Cílem rigorózní práce je teoreticky představit problematiku řízení vzdělávací instituce
se zaměřením na řízení základní školy a mateřské školy jako jednoho právního subjektu.
Dílčím cílem je zachytit specifikum organizační struktury školy, které se promítá do řízení
a vedení školy. Teoretická část je zaměřena na definování klíčových pojmů managementu a řízení i vedení vzdělávací instituce, důraz bude kladen na roli ředitele školy jako manaže-ra, který vede a řídí dva subjekty sloučené do jedné organizace. Specifikum řízení obou odlišných vzdělávacích institucí je popsáno v teoretické rovině z hlediska legislativního, manažerského i praktického. Případová studie popisuje řídící procesy v konkrétní základní a mateřské škole jako jedné příspěvkové organizaci. Empirická část přináší poznatky
a zkušenosti z reálného prostředí základní a mateřské školy v jednom právnickém subjektu a nabízí doporučení pro další výzkumná i praktická využití.
Anotace v angličtině
The aim of the rigorosum thesis is to theoretically introduce the management piece
of knowledge about the educational institutions focusing on the management of primary school and kindergarten as one legal entity. The partial aim is to point out the specificity
of the organizational school structure that is reflected in the proceedings of the school ma-nagement. The theoretical part focuses on defining the key concepts of management
as well as the leading the educational institution. The emphasis is placed on the role of the school headteacher as a manager of two entities merged into one organization.
The management particularity of two different educational institutions is described on the theoretical level in terms of legislative, managerial and practical point of view. The case study describes management processes at a particular primary school and kindergarten as one contributory organization. The empirical part brings findings and experience from
the real environment of primary and kindergarten school in one legal entity and provides recommendations for further research and practical use.
Klíčová slova
management školy, mateřská škola, právní subjekt, procesy řízení, ředitel školy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
school management, kindergarten, legal entity, management processes, headteacher, prima-ry school
Rozsah průvodní práce
115 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem rigorózní práce je teoreticky představit problematiku řízení vzdělávací instituce
se zaměřením na řízení základní školy a mateřské školy jako jednoho právního subjektu.
Dílčím cílem je zachytit specifikum organizační struktury školy, které se promítá do řízení
a vedení školy. Teoretická část je zaměřena na definování klíčových pojmů managementu a řízení i vedení vzdělávací instituce, důraz bude kladen na roli ředitele školy jako manaže-ra, který vede a řídí dva subjekty sloučené do jedné organizace. Specifikum řízení obou odlišných vzdělávacích institucí je popsáno v teoretické rovině z hlediska legislativního, manažerského i praktického. Případová studie popisuje řídící procesy v konkrétní základní a mateřské škole jako jedné příspěvkové organizaci. Empirická část přináší poznatky
a zkušenosti z reálného prostředí základní a mateřské školy v jednom právnickém subjektu a nabízí doporučení pro další výzkumná i praktická využití.
Anotace v angličtině
The aim of the rigorosum thesis is to theoretically introduce the management piece
of knowledge about the educational institutions focusing on the management of primary school and kindergarten as one legal entity. The partial aim is to point out the specificity
of the organizational school structure that is reflected in the proceedings of the school ma-nagement. The theoretical part focuses on defining the key concepts of management
as well as the leading the educational institution. The emphasis is placed on the role of the school headteacher as a manager of two entities merged into one organization.
The management particularity of two different educational institutions is described on the theoretical level in terms of legislative, managerial and practical point of view. The case study describes management processes at a particular primary school and kindergarten as one contributory organization. The empirical part brings findings and experience from
the real environment of primary and kindergarten school in one legal entity and provides recommendations for further research and practical use.
Klíčová slova
management školy, mateřská škola, právní subjekt, procesy řízení, ředitel školy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
school management, kindergarten, legal entity, management processes, headteacher, prima-ry school
Zásady pro vypracování
Zmapování teoretických směrů v oblasti řízení mateřské a základní školy,
analýza dosavadního výzkumu v této oblasti.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z problematiky řídících procesů ve školách.
Zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím strategie případové studie.
Zpracování, analýza a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi a další výzkum.
Zásady pro vypracování
Zmapování teoretických směrů v oblasti řízení mateřské a základní školy,
analýza dosavadního výzkumu v této oblasti.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z problematiky řídících procesů ve školách.
Zpracování projektu výzkumu, stanovení výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím strategie případové studie.
Zpracování, analýza a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi a další výzkum.
Seznam doporučené literatury
Borovec, D., Šikýř, M., & Trojanová, J. (2016). Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer.
Dash, M., & Dash, N. (2008). School Management. New Delhi: Atlantic Publishers & Dist.
Dawe, M. (2013). The school leader's toolkit: practical strategies for leading and managing. Los Angeles: SAGE.
Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době : Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.
Rue, L. W., & Byars, L. L. (2009). Management: Skills and Applications. Boston: McGraw-Hill Irwin.
Syslová, Z. (2016). Proměna školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
Sedláček, M., Pol, M., Hloušková, L., Lazarová, B., & Novotný, P. (2013). Organizační učení v realitě života školy: impulzy, témata, strategie řízení. Studia Paedagogica, 17(2), 2750.
Yin, R. K. (2014). Case study research. Design and Methods. London: SAGE Publications, Inc.
Seznam doporučené literatury
Borovec, D., Šikýř, M., & Trojanová, J. (2016). Personalistika v řízení školy. Praha: Wolters Kluwer.
Dash, M., & Dash, N. (2008). School Management. New Delhi: Atlantic Publishers & Dist.
Dawe, M. (2013). The school leader's toolkit: practical strategies for leading and managing. Los Angeles: SAGE.
Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době : Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.
Rue, L. W., & Byars, L. L. (2009). Management: Skills and Applications. Boston: McGraw-Hill Irwin.
Syslová, Z. (2016). Proměna školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
Sedláček, M., Pol, M., Hloušková, L., Lazarová, B., & Novotný, P. (2013). Organizační učení v realitě života školy: impulzy, témata, strategie řízení. Studia Paedagogica, 17(2), 2750.
Yin, R. K. (2014). Case study research. Design and Methods. London: SAGE Publications, Inc.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou rigorózní práci. Oponenta práce doc. Majerčíková vyzdvidla originální a nosné téma práce, celkové zpracování s velmi dobře formulovanými závěry na základě výzkumných zjištění. poukázala na možnosti hlubšího využití zvolené případové studie a drobné nedostatky ve strukturování práce. Oponent doc. Čech ocenil rovněž potenciál tématu práce, doporučil autorce zaměřit se na části práce, které nebyly prozatím autorkou do hloubky prozkoumány. Vytkl dále autorce formulaci výzkumných cílů a nepřehledný popis procesu získávání dat. Tento proces autorka objasnila v průběhu prezentace práce.
Autorka práce zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Doc. Majerčíková komentovala doporučení pro praxi uvedená v práci, v jejichž formulaci se projevila osobní zkušenost autorky nad rámec získaných dat. Předsedkyně komise doc. Wiegerová položila autorce otázku, týkající se specifik slučování mateřských a základních škol. Prof. Lukášová nastínila vazbu tématu práce na aktuální obtíže řízení škol vybraného typu, proběhla diskuze komise s autorkou k dané problematice.
V závěru autorka konkretizovala možnosti další práce s výzkumným tématem.