Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se využitím přístupu Storytelling v rozvoji komunikačních kompetencí dětí předškolního věku. Zaměřuje se na sumarizaci poznatků o vývoji řeči a komunikačních kompetencí. Pracuje se storytellingem a popisuje součinnost přístupu Storytelling s rozvojem komunikačních kompetencí. V praktické části práce je zpracován projekt, obsahující osm setkání, realizovaných v mateřské škole. Projekt se soustřeďuje na rozvoj komunikačních kompetencí prostřednictvím storytellingu. Součástí projektu je evaluace, ze které vycházejí následná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This application-type bachelor thesis deals with application of Storytelling approach in communication competencies of preschool children. The theoretical part summarizes findings resources about speech development and communication competencies. It operates with storytelling and describes the cooperation of Storytelling approach and development of communication competencies. In the practical part a project is worked out. This project is conducted by eight meetings realized at nursery school, and it focused on development of communication competencies through storytelling. A part of this project is evaluation. Based on the conclusions of the evaluation is defined recommendation for practical use.
Klíčová slova
komunikační kompetence, storytelling, komunikace, příběh, narativní schopnosti
Klíčová slova v angličtině
communication competencies, storytelling, communication, story, narrative ability
Rozsah průvodní práce
92 s. (141 005 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter, zabývá se využitím přístupu Storytelling v rozvoji komunikačních kompetencí dětí předškolního věku. Zaměřuje se na sumarizaci poznatků o vývoji řeči a komunikačních kompetencí. Pracuje se storytellingem a popisuje součinnost přístupu Storytelling s rozvojem komunikačních kompetencí. V praktické části práce je zpracován projekt, obsahující osm setkání, realizovaných v mateřské škole. Projekt se soustřeďuje na rozvoj komunikačních kompetencí prostřednictvím storytellingu. Součástí projektu je evaluace, ze které vycházejí následná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This application-type bachelor thesis deals with application of Storytelling approach in communication competencies of preschool children. The theoretical part summarizes findings resources about speech development and communication competencies. It operates with storytelling and describes the cooperation of Storytelling approach and development of communication competencies. In the practical part a project is worked out. This project is conducted by eight meetings realized at nursery school, and it focused on development of communication competencies through storytelling. A part of this project is evaluation. Based on the conclusions of the evaluation is defined recommendation for practical use.
Klíčová slova
komunikační kompetence, storytelling, komunikace, příběh, narativní schopnosti
Klíčová slova v angličtině
communication competencies, storytelling, communication, story, narrative ability
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikačních kompetencích dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o vývoji řeči dětí předškolního věku.
Zpracování projektu na rozvoj komunikačních kompetencí s využitím přístupu Storytelling.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikačních kompetencích dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o vývoji řeči dětí předškolního věku.
Zpracování projektu na rozvoj komunikačních kompetencí s využitím přístupu Storytelling.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Kročil, M. (2014). Umění vyprávět. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
Mellon, N. (2013). Storytelling with Children. Stroud: Hawthorn Press.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Suchánková, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Kročil, M. (2014). Umění vyprávět. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
Mellon, N. (2013). Storytelling with Children. Stroud: Hawthorn Press.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Suchánková, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce položila otázky týkající se aplikace projektu v prostředí mateřské školy. Oponentka položila otázky týkající se vztahu storytellingu a pregramotnosti. Na tyto otázky studentka dokázala adekvátně odpovědět. Na doplňující otázky studentka reagovala s drobnými nedostatky. Předsedkyně upozorňuje na problematické oblasti v aplikační části práce. Dr. Pacholík se vyjádřil k teoretické části práce, konkrétně doporučuje důkladnější zpracování úrovní čtenářské gramotnosti.