Bakalářská práce je teoreticko - aplikačního charakteru. Teoretická část se zabývá terminologickým vymezením pojmů souvisejících se čtenářskou pregramotností. Dále se zaměřuje na vývoj jazyka a předpokladů pro čtení, charakteristiku gramotně podnětného prostředí rodiny a mateřské školy a pohádku jako prostředek stimulace zájmu dítěte o čtený a psaný text. Praktická část obsahuje návrh, realizaci a evaluaci výsledků projektu. Projekt je zaměřený na rozvoj čtenářské pregramotnosti především komunikačních dovedností prostřednictvím pohádek u předškolních dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is of theoretical - application character. The theoretical part deals with terminological definitions of terms related to reading pre-literacy. It also focuses on language development and assumptions for reading, on characteristic the literacy-rich environment of the family and kindergarten and on the fairy tale as a means of stimulating the interest of the child in reading and writing. The practical part contains a project proposal, realisation and evaluation result of the project. The project is aimed at the development of reading pre - literacy especially communication skills through fairy tales with pre-school children.
Klíčová slova
Pregramotnost, čtenářská pregramotnost, jazykové dovednosti, řečové dovednosti, komunikační dovednosti, gramotně podnětné prostředí, pohádka, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Pre - literacy, reading pre - literacy, language skills, speech skills, communication skills, literacy-rich environment, fairy tale, kindergarten
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko - aplikačního charakteru. Teoretická část se zabývá terminologickým vymezením pojmů souvisejících se čtenářskou pregramotností. Dále se zaměřuje na vývoj jazyka a předpokladů pro čtení, charakteristiku gramotně podnětného prostředí rodiny a mateřské školy a pohádku jako prostředek stimulace zájmu dítěte o čtený a psaný text. Praktická část obsahuje návrh, realizaci a evaluaci výsledků projektu. Projekt je zaměřený na rozvoj čtenářské pregramotnosti především komunikačních dovedností prostřednictvím pohádek u předškolních dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is of theoretical - application character. The theoretical part deals with terminological definitions of terms related to reading pre-literacy. It also focuses on language development and assumptions for reading, on characteristic the literacy-rich environment of the family and kindergarten and on the fairy tale as a means of stimulating the interest of the child in reading and writing. The practical part contains a project proposal, realisation and evaluation result of the project. The project is aimed at the development of reading pre - literacy especially communication skills through fairy tales with pre-school children.
Klíčová slova
Pregramotnost, čtenářská pregramotnost, jazykové dovednosti, řečové dovednosti, komunikační dovednosti, gramotně podnětné prostředí, pohádka, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Pre - literacy, reading pre - literacy, language skills, speech skills, communication skills, literacy-rich environment, fairy tale, kindergarten
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji čtenářské pregramotnosti v podmínkách mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vytváření gramotně podnětného prostředí v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj čtenářské pregramotnosti pomocí pohádek u dětí předškolního věku.
Ověření projektu a zpracování doporučení ve vybrané mateřské škole.
Evaluace výsledků pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji čtenářské pregramotnosti v podmínkách mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vytváření gramotně podnětného prostředí v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj čtenářské pregramotnosti pomocí pohádek u dětí předškolního věku.
Ověření projektu a zpracování doporučení ve vybrané mateřské škole.
Evaluace výsledků pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku (1st ed.). Praha: Grada Publishing.
Smolík, F., & Málková, G. S. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním vzdělávání (1st ed.). Praha: Grada.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost (1st ed.). Praha: Portál.
Zajitzová, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči (1st ed.).Praha: Hnutí R.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ (Skripta) [Online]. Trnava. Retrieved from /Downloads/zapotocna-petrova- skripta.pdf
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku (1st ed.). Praha: Grada Publishing.
Smolík, F., & Málková, G. S. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním vzdělávání (1st ed.). Praha: Grada.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost (1st ed.). Praha: Portál.
Zajitzová, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči (1st ed.).Praha: Hnutí R.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ (Skripta) [Online]. Trnava. Retrieved from /Downloads/zapotocna-petrova- skripta.pdf
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické části v oblasti využívání pojmů gramotnost, pregramotnost. Položila otázky týkající se charakteristiky přirozeného přístupu k rozvoji gramotnosti a faktorů podílejících se na kvalitě čtenářské pregramotnosti. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Oponent práce se ocenil teoretickou část práce a zmínil také její nedostatky. Vyjádřil se také k pratické části práce. Položil otázky týkající se žánru pohádky a reálného příběhu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Dr. Pacholík položil otázku týkající se rozvoje estetického cítění prostřednictvím pohádky. Studentka dokázala odpovědět s drobnými nedostatky. Doc. Majerčíková položila otázku týkající se projektového vyučování. Studentka dokázala odpovědět na otázku.