Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku trávení volného času mladých dospělých s vrozeným tělesným postižením. Teoretická část je věnována ukotvení tématu. Je představena kategorie tělesného postižení, dále jsou postihnuty sociálně-psychologické charakteristiky námi sledované skupiny osob a v poslední kapitole je věnována pozornost možnostem a determinantům trávení volného času u osob s vrozeným omezením hybnosti. Praktická část představuje vlastní kvalitativní šetření realizované za využití polostrukturovaného interview. Získaná data, skrze něž jsme chtěli zjistit, jak mladí dospělí s vrozeným tělesným postižením vnímají trávení svého volného času, byla analyzována za využití dílčích metod zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the ways young adults with inborn physical disabilities spend their free time. The theoretical part outlines the given topic as far as the types of physical disabilities and social-psychological characteristics of the observed subjects are concerned. In the last chapter of the theoretical part, the possibilities and determinants people with limited movement disorder have to spend their free time are discussed. The practical part presents the results of an original qualitative research based on posttructural interview analysis. The data obtained from the research were analyzed using the partial methods of the applied theory and helped us identify how young adults with inborn physical disabilities understand the possibilities they have to spend their free time.
Klíčová slova
tělesné postižení, mladá dospělost, volný čas, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
physical disabilities, young adults, free time, qualitative research
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku trávení volného času mladých dospělých s vrozeným tělesným postižením. Teoretická část je věnována ukotvení tématu. Je představena kategorie tělesného postižení, dále jsou postihnuty sociálně-psychologické charakteristiky námi sledované skupiny osob a v poslední kapitole je věnována pozornost možnostem a determinantům trávení volného času u osob s vrozeným omezením hybnosti. Praktická část představuje vlastní kvalitativní šetření realizované za využití polostrukturovaného interview. Získaná data, skrze něž jsme chtěli zjistit, jak mladí dospělí s vrozeným tělesným postižením vnímají trávení svého volného času, byla analyzována za využití dílčích metod zakotvené teorie.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the ways young adults with inborn physical disabilities spend their free time. The theoretical part outlines the given topic as far as the types of physical disabilities and social-psychological characteristics of the observed subjects are concerned. In the last chapter of the theoretical part, the possibilities and determinants people with limited movement disorder have to spend their free time are discussed. The practical part presents the results of an original qualitative research based on posttructural interview analysis. The data obtained from the research were analyzed using the partial methods of the applied theory and helped us identify how young adults with inborn physical disabilities understand the possibilities they have to spend their free time.
Klíčová slova
tělesné postižení, mladá dospělost, volný čas, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
physical disabilities, young adults, free time, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojové etapy mladé dospělosti, tělesného postižení a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojové etapy mladé dospělosti, tělesného postižení a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskursivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Seznam doporučené literatury
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskursivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Přílohy volně vložené
3 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se zaměřila na vymezení teoretických východisek. Následně se věnovala popisu výzkumné strategie - design výzkumu, výzkumné cíle, výzkumné otázky, výzkumný soubor. Stěžejní část prezentace byla tvořena prezentací výsledků výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na kritéria výběru výzkumného souboru. Studentka dokázala adekvátně zdůvodnit. Uvedena byla také technika sběru dat a metoda analýzy dat. Na závěr studentka uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na paradigmatický model, který v práci absentuje. Dále také na některé zajímavé závěry výzkumného šetření a na jiné výzkumy, které by bylo možné srovnat s vlastními závěry práce. Studentka měla vymezit rozdíl mezi sociální pedagogikou a speciální pedagogikou. Studentka na otázky odpovídala adekvátně.