Tato diplomová práce se zabývá modifikací vysoce pevnostních kompozitních materiálů a obsahuje část teoretickou a experimentální. Teoretická část se zabývá kompozitními materiály a jejich využitím zejména v dopravních prostředcích. Vlákna, vyztužení a matrice mají velký vliv na mechanické vlastnosti kompozitních materiálů vyrobených technologií pultruze. Kompozitní materiály jsou mechanicky namáhány a musejí odolávat nepříznivým vlivům prostředí. Z těchto důvodů byly kompozitní materiály podrobeny statickým a dynamickým zkouškám (3 - bodový ohyb, interlaminární smyková pevnost, rázová zkouška Charpy a rázová zkouška pádem-padostroj. V experimentální části byly popsány jednotlivé zkoušky, normy a bylo provedeno statistické vyhodnocení.
Anotace v angličtině
This Master´s thesis describes modification of high strength composite materials and contains a theoretical and a experimental part. The theoretical part of the thesis includes description of composite materials and its utilization in transportation especially. Fibers, reinforcement and matrix have a huge effect on mechanical properties of composite parts manufactured by a technology of pultrusion. Composite materials are mechanically stressed and thus are also supposed to resist the adverse environmental impact. Therefore, composite specimens were subjected to a static and impact testing 3-point bending, interlaminar shear strength, Charpy impact test and pad drop impact test. The selected testing methods are covered in experimental part of this Master´s thesis including and obtained results were statistically evaluated.
Klíčová slova
Pultruze, kompozitní materiály, mechanické vlastnosti
Tato diplomová práce se zabývá modifikací vysoce pevnostních kompozitních materiálů a obsahuje část teoretickou a experimentální. Teoretická část se zabývá kompozitními materiály a jejich využitím zejména v dopravních prostředcích. Vlákna, vyztužení a matrice mají velký vliv na mechanické vlastnosti kompozitních materiálů vyrobených technologií pultruze. Kompozitní materiály jsou mechanicky namáhány a musejí odolávat nepříznivým vlivům prostředí. Z těchto důvodů byly kompozitní materiály podrobeny statickým a dynamickým zkouškám (3 - bodový ohyb, interlaminární smyková pevnost, rázová zkouška Charpy a rázová zkouška pádem-padostroj. V experimentální části byly popsány jednotlivé zkoušky, normy a bylo provedeno statistické vyhodnocení.
Anotace v angličtině
This Master´s thesis describes modification of high strength composite materials and contains a theoretical and a experimental part. The theoretical part of the thesis includes description of composite materials and its utilization in transportation especially. Fibers, reinforcement and matrix have a huge effect on mechanical properties of composite parts manufactured by a technology of pultrusion. Composite materials are mechanically stressed and thus are also supposed to resist the adverse environmental impact. Therefore, composite specimens were subjected to a static and impact testing 3-point bending, interlaminar shear strength, Charpy impact test and pad drop impact test. The selected testing methods are covered in experimental part of this Master´s thesis including and obtained results were statistically evaluated.
Klíčová slova
Pultruze, kompozitní materiály, mechanické vlastnosti
\begin {arab}
Teoretická část
Literární rešerše v oblasti polymerních kompozitních materiálů.
Význam a využití polymerních kompozitních materiálů v konstrukci dopravních
prostředků.
Požadavky na konstrukce v dopravním průmyslu.
Popis zpracovatelských technologií vhodných pro výrobu kompozitních
materiálů.
Experimentální část
Návrh materiálového složení kompozitní konstrukce pro zvolenou aplikaci.
Experimentální výroba kompozitních materiálů dle zvolené technologie.
Testování mechanických vlastností navržených kompozitních materiálů.
Vyhodnocení dosažených výsledků a doporučení pro další výzkum a testování.
Závěr diplomové práce a diskuze dosažených výsledků.
\end {arab}
Zásady pro vypracování
\begin {arab}
Teoretická část
Literární rešerše v oblasti polymerních kompozitních materiálů.
Význam a využití polymerních kompozitních materiálů v konstrukci dopravních
prostředků.
Požadavky na konstrukce v dopravním průmyslu.
Popis zpracovatelských technologií vhodných pro výrobu kompozitních
materiálů.
Experimentální část
Návrh materiálového složení kompozitní konstrukce pro zvolenou aplikaci.
Experimentální výroba kompozitních materiálů dle zvolené technologie.
Testování mechanických vlastností navržených kompozitních materiálů.
Vyhodnocení dosažených výsledků a doporučení pro další výzkum a testování.
Závěr diplomové práce a diskuze dosažených výsledků.
\end {arab}
Seznam doporučené literatury
dle doporučení vedoucího diplomové práce
Seznam doporučené literatury
dle doporučení vedoucího diplomové práce
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
doc. Ing. Michal Sedlačík, Ph.D. Byly použity všechny materiály na stejný typ rohože? Byly všechny materiály kompatibilní s rohoží či ji bylo třeba povrchově upravit?
prof. Ing. Ivan Hudec, CSc. Který z těchto materiálů by jste použil? Do polyuretanu jste nepřidávali žádné retardéry hoření? Z jakého důvodu jste nědělali vrubovou houževnatost. Jak by jste vytvořili vrub?