Předkládaná rigorózní práce sleduje životní příběhy Romů, kteří na své cestě dosáhli úspěchu v podobě absolutoria vysokoškolského studia. Teoretická východiska tématu shledáváme v kontextu pojetí rovných příležitostí, vzdělanostních nerovností a teorií reprodukce ve vzdělávání, jež následně definují mechanismy a determinanty vzdělanostních šancí i školní neúspěšnosti dětí. Teoretická část vrcholí jednak zasazením tématu do problematiky edukace romských žáků, tak deskripcí faktorů, které ovlivňují vzdělanostní trajektorie romských žáků. V empirické části, prostřednictvím narativně orientované analýzy životních příběhů vysokoškolsky vzdělaných Romů, rozebíráme důležitá specifika, momenty a události, které hlavní aktéři na svých životních cestách prožívali, i vliv skutečností a osob, které se podílely na formování jejich úspěšných vzdělanostních drah. Zjištění tak napomáhají uchopit celou problematiku z náhledu pozitivní perspektivy a tak vyzdvihnout úlohu jednotlivých determinant v otázce školní úspěšnosti romských žáků, tak i vzor skupiny romské inteligence jako takové.
Anotace v angličtině
The submitted rigorosum thesis follows life stories of the Roma who have achieved success in their pathways and finished their university studies. Theoretical bases of the theme are found in the context of an equal opportunities concept, educational inequalities and theories of reproduction in education that subsequently define mechanisms and determinants of educational chances and a school fail rate of children. The theoretical part culminates both in setting the theme into the issue of education of Roma students and describing factors influencing educational trajectories of students. In the empirical part important specifics, moments and events main participants experienced during their life journeys as well as the impact of matters and persons which contributed to formation of their successful educational trajectories are discussed through a narratively oriented analysis of life stories of academically qualified Roma. The findings thus help to take hold of the entire issue from the positive perspective view and to highlight the role of individual determinants in the matter of a school success rate of Roma students as well as a pattern of Roma intelligence as such
Klíčová slova
Vzdělávací systém, vzdělanostní nerovnosti, reprodukce společnosti, školní neúspěšnost, Rom, žák se sociálním a kulturním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
Education system, educational inequalities, reproduction of society, school fail rate, Roma, student with social and cultural disadvantage
Rozsah průvodní práce
163 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná rigorózní práce sleduje životní příběhy Romů, kteří na své cestě dosáhli úspěchu v podobě absolutoria vysokoškolského studia. Teoretická východiska tématu shledáváme v kontextu pojetí rovných příležitostí, vzdělanostních nerovností a teorií reprodukce ve vzdělávání, jež následně definují mechanismy a determinanty vzdělanostních šancí i školní neúspěšnosti dětí. Teoretická část vrcholí jednak zasazením tématu do problematiky edukace romských žáků, tak deskripcí faktorů, které ovlivňují vzdělanostní trajektorie romských žáků. V empirické části, prostřednictvím narativně orientované analýzy životních příběhů vysokoškolsky vzdělaných Romů, rozebíráme důležitá specifika, momenty a události, které hlavní aktéři na svých životních cestách prožívali, i vliv skutečností a osob, které se podílely na formování jejich úspěšných vzdělanostních drah. Zjištění tak napomáhají uchopit celou problematiku z náhledu pozitivní perspektivy a tak vyzdvihnout úlohu jednotlivých determinant v otázce školní úspěšnosti romských žáků, tak i vzor skupiny romské inteligence jako takové.
Anotace v angličtině
The submitted rigorosum thesis follows life stories of the Roma who have achieved success in their pathways and finished their university studies. Theoretical bases of the theme are found in the context of an equal opportunities concept, educational inequalities and theories of reproduction in education that subsequently define mechanisms and determinants of educational chances and a school fail rate of children. The theoretical part culminates both in setting the theme into the issue of education of Roma students and describing factors influencing educational trajectories of students. In the empirical part important specifics, moments and events main participants experienced during their life journeys as well as the impact of matters and persons which contributed to formation of their successful educational trajectories are discussed through a narratively oriented analysis of life stories of academically qualified Roma. The findings thus help to take hold of the entire issue from the positive perspective view and to highlight the role of individual determinants in the matter of a school success rate of Roma students as well as a pattern of Roma intelligence as such
Klíčová slova
Vzdělávací systém, vzdělanostní nerovnosti, reprodukce společnosti, školní neúspěšnost, Rom, žák se sociálním a kulturním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
Education system, educational inequalities, reproduction of society, school fail rate, Roma, student with social and cultural disadvantage
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti determinant procesu edukace romských žáků a faktorů podmiňujících jejich vzdělanostní aspirace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu, konstrukce životního příběhu na základě narativního interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti determinant procesu edukace romských žáků a faktorů podmiňujících jejich vzdělanostní aspirace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu, konstrukce životního příběhu na základě narativního interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Robert. The life story interview. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998. Qualitative Research Methods, Vol. 44. ISBN 0-7619-0428-X.
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
BOURDIEU, Pierre a Jean Claude. PASSERON. Reproduction in education, society, and culture. 2nd ed. London: Sage Publications, c1990. Theory, Culture & Society. ISBN 0-8039-8320-4.
FÓNADOVÁ, Laura. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti: (kvalitativní studie). Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1.
KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2. přepracované vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Robert. The life story interview. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998. Qualitative Research Methods, Vol. 44. ISBN 0-7619-0428-X.
BALVÍN, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
BOURDIEU, Pierre a Jean Claude. PASSERON. Reproduction in education, society, and culture. 2nd ed. London: Sage Publications, c1990. Theory, Culture & Society. ISBN 0-8039-8320-4.
FÓNADOVÁ, Laura. Nenechali se vyloučit: sociální vzestupy Romů v české společnosti: (kvalitativní studie). Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6574-1.
KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2. přepracované vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka stručně vymezila teoretická východiska práce, následně se zaměřila na popis výzkumného rámce. Uvedla výzkumný vzorek, kritéria výzkumu. Využita byla analýza narativ (model NOI), Mgr. Staňková podrobně popsala analýzu dat. Dále se věnovala prezentaci výsledků výzkumu - uvedena byla tabulka determinančních faktorů a specifik. Dr. Hladík se doptával na význam některých závěrů. Uchazečka se podrobně věnovala závěrům práce. Následně se uchazečka věnovala prezentaci doporučení pro praxi, která vycházejí z výsledků výzkumu. Uchazečka dále odpovídala na otázky z posudků - zdůvodnění a popis triangulace dat, překrývání závěrů s jinými výzkumy, citace v textu z primárních zdrojů. Dr. Hladík se doptával na socioekonomický status rodin, kde proběhlo výzkumné šetření. Dr. Skarupská práci ocenila. Mgr. Staňková na otázky vhodně odpovídala. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.