Tématem této práce je zkoumání vlivu dětí na spotřebitelské chování v rodině. Cílem práce je zjištění faktorů, jenž formují spotřebitelské chování rodiny a identifikace míry vlivu a působení dítěte na nákupní rozhodnutí rodičů. Jako cílová skupina byli zvoleni rodiče a děti ve věku 6-10 let. V teoretické části jsou zpracována teoretická východiska problematiky chování spotřebitele. Pozornost je věnována modelům vnímání spotřebitele a predispozicím ke spotřebnímu jednání, dále pak rodině jako modelu spotřebitelského chování a v neposlední řadě charakteristice vývoje dítěte jako spotřebitele a jeho role ve spotřebitelském chování rodiny. Praktická část se zabývá analýzou výsledků výzkumu zaměřeného na interakci rodiče a dítěte při spotřebitelském chování. Výzkum proběhl pomocí individuálních rozhovorů, které probíhaly vždy s rodičem a dítětem z oslovených rodin. Projektová část se pak zabývá implementací zjištěných dat a návrhem komunikační strategie sociální kampaně "A jak to vidí vaše děti?" pro organizaci Dům dětí a mládeže Olomouc.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic family consumer behaviour and children's influence on it. The aim of this thesis is to explore the factors, which form the consumer behaviour of the family and to identify the level of children's influence of parents' buying decision. As a target group were chosen parents and kids in the age of 6-10 years old. The theoretical part deals with the theoretical background of the problem consumer behaviour. The attention is focused on the models of the perception of the customer and predisposition of its practise, then the family as a role model for the consumer behaviour and last but not least the characteristic of the child's development as a consumer and description of its role in the family decision making. The practical part is conducted the analysis of the marketing research focused on the interaction between children and parents in consumer behaviour. The research was realized with the individual interviews with one of the parent and child from the addressed families. The project part of the thesis is based on the results from the marketing research and it presents the suggestion of communication strategy for the social campaign for Dům dětí a mládeže named "A jak o vidí vaše děti?"
Klíčová slova
vliv dětí, spotřebitelské chování v rodině, nákupní chování, sociální marketing, konzumerismus
Klíčová slova v angličtině
Children's influence, Family Consumer Behaviour, Buying Behaviour, Social Marketing, Consumerism
Rozsah průvodní práce
88 s. (157 978)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této práce je zkoumání vlivu dětí na spotřebitelské chování v rodině. Cílem práce je zjištění faktorů, jenž formují spotřebitelské chování rodiny a identifikace míry vlivu a působení dítěte na nákupní rozhodnutí rodičů. Jako cílová skupina byli zvoleni rodiče a děti ve věku 6-10 let. V teoretické části jsou zpracována teoretická východiska problematiky chování spotřebitele. Pozornost je věnována modelům vnímání spotřebitele a predispozicím ke spotřebnímu jednání, dále pak rodině jako modelu spotřebitelského chování a v neposlední řadě charakteristice vývoje dítěte jako spotřebitele a jeho role ve spotřebitelském chování rodiny. Praktická část se zabývá analýzou výsledků výzkumu zaměřeného na interakci rodiče a dítěte při spotřebitelském chování. Výzkum proběhl pomocí individuálních rozhovorů, které probíhaly vždy s rodičem a dítětem z oslovených rodin. Projektová část se pak zabývá implementací zjištěných dat a návrhem komunikační strategie sociální kampaně "A jak to vidí vaše děti?" pro organizaci Dům dětí a mládeže Olomouc.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic family consumer behaviour and children's influence on it. The aim of this thesis is to explore the factors, which form the consumer behaviour of the family and to identify the level of children's influence of parents' buying decision. As a target group were chosen parents and kids in the age of 6-10 years old. The theoretical part deals with the theoretical background of the problem consumer behaviour. The attention is focused on the models of the perception of the customer and predisposition of its practise, then the family as a role model for the consumer behaviour and last but not least the characteristic of the child's development as a consumer and description of its role in the family decision making. The practical part is conducted the analysis of the marketing research focused on the interaction between children and parents in consumer behaviour. The research was realized with the individual interviews with one of the parent and child from the addressed families. The project part of the thesis is based on the results from the marketing research and it presents the suggestion of communication strategy for the social campaign for Dům dětí a mládeže named "A jak o vidí vaše děti?"
