Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem dnešním doby syndromem vyhoření. Jako cílová skupina výzkumu byli zvoleni středoškolští pedagogičtí pracovníci. Cílem práce je zjistit míru vyhoření u této profesní skupiny a v případě potvrzení stanovených hypotéz navrhnout možná řešení tohoto problému. V teoretické části jsou popsány příčiny a příznaky syndromu vyhoření, možnosti léčby a prevence. Je vymezena učitelská profese a pozornost je věnována i psychosociálnímu stresu učitelů. V praktické části bylo využi-to kvantitativní metody zkoumání založené na dotazníkovém šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on an actual topic these days burnout syndrom. As a tar-get group of our research were chosen Secondary school teachers. The main aim of the diploma thesis is to provide analysis of this issue, find out the volume of burnout syn-drom among teachers and if there is a need, suggest possible solution and a prevention programm. Theoretical part of the work describes causes of presence and development of burnout syndrome, its individual phases and symptoms. We also mention possible ways of prevention and treatment of burnout syndrome. We define teacher´s profession and pay attention to psychosocial stress connected to this job. The practical part is based on the questionnaire survey.
Klíčová slova
stres, syndrom vyhoření, prevence, učitel
Klíčová slova v angličtině
Stress, burnout syndrom, prevention, teacher
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem dnešním doby syndromem vyhoření. Jako cílová skupina výzkumu byli zvoleni středoškolští pedagogičtí pracovníci. Cílem práce je zjistit míru vyhoření u této profesní skupiny a v případě potvrzení stanovených hypotéz navrhnout možná řešení tohoto problému. V teoretické části jsou popsány příčiny a příznaky syndromu vyhoření, možnosti léčby a prevence. Je vymezena učitelská profese a pozornost je věnována i psychosociálnímu stresu učitelů. V praktické části bylo využi-to kvantitativní metody zkoumání založené na dotazníkovém šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on an actual topic these days burnout syndrom. As a tar-get group of our research were chosen Secondary school teachers. The main aim of the diploma thesis is to provide analysis of this issue, find out the volume of burnout syn-drom among teachers and if there is a need, suggest possible solution and a prevention programm. Theoretical part of the work describes causes of presence and development of burnout syndrome, its individual phases and symptoms. We also mention possible ways of prevention and treatment of burnout syndrome. We define teacher´s profession and pay attention to psychosocial stress connected to this job. The practical part is based on the questionnaire survey.
Klíčová slova
stres, syndrom vyhoření, prevence, učitel
Klíčová slova v angličtině
Stress, burnout syndrom, prevention, teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k procesu syndromu vyhoření středoškolských pedagogických pracovníků, jeho příčinám, vývoji, prevenci a léčbě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k procesu syndromu vyhoření středoškolských pedagogických pracovníků, jeho příčinám, vývoji, prevenci a léčbě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Učitel, současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: FHS UK, 2011. ISBN 978-80-87398-14-2.
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3.
VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Učitel, současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
HAVRDOVÁ, Zuzana. Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Praha: FHS UK, 2011. ISBN 978-80-87398-14-2.
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-299-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3.
VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně vymezila syndrom vyhoření a krátce pohovořila o teoretických východiscích diplomové práce. Studentka popsala strukturu diplomové práce. Následně se zaměřila na praktickou část diplomové práce, studentka uvedla cíle diplomové práce a představila výzkumné otázky. Studentka uvedla metodologii výzkumu a sběr dat. Následně se věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. Zodpovězeny byly otázky k obhajobě i otázky členů komise - ověřování souvislosti.