Bakalářská práce se zabývá postavením výtvarné výchovy v kurikulu předškolních institucí v České republice a v Anglii. Práce sumarizuje poznatky z oblasti komparativní pedagogiky, kurikula a výtvarné výchovy a popisuje vzdělávací systémy v jednotlivých zemích. Kvalitativní výzkum je založen na obsahové analýze kurikulárních dokumentů daných zemí. Výsledky popisují postavení výtvarné výchovy, její cíle a obsah v těchto dokumentech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the position of art education in pre-school curriculum in the Czech Republic and in England. The work summarizes the knowledge of comparative pedagogy, curriculum and art education and describes the educational systems of the countries. The qualitative research is based on the content analysis of the curricular documents in the countries. The results describe the position, the aims and the content of art education in these documents.
Klíčová slova
kurikulum, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
curriculum, art education
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postavením výtvarné výchovy v kurikulu předškolních institucí v České republice a v Anglii. Práce sumarizuje poznatky z oblasti komparativní pedagogiky, kurikula a výtvarné výchovy a popisuje vzdělávací systémy v jednotlivých zemích. Kvalitativní výzkum je založen na obsahové analýze kurikulárních dokumentů daných zemí. Výsledky popisují postavení výtvarné výchovy, její cíle a obsah v těchto dokumentech.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the position of art education in pre-school curriculum in the Czech Republic and in England. The work summarizes the knowledge of comparative pedagogy, curriculum and art education and describes the educational systems of the countries. The qualitative research is based on the content analysis of the curricular documents in the countries. The results describe the position, the aims and the content of art education in these documents.
Klíčová slova
kurikulum, výtvarná výchova
Klíčová slova v angličtině
curriculum, art education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postupech komparativní pedagogiky.
Vymezení teoretických východisek o výtvarné výchově.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy kurikula výtvarné výchovy České republiky a Anglie.
Zpracování výsledků a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o postupech komparativní pedagogiky.
Vymezení teoretických východisek o výtvarné výchově.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy kurikula výtvarné výchovy České republiky a Anglie.
Zpracování výsledků a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Boyd, D., & Hirst, N. (2016). Understanding early years education across the UK: comparing practice in England, Northern Ireland, Scotland and Wales. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Brdek, M., & Vychová, H. (2004). Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha: ASPI.
McLachlan, C., Fleer, M., & Edwards, S. (2013). Early childhood curriculum: planning, assessment, and implementation (Second edition). Port Melbourne: Cambridge University Press.
Průcha, J. (2015). Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů (3., aktualizované vydání). Praha: Portál.
Průcha, J. (2017). Vzdělávací systémy v zahraničí: encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Boyd, D., & Hirst, N. (2016). Understanding early years education across the UK: comparing practice in England, Northern Ireland, Scotland and Wales. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Brdek, M., & Vychová, H. (2004). Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha: ASPI.
McLachlan, C., Fleer, M., & Edwards, S. (2013). Early childhood curriculum: planning, assessment, and implementation (Second edition). Port Melbourne: Cambridge University Press.
Průcha, J. (2015). Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů (3., aktualizované vydání). Praha: Portál.
Průcha, J. (2017). Vzdělávací systémy v zahraničí: encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila ke kvalitní práci s odbornou literaturou. Položila otázky týkající se rozdílů mezi jednotlivými kurikuly ve ztahu k výtvarné výchově. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatkům v empirické části práce. Položila otázky týkající se autorů a aktuálních témat, které řeší pedagogický výzkum v této oblasti. Studentka dokázala odpovědět s nedostatky. Dr. Navrátilová upozornila na nedostatky ve zpracovaných kategoriích v empirické části práce. Doc. Majerčíková se vyjádřila k nedostatečnému vymezení výzkumného vzorku. Studentka dokázala reagovat.