Klíčová slova
vliv dětí, spotřebitelské chování v rodině, nákupní chování, sociální marketing, konzumerismus
Klíčová slova v angličtině
Children's influence, Family Consumer Behaviour, Buying Behaviour, Social Marketing, Consumerism
Zásady pro vypracování
1. Proveďte a zpracujte rešerši literatury pojednávající k problematice vlivu dětí na spotřebitelské chování v rodině a zpracujte teoretickou platformu.
2. Stanovte cíl práce a definujte výzkumné otázky.
3. Charakterizujte výzkumný soubor, proveďte a analyzujte míru interakce dětí a rodičů při spotřebitelském chování a hledejte faktory, které toto chování ovlivňují.
4. Interpretujte výsledky výzkumu a formulujte závěry.
5. Výsledky výzkumu aplikujte do návrhu komunikační strategie vhodné pro cílové segmenty.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte a zpracujte rešerši literatury pojednávající k problematice vlivu dětí na spotřebitelské chování v rodině a zpracujte teoretickou platformu.
2. Stanovte cíl práce a definujte výzkumné otázky.
3. Charakterizujte výzkumný soubor, proveďte a analyzujte míru interakce dětí a rodičů při spotřebitelském chování a hledejte faktory, které toto chování ovlivňují.
4. Interpretujte výsledky výzkumu a formulujte závěry.
5. Výsledky výzkumu aplikujte do návrhu komunikační strategie vhodné pro cílové segmenty.
Seznam doporučené literatury
BAKAN, Joel. Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2013. 309 s. ISBN 978-80-7387-653-1.
KOUDELKA, Jan. Spotřební chování. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010. 158 s. ISBN 978-80-245-1698-1.
SCHIFFMAN, Leon G. a Joseph WISENBLIT. Consumer behavior: global edition. 11th ed. Harlow: Pearson Education, 2015. 492 s. ISBN 978-0-273-78713-6.
TURČÍNKOVÁ, Jana, STEJSKAL, Ladislav a STÁVKOVÁ, Jana. Chování a rozhodování spotřebitele. Brno: MSD, 2007. 102 s. ISBN 978-80-7392-013-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 283 s. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
ZÁVODNÝ POSPÍŠIL, Jan a Vratislav KOZÁK. Racionální spotřebitelské chování a vliv iracionality. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-33-0
Seznam doporučené literatury
BAKAN, Joel. Dětství pod palbou: jak velký byznys ovlivňuje děti. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2013. 309 s. ISBN 978-80-7387-653-1.
KOUDELKA, Jan. Spotřební chování. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010. 158 s. ISBN 978-80-245-1698-1.
SCHIFFMAN, Leon G. a Joseph WISENBLIT. Consumer behavior: global edition. 11th ed. Harlow: Pearson Education, 2015. 492 s. ISBN 978-0-273-78713-6.
TURČÍNKOVÁ, Jana, STEJSKAL, Ladislav a STÁVKOVÁ, Jana. Chování a rozhodování spotřebitele. Brno: MSD, 2007. 102 s. ISBN 978-80-7392-013-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 356 s. ISBN 978-80-247-3528-3.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 283 s. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
ZÁVODNÝ POSPÍŠIL, Jan a Vratislav KOZÁK. Racionální spotřebitelské chování a vliv iracionality. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN 978-80-87500-33-0
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Vedoucí práce doc. Šramová ve svém posudku položila tyto otázky:
1. Podľa akého kľúča autorka vyberala značky, ktoré predkladala deťom k
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2. Aký typ analýzy rozhovorov autorka použila?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3. "Predpokladaný záujem rodičov" - je silná stránka projektu? (SWOT analýza)
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (doc. Vysekalová):
1. Uvádíte, že některé děti byly přítomny při rozhovoru s rodiči. Ovlivnilo to jejich odpovědi? V jakém směru?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2. Které psychologické faktory hrají podstatnou roli při rozhodování o nákupu v rodině?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.