Bakalářská práce teoreticko-aplikačního charakteru se zabývá rozvojem grafomotoriky prostřednictvím rytmických aktivit u dětí předškolního věku v mateřské škole.
Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na grafomotoriku, druhá kapitola se věnuje podmínkám u kreslení a psaní a poslední část se zabývá propojením ryt-mu a grafomotoriky.
V praktické části se vytváří, ověřuje a vyhodnocuje projekt, který je zaměřen na grafomotoriku s rytmickými činnostmi, které napomáhají grafomotoriku rozvíjet. Projekt postupuje od nejjednodušších prvků po složitější grafomotorické prvky. Praktická část je realizována v herně Mateřské školy, ve které celý projekt probíhá. Celkově jsem pracovala se 4 dětmi předškolního věku, přičemž jedno dítě má odloženou školní docházku. Zhodno-cení úspěšnosti projektu je provedeno po dokončení všech 10 lekcí porovnáním vstupního a výstupního grafomotorického testu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of theoretical-application character deals with the development of graphomotoric through rhythmic activities in preschool aged children in kindergarten. The theoretical part is divided into three chapters.
The first chapter focuses on graphomotorics, the second chapter deals with the conditions of drawing and writing and the last part focuses on the interconnection of rhythm and graphomotorics. In the practical part a project is created, verified and evaluated, which is focused on graphomotorics with rhythmic activities, which help to develop graphomotorics. The project proceeds from the simplest elements to more difficult graphomotor elements.
The practical part is realized in the playroom of the nursery, where the whole project is carried out. Overall, I worked with 4 children of pre-school age including 1 child with postponed school attendance. The evaluation of the project success is done after completing all 10 lessons by comparing the input and output of the graphomotor test.
Klíčová slova
Předškolní věk, grafomotorika, rytmická aktivita, projekt, mateřská škola
Bakalářská práce teoreticko-aplikačního charakteru se zabývá rozvojem grafomotoriky prostřednictvím rytmických aktivit u dětí předškolního věku v mateřské škole.
Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na grafomotoriku, druhá kapitola se věnuje podmínkám u kreslení a psaní a poslední část se zabývá propojením ryt-mu a grafomotoriky.
V praktické části se vytváří, ověřuje a vyhodnocuje projekt, který je zaměřen na grafomotoriku s rytmickými činnostmi, které napomáhají grafomotoriku rozvíjet. Projekt postupuje od nejjednodušších prvků po složitější grafomotorické prvky. Praktická část je realizována v herně Mateřské školy, ve které celý projekt probíhá. Celkově jsem pracovala se 4 dětmi předškolního věku, přičemž jedno dítě má odloženou školní docházku. Zhodno-cení úspěšnosti projektu je provedeno po dokončení všech 10 lekcí porovnáním vstupního a výstupního grafomotorického testu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis of theoretical-application character deals with the development of graphomotoric through rhythmic activities in preschool aged children in kindergarten. The theoretical part is divided into three chapters.
The first chapter focuses on graphomotorics, the second chapter deals with the conditions of drawing and writing and the last part focuses on the interconnection of rhythm and graphomotorics. In the practical part a project is created, verified and evaluated, which is focused on graphomotorics with rhythmic activities, which help to develop graphomotorics. The project proceeds from the simplest elements to more difficult graphomotor elements.
The practical part is realized in the playroom of the nursery, where the whole project is carried out. Overall, I worked with 4 children of pre-school age including 1 child with postponed school attendance. The evaluation of the project success is done after completing all 10 lessons by comparing the input and output of the graphomotor test.
Klíčová slova
Předškolní věk, grafomotorika, rytmická aktivita, projekt, mateřská škola
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji grafomotoriky.
Vymezení teoretických východisek, základních pojmů z oblasti literární a čtenářské gramotnosti.
Zpracování projektu rozvoje grafomotoriky s využitím rytmických cvičení pro děti předškolního věku.
Ověřování a evaluace projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o rozvoji grafomotoriky.
Vymezení teoretických východisek, základních pojmů z oblasti literární a čtenářské gramotnosti.
Zpracování projektu rozvoje grafomotoriky s využitím rytmických cvičení pro děti předškolního věku.
Ověřování a evaluace projektu ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2016). Rozvoj grafomotoriky v projektech (Vydání druhé). Praha: Portál.
Lipnická, M. (2007). Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál.
Loose, A. C., Piekert, N., & Diener, G. (2007). Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let (Vyd. 2). Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., rozš. a přeprac). Praha: Karolinum.
Zimmer, R. (2012). Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2016). Rozvoj grafomotoriky v projektech (Vydání druhé). Praha: Portál.
Lipnická, M. (2007). Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál.
Loose, A. C., Piekert, N., & Diener, G. (2007). Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let (Vyd. 2). Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., rozš. a přeprac). Praha: Karolinum.
Zimmer, R. (2012). Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce položil otázky týkající se dalších kroků zpracování projektu. Oponentka položila otázky týkající se empirických výzkumů zkoumajících vztah mezi grafomotorikou a rytmizací. Na tyto otázky studentka odpověděla s nedostatky. V komisi proběhla diskuse na téma grafomotoriky a rytmizace. Dr. Navrátilová upozornila na kvalitní zpracování evaluace. Zároveň upozorňuje na problematická místa v bakalářské práci.