Bakalářská práce je teoreticko-výzkumného charakteru. Jejím cílem bylo sumarizovat teoretické poznatky o zájmech dětí před nástupem do základní školy a odhalit, jak jsou dětmi popisovány jejich zájmy. V teoretické části se práce zabývá zájmy a zájmovou činností dětí před nástupem do základní školy, jejich volným časem, zájmovou činností v mateřské škole a přibližným vývojem dítěte předškolního věku. Praktická část je tvořena kvalitativně orientovaným výzkumem. Výzkum byl realizován prostřednictvím polostrukturovaného interview s dětmi předškolního věku. Díky této práci bylo odhaleno, že zájmy dětí předškolního věku jsou bohaté na výběr volnočasových aktivit, kdy dominantní aktivitou je hra. Dále bylo odhaleno, že děti předškolního věku své zájmy sdílejí a také, že je rozvíjejí v rámci zájmových útvarů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is theoretical-research character. Its aim was to summarize theoretical knowledge about the interests of children before starting elementary school and reveal how the children described their interests. In the theoretical part of the thesis deals with interests and interest activities of children before starting elementary school, their free time, interest activities in kindergarten and the approximate development of a preschool child. The practical part is consists of qualitatively oriented research. The research was realized through a semistructured interview with preschool children. This bachelor thesis revealed that interests of preschool children are rich in choice of activities when the dominant activity is the game. This bachelor thesis also revealed that preschool children share their interests and that they developing within interest unit.
Klíčová slova
zájem, zájmová činnost, zájmový útvar, volný čas, volnočasová aktivita, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
interest, interest activity, interest unit, free time, free time activity, child of preschool age
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-výzkumného charakteru. Jejím cílem bylo sumarizovat teoretické poznatky o zájmech dětí před nástupem do základní školy a odhalit, jak jsou dětmi popisovány jejich zájmy. V teoretické části se práce zabývá zájmy a zájmovou činností dětí před nástupem do základní školy, jejich volným časem, zájmovou činností v mateřské škole a přibližným vývojem dítěte předškolního věku. Praktická část je tvořena kvalitativně orientovaným výzkumem. Výzkum byl realizován prostřednictvím polostrukturovaného interview s dětmi předškolního věku. Díky této práci bylo odhaleno, že zájmy dětí předškolního věku jsou bohaté na výběr volnočasových aktivit, kdy dominantní aktivitou je hra. Dále bylo odhaleno, že děti předškolního věku své zájmy sdílejí a také, že je rozvíjejí v rámci zájmových útvarů.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is theoretical-research character. Its aim was to summarize theoretical knowledge about the interests of children before starting elementary school and reveal how the children described their interests. In the theoretical part of the thesis deals with interests and interest activities of children before starting elementary school, their free time, interest activities in kindergarten and the approximate development of a preschool child. The practical part is consists of qualitatively oriented research. The research was realized through a semistructured interview with preschool children. This bachelor thesis revealed that interests of preschool children are rich in choice of activities when the dominant activity is the game. This bachelor thesis also revealed that preschool children share their interests and that they developing within interest unit.
Klíčová slova
zájem, zájmová činnost, zájmový útvar, volný čas, volnočasová aktivita, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
interest, interest activity, interest unit, free time, free time activity, child of preschool age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o zájmových a volnočasových aktivitách dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se zájmů a zájmových činností dětí před nástupem do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s dětmi předškolního věku.
Zpracování a analýza získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o zájmových a volnočasových aktivitách dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se zájmů a zájmových činností dětí před nástupem do základní školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s dětmi předškolního věku.
Zpracování a analýza získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Burns, M. S., Johnson, R. T., & Assaf, M. M. (2012). Preschool education in today's world: teaching children with diverse backgrounds and abilities. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
Hejlová, H., Opravilová, E., Uhlířová, J., & Bravená, N. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Vodáková, J. (2011). Volný čas dětí? Buď příliš kroužků nebo pasivita. Rodina a škola, 58(10), 24.
Seznam doporučené literatury
Burns, M. S., Johnson, R. T., & Assaf, M. M. (2012). Preschool education in today's world: teaching children with diverse backgrounds and abilities. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
Hejlová, H., Opravilová, E., Uhlířová, J., & Bravená, N. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.
Vodáková, J. (2011). Volný čas dětí? Buď příliš kroužků nebo pasivita. Rodina a škola, 58(10), 24.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svoji bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům teoretické a empirické části práce. Položila otázky týkající se realizace výzkumného šetření. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce položila otázky týkající se průniku zájmu dítěte a charakteristiky jeho vývoje. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Doc. Majerčíková položila otázku týkající se profilace zájmů u dítěte předškolního věku. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Dr. Pacholík položil otázku týkající se obrázků, které reprezentovaly zájmové činnosti, a které sloužily k realizaci interview s dětmi. Studentka dokázala reagovat.