Bakalářská práce má aplikační charakter. Práce je zaměřena na oblast předmatematického vzdělávání u dětí předškolního věku prostřednictvím stavebnic. Teoretická část poskytuje poznatky z oblasti stavebnic a předmatematického vzdělávání v předškolním věku. V aplikační části je popsán projekt využívající stavebnice, jako nástroje pro podporu předmatematického vzdělávání v předškolním věku. Projekt vychází z teoretických východisek. Součástí projektu je podrobný popis aktivit, který je zaměřen na podporu předmatematického vzdělávání v předškolním věku. Tento projekt byl evaluován ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of applications character. It focused on development premathe-matical education for pre-school age through building blocks. The theoretical part provi-des knowledge from the field of pre-school and pre-mathematical education. The practi-cal part descripes project using building blocks as a tool to support pre-mathematical pre-school education. The project is based on theoretical background. Part of the project is a description of activities, which is aimed at supporting pre-mathematical pre-school edu-cation. The project was verified in the selected nursery school and recommendations for use of the plan in nursery schools have been based on the results of the final verification.
building blocks, spatial imagination, pre-mathematical education
Rozsah průvodní práce
64 s. (67 905 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter. Práce je zaměřena na oblast předmatematického vzdělávání u dětí předškolního věku prostřednictvím stavebnic. Teoretická část poskytuje poznatky z oblasti stavebnic a předmatematického vzdělávání v předškolním věku. V aplikační části je popsán projekt využívající stavebnice, jako nástroje pro podporu předmatematického vzdělávání v předškolním věku. Projekt vychází z teoretických východisek. Součástí projektu je podrobný popis aktivit, který je zaměřen na podporu předmatematického vzdělávání v předškolním věku. Tento projekt byl evaluován ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of applications character. It focused on development premathe-matical education for pre-school age through building blocks. The theoretical part provi-des knowledge from the field of pre-school and pre-mathematical education. The practi-cal part descripes project using building blocks as a tool to support pre-mathematical pre-school education. The project is based on theoretical background. Part of the project is a description of activities, which is aimed at supporting pre-mathematical pre-school edu-cation. The project was verified in the selected nursery school and recommendations for use of the plan in nursery schools have been based on the results of the final verification.
building blocks, spatial imagination, pre-mathematical education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o předmatematickém vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu stavebnic.
Zpracování návrhů aktivit se stavebnicí pro podporu matematického vzdělávání v mateřské škole.
Ověření návrhu aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování reflexe, evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o předmatematickém vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na analýzu stavebnic.
Zpracování návrhů aktivit se stavebnicí pro podporu matematického vzdělávání v mateřské škole.
Ověření návrhu aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování reflexe, evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Koťátková, S. (2015). Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Suchánková, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Koťátková, S. (2015). Hry v mateřské škole v teorii a praxi: význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Praha: Grada.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Suchánková, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci. Vedoucí práce se v posudku vyjádřila zejména k teoretické části práce. Položila otázky týkající se myšlenkových postupů v rámci předmatematických představ a požádala o definici pojmu kooperativní činnost. Studentka nedokázala přesně odpovědět. Oponentka se vyjádřila k problematickým úsekům v praktické části práce a položila otázky týkající se kritérií dělení stavebnic a posloupnosti myšlenkových operací dítěte předškolního věku. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět.