výtvarných činností pro děti předškolního věku, jehož hlavním cílem je podporovat předmatematické vzdělávání, prohlubovat zájem o objevování vzájemných souvislostí, podněcovat děti ke zkoumání a tvoření.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and deals with the support of pre-mathematical education through art activities in the kindergarten. The aim of this bachelor thesis is to design, implement and verify a project using art activities to support pre-mathematical education and make recommendations for practice based on evaluation. The theoretical part defines the starting points from the area of pre-mathematical education and art creation of children. In the practical part a project is elaborated using art activities for preschool children, whose main aim is to support pre-mathematical education, to deepen interest in discovering mutual connections, to encourage children to explore and create.
Klíčová slova
Předmatematické vzdělávání, výtvarná tvorba dětí
Klíčová slova v angličtině
Pre-mathematical education,childrens art creation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o obsahu předmatematického vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o analýze výtvarných činností v předškolním období.
Příprava a aplikace projektu výtvarných činností pro podporu předmatematického vzdělávání.
Realizace a její ověření v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o obsahu předmatematického vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o analýze výtvarných činností v předškolním období.
Příprava a aplikace projektu výtvarných činností pro podporu předmatematického vzdělávání.
Realizace a její ověření v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Carruthers, E., & Worthington, M. (2006). Children's mathematics: making marks, making meaning (Second edition). Los Angeles: SAGE. Retrieved from http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0709/2006923703-d.html
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání (Dotisk 1. vyd). Praha: Raabe.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování (Třetí vydání). Praha: Portál.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Skorunková, R. (2013). Základy vývojové psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Stadlerová, H. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2015). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika.
Carruthers, E., & Worthington, M. (2006). Children's mathematics: making marks, making meaning (Second edition). Los Angeles: SAGE. Retrieved from http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0709/2006923703-d.html
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání (Dotisk 1. vyd). Praha: Raabe.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování (Třetí vydání). Praha: Portál.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Skorunková, R. (2013). Základy vývojové psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Stadlerová, H. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se v posudku vyjádřila k nepřesnému použití terminologie v teoretické části. Položila otázky týkající se pojmu matematická grafika a požádala o představení možností rozvíjení orientace v prostoru prostřednictvím výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání. Studentka odpověděla s problémy. Oponentka se v posudku také vyjádřila k problematickým místům v práci. Položila otázku týkající se praktické části práce. Studentka odpověděla s nedostatky. Dr. Božik se vyjádřil ke kvalitní přípravě odpovědí na posudky vedoucího a oponenta.