Práce pojednává o oděvu jako o něčem, co člověku pomáhá přiblížit se dobovým ideálům, ať už jsou jakékoliv. Snaží se vidět oděv v několika rovinách, ať už v rovině psychologické, sociologické, etické či estetické a vzájemně tyto roviny provazovat, aby móda a oděv byly prezentovány jako něco komplexního. V praktické části stavím na tomto obšírném průzkumu a aplikuji další podněty, které formovaly moji estetiku. Nad oděvy přemýšlím jako nad objekty, které fungují v koexistenci s tělem, ale mohou fungovat i bez něj. To vše tvoří syntézu v podobě oděvních objektů, které stojí na pomezí umění a módy, které vycházejí z tradice a jsou mým názorem na budoucnost módy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the medium of the garment, such as an artificial element in one's life, which makes him eager to achieve ideals of the time. I aim to see the clothing in all its contexts such as psychological, sociological, ethical and aesthetical. Their mutual in-terconnecting is the sign of complexity. In the practical part of the project, I build on the wide research and I incorporate other influences, which were crucial for my current aesthe-tic approach. I consider garments as an objects, which coexist with the body but could have their own life, not dependant on the body itself. Background I have research is embodied in the synthesis of garments are push boundaries between art and fashion. It is my take on how tradition may be transformed into future of fashion.
Klíčová slova
Psychologie oděvu, Sociologie oděvu, Móda a Anti-móda, Fetišizace, Fashionalization, Post Code, Korzet, Dadaismus, Deformace, Nihilismus
Klíčová slova v angličtině
Psychology and Sociology of clothing, Fashion and Anti-fashion, Fetishisation, Fashionali-zation, Post Code, Corset, Dadaism, Deformation, Nihilism
Rozsah průvodní práce
113
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o oděvu jako o něčem, co člověku pomáhá přiblížit se dobovým ideálům, ať už jsou jakékoliv. Snaží se vidět oděv v několika rovinách, ať už v rovině psychologické, sociologické, etické či estetické a vzájemně tyto roviny provazovat, aby móda a oděv byly prezentovány jako něco komplexního. V praktické části stavím na tomto obšírném průzkumu a aplikuji další podněty, které formovaly moji estetiku. Nad oděvy přemýšlím jako nad objekty, které fungují v koexistenci s tělem, ale mohou fungovat i bez něj. To vše tvoří syntézu v podobě oděvních objektů, které stojí na pomezí umění a módy, které vycházejí z tradice a jsou mým názorem na budoucnost módy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the medium of the garment, such as an artificial element in one's life, which makes him eager to achieve ideals of the time. I aim to see the clothing in all its contexts such as psychological, sociological, ethical and aesthetical. Their mutual in-terconnecting is the sign of complexity. In the practical part of the project, I build on the wide research and I incorporate other influences, which were crucial for my current aesthe-tic approach. I consider garments as an objects, which coexist with the body but could have their own life, not dependant on the body itself. Background I have research is embodied in the synthesis of garments are push boundaries between art and fashion. It is my take on how tradition may be transformed into future of fashion.
Klíčová slova
Psychologie oděvu, Sociologie oděvu, Móda a Anti-móda, Fetišizace, Fashionalization, Post Code, Korzet, Dadaismus, Deformace, Nihilismus
Klíčová slova v angličtině
Psychology and Sociology of clothing, Fashion and Anti-fashion, Fetishisation, Fashionali-zation, Post Code, Corset, Dadaism, Deformation, Nihilism
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Prostudování a analýza dostupných materiálnů a informací, obrazová příloha, vlastní závěry v minimálním rozsahu 20-25 normostran. Řešení doplňte kresebnými návrhy v minimálním rozsahu 15 normostran.
Projekt bude polemikou mezi vztahem těla, oděvu/objektu, osobního prostoru a prostoru vůbec. Vznikne tak kolekce jakýchsi obléknutelných oděvních hybridů vycházejících z forem převážně dámského oděvu. Kolekce bude zkoumáním současných tendencí na základě uměleckých principů v kontextu 20. a 21. století. Bude rozborem dvou ikonických kusů oděvu (korzet a sako) v jejich širokém kontextu a zasazením do významů nových. A bude otevírat vývoj trendů pro neurčitou avšak blízkou budoucnost. Od tradice k budoucnosti módy.
