Bakalářská práce se zabývá pedagogickým dědictvím A. S. Makarenka a V. A. Suchomlin-ského z pohledu jejich originality a jedinečnosti ve spektru současné pedagogiky. Vasilij Alexandrovič Suchomlinsky a Anton Semjonovič Makarenko byli jedni z největších peda-gogických osobností dvacátého století. Zkušenosti jejich vlastních, dlouholetých praxí a zobecnění obrovského pedagogického dědictví minulosti, v současnosti potvrzuji, že síla a možnosti výchovy jsou nevyčerpatelné. Tito pedagogové se řídili přesvědčením, že výchova přesně odráží život, musí být plná života a z plného života vycházet. Jedině tak má výchova moc. Zvláště významným pedagogickým přínosem obou autorů byla jejich práce na vývoji teorie a praxe o důležitosti kolektivu.
V bakalářské práci dále popisujeme pedagogické názory na význam osobností A. S. Maka-renka a V. A. Suchomlinského a na jejich pedagogické zkušenosti. Podíváme se podrobněji na dva vzdělávací systémy, reprezentované V. A. Suchomlinskym a A. S. Makarenkem, vymezíme společné rysy a rozdíly těchto systémů, zaměříme se na možnosti a potřebu vyu-žíti těchto zkušenosti v moderních pedagogických vědách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the pedagogical heritage of A. S. Makarenko and V. A. Su-chomlinsky from the viewpoint of their originality and uniqueness in the spectrum of cur-rent pedagogy. Vasily Alexandrovich Suchomlinský and Anton Semenovich Makarenko are one of the greatest pedagogic personalities of the twentieth century. Their long-term experience gained in their practice, which generalizes the large pedagogic heritage of the past and today, confirms that the strength and possibilities of upbringing are inexhaustible. They followed a belief that upbringing precisely reflects life and must be full of life and be derived from a full life, only thus the upbringing has power. The work of both authors on development theories and group practice are very significant contributions in pedagogy. The thesis describes the pedagogical opinions about the significance of personality of A. S. Makarenko and V. A. Suchomlinsky and their pedagogical experience. In detail we shall look into two educational systems of V. A. Suchomlinsky and A. S. Makarenko, define their common characteristics and also differences. The thesis also points out the possibilities and the need to use this experience in modern pedagogical sciences.
Klíčová slova
pedagog, výchova, výchovný systém, učitel, pedagogické dědictví, osobnost.
Bakalářská práce se zabývá pedagogickým dědictvím A. S. Makarenka a V. A. Suchomlin-ského z pohledu jejich originality a jedinečnosti ve spektru současné pedagogiky. Vasilij Alexandrovič Suchomlinsky a Anton Semjonovič Makarenko byli jedni z největších peda-gogických osobností dvacátého století. Zkušenosti jejich vlastních, dlouholetých praxí a zobecnění obrovského pedagogického dědictví minulosti, v současnosti potvrzuji, že síla a možnosti výchovy jsou nevyčerpatelné. Tito pedagogové se řídili přesvědčením, že výchova přesně odráží život, musí být plná života a z plného života vycházet. Jedině tak má výchova moc. Zvláště významným pedagogickým přínosem obou autorů byla jejich práce na vývoji teorie a praxe o důležitosti kolektivu.
V bakalářské práci dále popisujeme pedagogické názory na význam osobností A. S. Maka-renka a V. A. Suchomlinského a na jejich pedagogické zkušenosti. Podíváme se podrobněji na dva vzdělávací systémy, reprezentované V. A. Suchomlinskym a A. S. Makarenkem, vymezíme společné rysy a rozdíly těchto systémů, zaměříme se na možnosti a potřebu vyu-žíti těchto zkušenosti v moderních pedagogických vědách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the pedagogical heritage of A. S. Makarenko and V. A. Su-chomlinsky from the viewpoint of their originality and uniqueness in the spectrum of cur-rent pedagogy. Vasily Alexandrovich Suchomlinský and Anton Semenovich Makarenko are one of the greatest pedagogic personalities of the twentieth century. Their long-term experience gained in their practice, which generalizes the large pedagogic heritage of the past and today, confirms that the strength and possibilities of upbringing are inexhaustible. They followed a belief that upbringing precisely reflects life and must be full of life and be derived from a full life, only thus the upbringing has power. The work of both authors on development theories and group practice are very significant contributions in pedagogy. The thesis describes the pedagogical opinions about the significance of personality of A. S. Makarenko and V. A. Suchomlinsky and their pedagogical experience. In detail we shall look into two educational systems of V. A. Suchomlinsky and A. S. Makarenko, define their common characteristics and also differences. The thesis also points out the possibilities and the need to use this experience in modern pedagogical sciences.
Klíčová slova
pedagog, výchova, výchovný systém, učitel, pedagogické dědictví, osobnost.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, osobností sociálních pedagogů A. S. Makarenko a V. A. Suchomlinského ve výchově dětí a mládeže.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, osobností sociálních pedagogů A. S. Makarenko a V. A. Suchomlinského ve výchově dětí a mládeže.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 80-24713-6-9-1.
PECHA, Libor. Makarenko a současná kolektivní výchova. Praha: SPN 1968.
SUCHOMLINSKIJ, Vasilij Aleksandrovič. Hovory s mladým ředitelem školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
BALVÍN, Jaroslav. Teorie výchovy a vzdělávání pro oblast sociální pedagogiky a andragogiky. Praha: Hnutí R, 2013.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public Promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BEDNÁŘOVÁ, Tetjana. V.A. Suchomlinskij a jeho pedagogický odkaz: k 70.výročí narození. Praha: Československá redakce VN MON, 1988.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 80-24713-6-9-1.
PECHA, Libor. Makarenko a současná kolektivní výchova. Praha: SPN 1968.
SUCHOMLINSKIJ, Vasilij Aleksandrovič. Hovory s mladým ředitelem školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
BALVÍN, Jaroslav. Teorie výchovy a vzdělávání pro oblast sociální pedagogiky a andragogiky. Praha: Hnutí R, 2013.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public Promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BEDNÁŘOVÁ, Tetjana. V.A. Suchomlinskij a jeho pedagogický odkaz: k 70.výročí narození. Praha: Československá redakce VN MON, 1988.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se zaměřila na vymezení teoretických východisek. Popsána byla teoretická část bakalářské práce. Následně byla uvedena výzkumná strategie - kvalitativní výzkum, výzkumná technika, výzkumný soubor, výzkumný cíl a výzkumné otázky. Popsán byl sběr dat a jejich analýza. V prezentaci chyběly výsledky výzkumného šetření, zkoušející se doptávali na význam některých pojmů v práci, které nebyly adekvátně vysvětleny. Studentka uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky z posudků. Komise ocenila odstranění gramatických chyb, nicméně některé metodologické nedostatky přetrvávají - především zvolený design výzkumu.