Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je dle respondentů pracovní náplň asistenta pedagoga a jaký vliv má jeho práce na výuku žáků. Zda je tato činnost efektivní či nikoliv. První, teoretická část se zabývá vymezením samotné profese asistenta pedagoga, jeho náplní práce, kvalifikačních a osobnostních předpokladů. Druhá, praktická část se zabývá samotným kvantitativním výzkumem zaměřeným na pohled učitelů a žáků na práci asistenta pedagoga působícího na základní škole ve Zlínském kraji, na spolupráci mezi asistentem pedagoga a učitelem, vztahy mezi asistentem pedagoga a žáky a analýze a interpretaci získaných dat.
Anotace v angličtině
The aim ot this bachelor thesis is find out the description of job teacher assistent, job description of teacher assistant and what effect has their work on class, wheter is this work effective or not. The first theoretical part deals with definition of this profession their job desription, qualifying and personality assumptions. The second practical part deals with quantitative research focused on the view of teachers and students on work of teacher assistant who works at school in Zlín Region, on colaboration between teacher assistant and teacher, relations between teacher assistant and students and analysis and interpretation of acquired data.
Klíčová slova
žák, učitel, základní škola, inkluze, integrace, asistent pedagoga
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je dle respondentů pracovní náplň asistenta pedagoga a jaký vliv má jeho práce na výuku žáků. Zda je tato činnost efektivní či nikoliv. První, teoretická část se zabývá vymezením samotné profese asistenta pedagoga, jeho náplní práce, kvalifikačních a osobnostních předpokladů. Druhá, praktická část se zabývá samotným kvantitativním výzkumem zaměřeným na pohled učitelů a žáků na práci asistenta pedagoga působícího na základní škole ve Zlínském kraji, na spolupráci mezi asistentem pedagoga a učitelem, vztahy mezi asistentem pedagoga a žáky a analýze a interpretaci získaných dat.
Anotace v angličtině
The aim ot this bachelor thesis is find out the description of job teacher assistent, job description of teacher assistant and what effect has their work on class, wheter is this work effective or not. The first theoretical part deals with definition of this profession their job desription, qualifying and personality assumptions. The second practical part deals with quantitative research focused on the view of teachers and students on work of teacher assistant who works at school in Zlín Region, on colaboration between teacher assistant and teacher, relations between teacher assistant and students and analysis and interpretation of acquired data.
Klíčová slova
žák, učitel, základní škola, inkluze, integrace, asistent pedagoga
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, asistenta pedagoga a mladšího školního věku dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, asistenta pedagoga a mladšího školního věku dětí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČADOVÁ, Eva a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistent ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, o. p. s., 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
PEŠOVÁ, Ilona. ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1216-4.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
Seznam doporučené literatury
ČADOVÁ, Eva a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistent ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, o. p. s., 2014. ISBN 978-80-903631-9-9.
PEŠOVÁ, Ilona. ŠAMALÍK, Miroslav. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1216-4.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále stručně vymezila teoretická východiska práce. Následně studentka představila praktickou část práce, prezentovala výzkumnou strategii - výzkumné otázky, výzkumné cíle, představila výzkumný soubor. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření a odpovídala na otázky k obhajobě. Členové komise se doptávali na náplň práce asistenta pedagoga a na spolupráci asistenta s rodiči, výhrady zazněly k některým položkám v dotazníku. Studentka byla k obhajobě připravená.