2. Praktická část:
Výtvarné zpracování a realizace finálních návrhů v počtu 5-7 modelů. Teoretická a technická příprava projektu, sběr potřebných informací, dokumentace, osobitý přístup k tvůrčí práci, vytvoření statementu k danému tématu. Práce musí být doplněna o dokumentační fotografie z procesu tvorby a módními fotografiemi, popřípadě krátkým videem.
Rozsah práce: minimálně 40 norostran. Formát A4. Odevzdejte ve 2 stejnopisech v pevné vazbě. Součástí předané písemné práce jsou i 2 vyhotovení na CD-ROM. Na samotném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK.
Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana.
Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i angličtině, rok obhajoby, osobní email, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Prostudování a analýza dostupných materiálnů a informací, obrazová příloha, vlastní závěry v minimálním rozsahu 20-25 normostran. Řešení doplňte kresebnými návrhy v minimálním rozsahu 15 normostran.
Projekt bude polemikou mezi vztahem těla, oděvu/objektu, osobního prostoru a prostoru vůbec. Vznikne tak kolekce jakýchsi obléknutelných oděvních hybridů vycházejících z forem převážně dámského oděvu. Kolekce bude zkoumáním současných tendencí na základě uměleckých principů v kontextu 20. a 21. století. Bude rozborem dvou ikonických kusů oděvu (korzet a sako) v jejich širokém kontextu a zasazením do významů nových. A bude otevírat vývoj trendů pro neurčitou avšak blízkou budoucnost. Od tradice k budoucnosti módy.
2. Praktická část:
Výtvarné zpracování a realizace finálních návrhů v počtu 5-7 modelů. Teoretická a technická příprava projektu, sběr potřebných informací, dokumentace, osobitý přístup k tvůrčí práci, vytvoření statementu k danému tématu. Práce musí být doplněna o dokumentační fotografie z procesu tvorby a módními fotografiemi, popřípadě krátkým videem.
Rozsah práce: minimálně 40 norostran. Formát A4. Odevzdejte ve 2 stejnopisech v pevné vazbě. Součástí předané písemné práce jsou i 2 vyhotovení na CD-ROM. Na samotném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK.
Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana.
Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách.
V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i angličtině, rok obhajoby, osobní email, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
FUKAI, Akiko. Fashion: a fashion history of the 20th century: the collection of the Kyoto Costume Institute
BRENNINKMEYER, Ingrid. The sociology of fashion. Paris: Librairie du recueil Sirey, 1963.
MACKINNEY-VALENTIN, Marie. Fashioning identity: status ambivalence in contemporary fashion.London : Bloomsbury Academic, 2017.
VERCELLONI, Luca. The invention of taste: a cultural account of desire, delight and disgust in fashion, food and art.
SALEN, Jill. Corsets: Historic Patterns and Techniques.
B. SHAEFFER, Claire. Couture Sewing: Tailoring Techniques.
NEGRIN, Llewellun. Appearance and identity: fashioning the body in postmodernity.
Seznam doporučené literatury
FUKAI, Akiko. Fashion: a fashion history of the 20th century: the collection of the Kyoto Costume Institute
BRENNINKMEYER, Ingrid. The sociology of fashion. Paris: Librairie du recueil Sirey, 1963.
MACKINNEY-VALENTIN, Marie. Fashioning identity: status ambivalence in contemporary fashion.London : Bloomsbury Academic, 2017.
VERCELLONI, Luca. The invention of taste: a cultural account of desire, delight and disgust in fashion, food and art.
SALEN, Jill. Corsets: Historic Patterns and Techniques.
B. SHAEFFER, Claire. Couture Sewing: Tailoring Techniques.
NEGRIN, Llewellun. Appearance and identity: fashioning the body in postmodernity.
Přílohy volně vložené
CD-ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka předvedla excelentní výkon, jak teoretické, tak i praktické části. Komise ocenila vyzrálý výtvarný projev a mimořádně kvalitní řemeslné zpracování.