Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je objasnit problematiku společně prožitého volného času v rodině s dítětem předškolního věku z pohledu rodičů a dětí předškolního věku. V teoretické části této práce jsou shrnuty obecné aspekty volného času v rodině s dítětem předškolního věku a jejich společného prožívání. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data byla sesbírána po-mocí polostrukturovaného interview s rodiči a jejich dětmi předškolního věku. Z analýzy sesbíraných dat vyplynulo pět hlavních kategorií. Ukázalo se, že společně prožitý volný čas má neopomenutelný význam nejen pro děti, ale i rodiče, kteří si uvědomují jeho přínos pro obě strany a i přes určité překážky se snaží vytvářet vhodné podmínky pro volný čas strávený s dítětem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has an theoretical-empirical character. The aim of the thesis is to clarify problematic of leisure time in family with a pre-school child from the perspective of parents and pre-school children. In the theoretical part of this thesis are summarized the general aspects of leisure time in the family with a pre-school child and their shared leisure time. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research. Data were collected using a semi-structured interview with parents and their pre-school children. Five major categories emerged from the analysis of collected data. It has turned out that the leisure time spent together has an indispensable significance not only for children but also for parents who are aware of its benefits for both sides and despite certain obstacles they are trying to create suitable conditions for leisure with their child.
Klíčová slova
volný čas v rodině, volnočasové aktivity, nukleární rodina
Klíčová slova v angličtině
leisure time in family, leisure time activities, nuclear family
Rozsah průvodní práce
58 s. (90 853)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je objasnit problematiku společně prožitého volného času v rodině s dítětem předškolního věku z pohledu rodičů a dětí předškolního věku. V teoretické části této práce jsou shrnuty obecné aspekty volného času v rodině s dítětem předškolního věku a jejich společného prožívání. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data byla sesbírána po-mocí polostrukturovaného interview s rodiči a jejich dětmi předškolního věku. Z analýzy sesbíraných dat vyplynulo pět hlavních kategorií. Ukázalo se, že společně prožitý volný čas má neopomenutelný význam nejen pro děti, ale i rodiče, kteří si uvědomují jeho přínos pro obě strany a i přes určité překážky se snaží vytvářet vhodné podmínky pro volný čas strávený s dítětem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis has an theoretical-empirical character. The aim of the thesis is to clarify problematic of leisure time in family with a pre-school child from the perspective of parents and pre-school children. In the theoretical part of this thesis are summarized the general aspects of leisure time in the family with a pre-school child and their shared leisure time. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research. Data were collected using a semi-structured interview with parents and their pre-school children. Five major categories emerged from the analysis of collected data. It has turned out that the leisure time spent together has an indispensable significance not only for children but also for parents who are aware of its benefits for both sides and despite certain obstacles they are trying to create suitable conditions for leisure with their child.
Klíčová slova
volný čas v rodině, volnočasové aktivity, nukleární rodina
Klíčová slova v angličtině
leisure time in family, leisure time activities, nuclear family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na volný čas a jeho využívání v rodině s dítětem předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se společně prožitého volného času v rodině s dítětem předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s dětmi a jejich rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků, formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na volný čas a jeho využívání v rodině s dítětem předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se společně prožitého volného času v rodině s dítětem předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s dětmi a jejich rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků, formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Burns, M. S., Johnson, R. T., & Assaf, M. M. (2012). Preschool education in today's world: teaching children with diverse backgrounds and abilities. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
Hofbauer, B. (2014). K součastnosti a výhledu výchovného zhodnocování volného času dětí a mládeže. Pedagogická orientace, 16(4), 25-41.
Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: výskum rodín s deťmi predškolského veku. V Bratislave: Univerzita Komenského v Bratislave.
Mertin, V. (2011). Výchovné maličkosti: průvodce výchovou dítěte do 12 let. Praha: Portál.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Burns, M. S., Johnson, R. T., & Assaf, M. M. (2012). Preschool education in today's world: teaching children with diverse backgrounds and abilities. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
Hofbauer, B. (2014). K součastnosti a výhledu výchovného zhodnocování volného času dětí a mládeže. Pedagogická orientace, 16(4), 25-41.
Knotová, D. (2011). Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido.
Majerčíková, J. (2012). Rodina s predškolákom: výskum rodín s deťmi predškolského veku. V Bratislave: Univerzita Komenského v Bratislave.
Mertin, V. (2011). Výchovné maličkosti: průvodce výchovou dítěte do 12 let. Praha: Portál.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila ke zdařilé teoretické části práce a jistým drobným nedostatkům v části empirické. Položila otázku týkající se výzkoumného vzorku a názoru studentky na kvalitu společně prožitého volného času dítěte předškolního věku s rodinou. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka položila otázky týkající se realizace výzkumu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Dr. Pacholík se vyjádřil k transkriptu rozhovoru, který prezentuje úsilí studentky o získávání dat.