Bakalářská práce se věnuje didaktickým postupům učitele v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole se zaměřením na organizační formy a výukové metody. Teoretická část práce popisuje vybrané didaktické postupy. Věnuje se také pojmu teacher's beliefs, který je dalším faktorem ovlivňujícím výchovně-vzdělávací proces v mateřské škole. V praktické části práce, která také popisuje realizaci výzkumu skrze hloubkové rozhovo-ry, jsou interpretována výsledná data výzkumu a navržená doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with didactic practices of teacher in science education at kin-dergarten mainly focused on forms of organization and teaching methods. The theoretical part describes selected didactic practices. Work also deals with the concept of teacher's beliefs which is another factor with influence on educational process at kindergarten. In the practical part of the thesis is described process of research through in-depth inter-views. Also there are interpreted results of research and suggested recommendations for practice.
Bakalářská práce se věnuje didaktickým postupům učitele v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole se zaměřením na organizační formy a výukové metody. Teoretická část práce popisuje vybrané didaktické postupy. Věnuje se také pojmu teacher's beliefs, který je dalším faktorem ovlivňujícím výchovně-vzdělávací proces v mateřské škole. V praktické části práce, která také popisuje realizaci výzkumu skrze hloubkové rozhovo-ry, jsou interpretována výsledná data výzkumu a navržená doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with didactic practices of teacher in science education at kin-dergarten mainly focused on forms of organization and teaching methods. The theoretical part describes selected didactic practices. Work also deals with the concept of teacher's beliefs which is another factor with influence on educational process at kindergarten. In the practical part of the thesis is described process of research through in-depth inter-views. Also there are interpreted results of research and suggested recommendations for practice.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o obsahových preferencích přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o postupech učitelů využívaných v přírodovědném vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o obsahových preferencích přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o postupech učitelů využívaných v přírodovědném vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Aslan, D., Tas, I., & Gürgah Ogu Í. (2016). Pre- and In-service Preschool Teachers' Science Teaching Efficacy Beliefs. Educational Research and Reviews.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka a kompetence učitele k její realizaci. Journal of Technology and Information Education.
Gelman, R., Brenneman K., Macdonald G., & Román, M. (2010). Preschool pathways to science: facilitating scientific ways of thinking, talking, doing, and understanding. Baltimore Paul H. Brookes Publishing Co.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Žoldošová, K. (2010). Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1.stupňa ZŠ. Prešov: Rokus.
Seznam doporučené literatury
Aslan, D., Tas, I., & Gürgah Ogu Í. (2016). Pre- and In-service Preschool Teachers' Science Teaching Efficacy Beliefs. Educational Research and Reviews.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka a kompetence učitele k její realizaci. Journal of Technology and Information Education.
Gelman, R., Brenneman K., Macdonald G., & Román, M. (2010). Preschool pathways to science: facilitating scientific ways of thinking, talking, doing, and understanding. Baltimore Paul H. Brookes Publishing Co.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Žoldošová, K. (2010). Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1.stupňa ZŠ. Prešov: Rokus.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k nesourodosti teoretické i empirické části práce a mimo jiné nenaplnění výzkumných cílů. Položila otázky týkající se postupů učitele v přírodovědném vzdělávání. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce se vyjádřila k výrazným nedostatkům v teoretické i empirické části práce. Hovořila zejména o nepochopení základní terminologie. Položila otázky týkající se badatelsky orientované výuky. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Prof. Gavora konstatoval naplnění výzkumných cílů, upozornil ale na chybějící zásah školitele. Studentka v průběhu zpracovávání práce nevyužila konzultace s vedoucí. Komise odhlasovala hodnocení F v poměru 5:0 a doporučila přepracovat práci.