Analýza úrovně finanční gramotnosti jedince je zaměřena na souvislost se socioekonomickým statusem. V teoretické části je definován pojem finanční gramotnost a popsány jednotlivé oblasti finanční gramotnosti, peněžní gramotnost, cenová gramotnost a rozpočtová gramotnost. Následně jsou rozebrány metody rozvoje finanční gramotnosti, finanční vzdělávání a projekty finanční gramotnosti v neformálním vzdělávání. Dále jsou uvedeny výzkumy v oblasti finanční gramotnosti. V neposlední řadě je rozebrána teorie socioekonomického statusu. Praktická část je věnována výzkumu v kvantitativním pojetí prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The analysis of an individual's level of financial literacy is related to the socio-economic status. The theoretical part defines the concept of financial literacy and describes the indi-vidual areas of financial literacy, monetary literacy, price literacy and budget literacy. Methods of developing financial literacy, financial education and financial literacy projects in non-formal education are then analyzed. Listed below are studies in the field of financial literacy. Last, but certainly not least, the theory of socio-economic status is analyzed. The practical part is devoted to research in quantitative conception through questionnaire survey.
Klíčová slova
finanční gramotnost, složky finanční gramotnosti, finanční vzdělávání, výzkumy finanční gramotnosti, socioekonomický status
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, components of financial literacy, financial education, financial literacy research, socio-economic status
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Analýza úrovně finanční gramotnosti jedince je zaměřena na souvislost se socioekonomickým statusem. V teoretické části je definován pojem finanční gramotnost a popsány jednotlivé oblasti finanční gramotnosti, peněžní gramotnost, cenová gramotnost a rozpočtová gramotnost. Následně jsou rozebrány metody rozvoje finanční gramotnosti, finanční vzdělávání a projekty finanční gramotnosti v neformálním vzdělávání. Dále jsou uvedeny výzkumy v oblasti finanční gramotnosti. V neposlední řadě je rozebrána teorie socioekonomického statusu. Praktická část je věnována výzkumu v kvantitativním pojetí prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The analysis of an individual's level of financial literacy is related to the socio-economic status. The theoretical part defines the concept of financial literacy and describes the indi-vidual areas of financial literacy, monetary literacy, price literacy and budget literacy. Methods of developing financial literacy, financial education and financial literacy projects in non-formal education are then analyzed. Listed below are studies in the field of financial literacy. Last, but certainly not least, the theory of socio-economic status is analyzed. The practical part is devoted to research in quantitative conception through questionnaire survey.
Klíčová slova
finanční gramotnost, složky finanční gramotnosti, finanční vzdělávání, výzkumy finanční gramotnosti, socioekonomický status
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, components of financial literacy, financial education, financial literacy research, socio-economic status
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, metod rozvoje finanční gramotnosti a teorie socioekonomického statusu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, metod rozvoje finanční gramotnosti a teorie socioekonomického statusu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bertl, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-622-7.
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olmouc: ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Druhé vydání. Praha: Miroslav Škvára, 2016. ISBN 978-80-904823-3-3.
KELLER, Jan. Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-059-9.
PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
Bertl, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-622-7.
KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co Vás neměl kdo naučit. Olmouc: ANAG, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6.
ŠKVÁRA, Miroslav. Finanční gramotnost. Druhé vydání. Praha: Miroslav Škvára, 2016. ISBN 978-80-904823-3-3.
KELLER, Jan. Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011. Sociologické aktuality. ISBN 978-80-7419-059-9.
PETRUSEK, Miloslav. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-799-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla komisi do teoretické části práce. Poté prezentovala praktickou část, zejména metodologii výzkumu. Dále interpretovala výzkumné otázky a výsledky výzkumu. Proč jste se ptala na vyší čistého příjmu? Studentka dotaz zodpověděla. Dále uvedla shrnutí výsledků práce a odpovídala na otázky k obhajobě uvedené v posudcích práce. Komise pozitivně zhodnotila způsob zpracování bakalářské práce.