Díky rozmanitým kompetencím sociálního pedagoga zahrnuje jeho působení často široké spektrum činností a při své práci se setkává s nejrůznějšími cílovými skupinami. Cílem této práce je přiblížit čtenáři působnost sociálního pedagoga v prostředí, které přichází do kontaktu s lidmi s poruchami autistického spektra. Kromě samotné činnosti sociálních pedagogů se teoretická rešerše zabývá tedy především cílovou skupinou jedinci s poruchami autistického spektra a jejich opatrovníky. Praktická část práce hledá odpovědi především na míru hodnocení konkrétních pomocí. Dále na obeznámenost veřejnosti s danou problematikou. K dosažení těchto cílů bylo provedeno dotazníkové šetření cílené na dva výzkumné soubory. Jeden typ položek dotazníku směřoval na rodiny s jedincem s touto poruchou a druhý, obecnější typ týkající se obeznámenosti s danou problematikou, byl zaměřen na širší veřejnost. Z výsledků vyplynulo, že pracovní pozice a střediska, kde mohou působit sociální pedagogové, jsou značně využívány. Mohou být tedy považovány za velmi přínosné rodinám i jedincům s poruchami autistického spektra. Tyto výsledky mohou přispět jednak rodinám při zvýšení jejich obeznámenosti o možnostech získávání pomoci, dále také mladým lidem, kteří se rozhodují, zda má práce sociálního pedagoga smysl. Další zjištění výzkumu o obeznámenosti širší veřejnosti s poruchami autistického spektra může pomoci především při cílenějším působení a předáváním informací za pomocí osvětových činností při snaze začleňování těchto jedinců do společnosti.
Anotace v angličtině
Social educators come into contact with diverse groups of clients and possess competencies that prepare them for various types of work. This thesis examines the work of social educators in a very specific environment, working with clients suffering from Autism spectrum disorder. To achieve set goals, the literature review part of this work focuses on both social educators as well as the clients and their families. A research is then carried to explore the beneficial aspects of their work. A questionnaire has been sent to two groups of people. Families that have a member with Autism spectrum disorder have been asked about their experience with social educators and the general public answered questions about the disorder to test their knowledge and attitude. The results suggest that jobs cover by social educators are considered highly beneficial and are used by families frequently. The general public seem to have at least basic understanding of the disorder and for the last two decades the level of awareness in this area has been rising. Following these results, organizations trying to spread information to the public may consider taking different approach then in the past. The main point, however, should be to raise the awareness about the kind of help the families can get.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, sociální pedagog, obeznámenost, pomoc, socializace
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, social educator, familiarity, help, socialization
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Díky rozmanitým kompetencím sociálního pedagoga zahrnuje jeho působení často široké spektrum činností a při své práci se setkává s nejrůznějšími cílovými skupinami. Cílem této práce je přiblížit čtenáři působnost sociálního pedagoga v prostředí, které přichází do kontaktu s lidmi s poruchami autistického spektra. Kromě samotné činnosti sociálních pedagogů se teoretická rešerše zabývá tedy především cílovou skupinou jedinci s poruchami autistického spektra a jejich opatrovníky. Praktická část práce hledá odpovědi především na míru hodnocení konkrétních pomocí. Dále na obeznámenost veřejnosti s danou problematikou. K dosažení těchto cílů bylo provedeno dotazníkové šetření cílené na dva výzkumné soubory. Jeden typ položek dotazníku směřoval na rodiny s jedincem s touto poruchou a druhý, obecnější typ týkající se obeznámenosti s danou problematikou, byl zaměřen na širší veřejnost. Z výsledků vyplynulo, že pracovní pozice a střediska, kde mohou působit sociální pedagogové, jsou značně využívány. Mohou být tedy považovány za velmi přínosné rodinám i jedincům s poruchami autistického spektra. Tyto výsledky mohou přispět jednak rodinám při zvýšení jejich obeznámenosti o možnostech získávání pomoci, dále také mladým lidem, kteří se rozhodují, zda má práce sociálního pedagoga smysl. Další zjištění výzkumu o obeznámenosti širší veřejnosti s poruchami autistického spektra může pomoci především při cílenějším působení a předáváním informací za pomocí osvětových činností při snaze začleňování těchto jedinců do společnosti.
Anotace v angličtině
Social educators come into contact with diverse groups of clients and possess competencies that prepare them for various types of work. This thesis examines the work of social educators in a very specific environment, working with clients suffering from Autism spectrum disorder. To achieve set goals, the literature review part of this work focuses on both social educators as well as the clients and their families. A research is then carried to explore the beneficial aspects of their work. A questionnaire has been sent to two groups of people. Families that have a member with Autism spectrum disorder have been asked about their experience with social educators and the general public answered questions about the disorder to test their knowledge and attitude. The results suggest that jobs cover by social educators are considered highly beneficial and are used by families frequently. The general public seem to have at least basic understanding of the disorder and for the last two decades the level of awareness in this area has been rising. Following these results, organizations trying to spread information to the public may consider taking different approach then in the past. The main point, however, should be to raise the awareness about the kind of help the families can get.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, sociální pedagog, obeznámenost, pomoc, socializace
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorder, social educator, familiarity, help, socialization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti působnosti sociálního pedagoga, charakteristik poruch autistického spektra a kompetencí sociálního pedagoga ve vztahu k lidem s poruchami autistického spektra.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti působnosti sociálního pedagoga, charakteristik poruch autistického spektra a kompetencí sociálního pedagoga ve vztahu k lidem s poruchami autistického spektra.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BASARAB-HORWATH, Janet Anne a Tony MORRISON. Effective staff training in social care: from theory to practice. New York: Routledge, 1999. ISBN 0-415-16030-8.
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences. 4th ed. New York: Teachers College Press, c2013. ISBN 978-0-8077-5404-7.
VOCILKA, Miroslav. Autismus a možnosti výchovné praxe: [pro učitele speciálních škol a vychovatele ústavů sociální péče pro mentálně postiženou mládež]. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2.
Seznam doporučené literatury
BASARAB-HORWATH, Janet Anne a Tony MORRISON. Effective staff training in social care: from theory to practice. New York: Routledge, 1999. ISBN 0-415-16030-8.
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
SEIDMAN, Irving. Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences. 4th ed. New York: Teachers College Press, c2013. ISBN 978-0-8077-5404-7.
VOCILKA, Miroslav. Autismus a možnosti výchovné praxe: [pro učitele speciálních škol a vychovatele ústavů sociální péče pro mentálně postiženou mládež]. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdlvodnila volbu tématu, následně stručně představila teoretická východiska práce. Dále studentka prezentovala praktickou část bakalářské práce - uvedla výzkumnou strategii (výzkumné otázky, výzkumné cíle, sběr dat, výzkumný soubor, apod.). Následně studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Prezentováno bylo také doporučení pro praxi - přínos pro praxi. Členové komise se doptávali na výběr výzkumného vzorku, dále na nevhodně formulovaný cíl - příliš dlouhé souvětí. Studentka odpovídala na otázky k obhajobě z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.