Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zaměřuje se na rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí mladších tří let v mateřské škole. V teoretické části jsou sumarizovány základní pojmy z oblasti čtenářské pregramotnosti a také možnosti edukace dětí mladších tří let v prostředí mateřské školy. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím rozhovorů s učitelkami mateřských škol, které učí ve třídách dvouletých dětí. Na základě výsledků z výzkumného šetření jsou uvedeny návrhy na možnosti rozvoje čtenářské pregramotnosti, které jsou uplatnitelné u dětí mladších tří let v prostředí mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical-empirical character and its content focuses on the development of reading pre-literacy of children up to the age of three in kindergarten. The theoretical part summarizes basic concepts of reading pre-literacy and the options of children education up to the age of three in kindergarten. The results of qualitatively oriented research are described in the empirical part. The research was carried out by interviewing teachers who are teaching two years old children in kindergarten. Based on the results of the research, there are suggestions for the development of reading pre-literacy which are applicable to the children up to the age of three in kindergarten.
Klíčová slova
čtenářská pregramotnost, starší batole
Klíčová slova v angličtině
reading pre-literacy, older toddler
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a zaměřuje se na rozvoj čtenářské pregramotnosti u dětí mladších tří let v mateřské škole. V teoretické části jsou sumarizovány základní pojmy z oblasti čtenářské pregramotnosti a také možnosti edukace dětí mladších tří let v prostředí mateřské školy. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím rozhovorů s učitelkami mateřských škol, které učí ve třídách dvouletých dětí. Na základě výsledků z výzkumného šetření jsou uvedeny návrhy na možnosti rozvoje čtenářské pregramotnosti, které jsou uplatnitelné u dětí mladších tří let v prostředí mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical-empirical character and its content focuses on the development of reading pre-literacy of children up to the age of three in kindergarten. The theoretical part summarizes basic concepts of reading pre-literacy and the options of children education up to the age of three in kindergarten. The results of qualitatively oriented research are described in the empirical part. The research was carried out by interviewing teachers who are teaching two years old children in kindergarten. Based on the results of the research, there are suggestions for the development of reading pre-literacy which are applicable to the children up to the age of three in kindergarten.
Klíčová slova
čtenářská pregramotnost, starší batole
Klíčová slova v angličtině
reading pre-literacy, older toddler
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti čtenářské pregramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, formulace výzkumného problému a zpracování cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a následná interpretace získaných dat.
Shrnutí výzkumu a zpracování doporučení do praxe v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti čtenářské pregramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, formulace výzkumného problému a zpracování cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a následná interpretace získaných dat.
Shrnutí výzkumu a zpracování doporučení do praxe v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P., & Zápotočná, O. (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
Ouellete, G., & Sénéchal, M. (2008). Pathways to Literacy: A Study of Invented Spelling and Its Role in Learning to Read. Child Development, (4), 899-913.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zachová, A. (2013). Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P., & Zápotočná, O. (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
Ouellete, G., & Sénéchal, M. (2008). Pathways to Literacy: A Study of Invented Spelling and Its Role in Learning to Read. Child Development, (4), 899-913.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zachová, A. (2013). Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v empirické části práce a vyzvidla část teoretickou. Položila otázky týkající se gramotně podnětného prostředí pro děti mladší tří let. Oponent práce se vyjádřil také k nedokonalostem v empirické části práce a položil otázky týkající se využívání knih v prostředí mateřské školy a rozvoje porozumění obrázkům u dětí. Studentka dokázala na otázky adekvátně odpovědět. Dr. Pacholík položil otázku týkající se současné nabídky knih pro děti mladší tří let. Studentka dokázala odpovědět. Dr. Božik se vyjádřil k formalismu učitelek mateřských škol. Studentka dokázala reagovat.