Cílem bakalářské práce je vytvoření výtvarného projektu ve vztahu k folkloru, zaměřeného na Valašsko. Ten se skládá z osmi tematických částí a byl aplikován ve vybrané mateřské škole. Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se předáváním poznatků o formách folkloru pomocí výtvarných činností dětem předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na sumarizaci teoretických poznatků literární rešerše z oblasti folkloru a výtvarné tvorby dítěte. Praktická část představuje projekt, jeho jednotlivé části a následnou evaluaci. Vý-sledkem je vytvoření doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to create art project in a relation to folklore in Wallachia. It consists of eight themes and was applicate in the selected kindergarten. Thesis has an application character and deals with knowledge transfer of folklore forms with a help of art activities for preschool children. The theoretical part is focused on summarizing theoretical knowledge of folklore and art work of a child. The practical part presents the project, its individual parts and subsequent evaluation. The result is a recommendation for practice.
Klíčová slova
folklor, výtvarný projev dítěte, lidové tradice
Klíčová slova v angličtině
folklore, child's creative expression, folk traditions
Rozsah průvodní práce
80 s (114 524 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je vytvoření výtvarného projektu ve vztahu k folkloru, zaměřeného na Valašsko. Ten se skládá z osmi tematických částí a byl aplikován ve vybrané mateřské škole. Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se předáváním poznatků o formách folkloru pomocí výtvarných činností dětem předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na sumarizaci teoretických poznatků literární rešerše z oblasti folkloru a výtvarné tvorby dítěte. Praktická část představuje projekt, jeho jednotlivé části a následnou evaluaci. Vý-sledkem je vytvoření doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to create art project in a relation to folklore in Wallachia. It consists of eight themes and was applicate in the selected kindergarten. Thesis has an application character and deals with knowledge transfer of folklore forms with a help of art activities for preschool children. The theoretical part is focused on summarizing theoretical knowledge of folklore and art work of a child. The practical part presents the project, its individual parts and subsequent evaluation. The result is a recommendation for practice.
Klíčová slova
folklor, výtvarný projev dítěte, lidové tradice
Klíčová slova v angličtině
folklore, child's creative expression, folk traditions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace v prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na výtvarnou tvorbu dětí předškolního věku.
Zpracování projektu s využitím prvků folkloru ve výtvarné tvorbě dětí předškolního věku.
Ověření výtvarného projektu v mateřské škole.
Evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace v prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na výtvarnou tvorbu dětí předškolního věku.
Zpracování projektu s využitím prvků folkloru ve výtvarné tvorbě dětí předškolního věku.
Ověření výtvarného projektu v mateřské škole.
Evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bestajovský, M. (2008). Velká kniha lidových obyčejů a nápadů pro šikovné ruce (2. souborné vyd). Brno: Computer Press.
Hazuková, H., & Šamšula, P. (2005). Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha:Karolinum.
Stadlerová, H. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. Wright, S. (2010). Understanding creativity in early childhood: meaning-making and children's drawings. Los Angeles: SAGE.
Seznam doporučené literatury
Bestajovský, M. (2008). Velká kniha lidových obyčejů a nápadů pro šikovné ruce (2. souborné vyd). Brno: Computer Press.
Hazuková, H., & Šamšula, P. (2005). Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha:Karolinum.
Stadlerová, H. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. Wright, S. (2010). Understanding creativity in early childhood: meaning-making and children's drawings. Los Angeles: SAGE.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedokonalé didaktické stránce práce. Položila otázky týkající se přínosů této práce. Studenka dokázala odpovědět. Oponent práce se vyjádřil k aktuálnosti tématu. Položil otázky týkající se současného vztahu dětí k folkloru a požádal o vymezení dalších možností pro seznamování dětí s folklorem v prostředí mateřské školy. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.