Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá rozvojem literární gramotnosti prostřednictvím komiksové tvorby v prostředí mateřské školy. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky z oblasti komiksu v literatuře pro děti, jeho využitelnosti v mateřských školách a samotnou tvorbou komiksu. V praktické části je vytvořena sada komiksů k podpoře rozvoje literární gramotnosti. Prezentován je průběh ověření, na jehož základě je sada komiksů eva-luována. Následně je uvedeno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor work of application type deals with the development of text-based literacy through comic book creation in the kindergarten environment. The theoretical part summa-rizes the knowledge of comics in literature for children, its usability in kindergarten and the creation of comics. In the practical part is created a set of comics to support the develop-ment of text-based literacy. The course of verification is based on which the set of comics is evaluated. Subsequently there is a recommendation for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
literární gramotnost, komiks, adaptace, čtenářská pregramotnost
Bakalářská práce aplikačního typu se zabývá rozvojem literární gramotnosti prostřednictvím komiksové tvorby v prostředí mateřské školy. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky z oblasti komiksu v literatuře pro děti, jeho využitelnosti v mateřských školách a samotnou tvorbou komiksu. V praktické části je vytvořena sada komiksů k podpoře rozvoje literární gramotnosti. Prezentován je průběh ověření, na jehož základě je sada komiksů eva-luována. Následně je uvedeno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor work of application type deals with the development of text-based literacy through comic book creation in the kindergarten environment. The theoretical part summa-rizes the knowledge of comics in literature for children, its usability in kindergarten and the creation of comics. In the practical part is created a set of comics to support the develop-ment of text-based literacy. The course of verification is based on which the set of comics is evaluated. Subsequently there is a recommendation for the practice of kindergartens.
Klíčová slova
literární gramotnost, komiks, adaptace, čtenářská pregramotnost
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje literární gramotnosti u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na typologii komiksové tvorby v literatuře pro děti.
Vytvoření sady komiksů pro rozvoj literární gramotnosti v mateřské škole.
Ověření komiksů ve vybrané mateřské škole a jejich vyhodnocení.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti rozvoje literární gramotnosti u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na typologii komiksové tvorby v literatuře pro děti.
Vytvoření sady komiksů pro rozvoj literární gramotnosti v mateřské škole.
Ověření komiksů ve vybrané mateřské škole a jejich vyhodnocení.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Babic, A. (2014). Comics as history, comics as literature: roles of the comic book in scholarship, society, and entertainment. Madison: Fairleigh Dickinson University Press.
Čeňková, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
Foret, M. (2012). Studia komiksu: možnosti a perspektivy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum kulturálních, mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
Kořínek, P., Foret, M., & Jareš, M. (2015). V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis.
Wiegerová, A., & Koutníková M. (2017). Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Babic, A. (2014). Comics as history, comics as literature: roles of the comic book in scholarship, society, and entertainment. Madison: Fairleigh Dickinson University Press.
Čeňková, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
Foret, M. (2012). Studia komiksu: možnosti a perspektivy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum kulturálních, mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
Kořínek, P., Foret, M., & Jareš, M. (2015). V panelech a bublinách: kapitoly z teorie komiksu. Praha: Akropolis.
Wiegerová, A., & Koutníková M. (2017). Využití komiksů v podmínkách mateřských škol. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce položila otázky týkající se aplikace sady komixů v prostředí mateřské školy. Dále se pozitivně vyjádřila ke komixům, které studentka aplikovala v bakalářské práci. Oponent práce se vyjádřila k nevhodnému didaktickému ukotvení komixu v prezentované bakalářské práci. Studentka dokázala odpovědět na otázky vedoucího a oponenta s nedostatky.