Bakalářská práce se zabývá otázkami, které děti pokládají v prostředí mateřské školy. Záměrem bakalářské práce je tedy zjistit, jaké otázky děti kladou během didakticky cílených činností. Teoretická část je zaměřena na pojetí dětské otázky v kontextu pedagogické teorie a je zde také stručný přehled zrealizovaných výzkumů v oblasti žákovských a dětských otázek. V praktické části je popsáno výzkumné šetření, které proběhlo ve dvou věkově homogenních třídách, v jedné vybrané mateřské škole ve Zlínském kraji. Závěr práce je věnován interpretaci výsledků výzkumu a odpovědím na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with questions which children consider in nursery environment. The aim of this bachelor thesis is to find out what questions children ask during didactically targeted activities. The theoretical part is focused on the conception of the child's question in the context of pedagogical theory and there is also a brief overview of realized research in the area of pupil's and child's questions. The research part is described in the practical part and was conducted in two agehomogeneous classes, in one selected nursery school in the Zlín Region. The conclusion is devoted to the interpretation of research results and answers to research questions.
pre - school age, nursery school, children´s question, communication, speech, language, dialogue, conversation, didactically targeted activities
Rozsah průvodní práce
79 s. (117 203 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá otázkami, které děti pokládají v prostředí mateřské školy. Záměrem bakalářské práce je tedy zjistit, jaké otázky děti kladou během didakticky cílených činností. Teoretická část je zaměřena na pojetí dětské otázky v kontextu pedagogické teorie a je zde také stručný přehled zrealizovaných výzkumů v oblasti žákovských a dětských otázek. V praktické části je popsáno výzkumné šetření, které proběhlo ve dvou věkově homogenních třídách, v jedné vybrané mateřské škole ve Zlínském kraji. Závěr práce je věnován interpretaci výsledků výzkumu a odpovědím na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with questions which children consider in nursery environment. The aim of this bachelor thesis is to find out what questions children ask during didactically targeted activities. The theoretical part is focused on the conception of the child's question in the context of pedagogical theory and there is also a brief overview of realized research in the area of pupil's and child's questions. The research part is described in the practical part and was conducted in two agehomogeneous classes, in one selected nursery school in the Zlín Region. The conclusion is devoted to the interpretation of research results and answers to research questions.
pre - school age, nursery school, children´s question, communication, speech, language, dialogue, conversation, didactically targeted activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vývoje dětské řeči, otázek a jejich typologie.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k tématu kladení otázek dětmi v předškolním věku.
Příprava metodiky výzkumné části, formulace cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace výzkumu, sběr dat a údajů pomocí metody pozorování.
Zpracování, analýza a vyhodnocení získaných dat z prováděného výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vývoje dětské řeči, otázek a jejich typologie.
Vymezení terminologie a teoretických východisek k tématu kladení otázek dětmi v předškolním věku.
Příprava metodiky výzkumné části, formulace cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace výzkumu, sběr dat a údajů pomocí metody pozorování.
Zpracování, analýza a vyhodnocení získaných dat z prováděného výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Delfos, M. (2018). Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
Durdilová, L., & Klenková, J. (2014). Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Havigerová, J. M. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada Publishing.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Tarcan, A. (2012). Study On The Functions Of The Tag Questions In Preschool Play Groups (4-6 Years Old). Journal of Turkish Studies [online], 7 Issue 3(7), 2409 [cit. 2018-04-19]. DOI: 10.7827/TurkishStudies.3495
Seznam doporučené literatury
Delfos, M. (2018). Pověz mi...: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál.
Durdilová, L., & Klenková, J. (2014). Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Havigerová, J. M. (2013). Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada Publishing.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Tarcan, A. (2012). Study On The Functions Of The Tag Questions In Preschool Play Groups (4-6 Years Old). Journal of Turkish Studies [online], 7 Issue 3(7), 2409 [cit. 2018-04-19]. DOI: 10.7827/TurkishStudies.3495
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k tvořivému přístupu studentky, který vnímala jako cenný. Položila otázky týkající se empirické části práce a vlastního názoru na problematiku dětských otázek v mateřské škole. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatkům v práci. Položila otázky týkající se podpory kladení otázek dětmi a charakteru těchto otázek. Studentka odpověděla s nedostatky. V komisi proběhla diskuse o nejasném zařazení typologie Šalamounové, které zde bylo prezentováno.