ABSTRAKT
Moderní medicína je nepochybně dobře rozvinutá ve světě. Velké části populace, zejména v rozvojových zemích, stále spoléhají na tradiční lékaře, léčivé rostliny a rostlinné léky pro primární péči. V poslední době vzrostl veřejný zájem o přirozené terapie v mnoha zemích s rostoucím využíváním rostlinných léčivých přípravků. Mnohé a různé formy tradičních léčivých přípravků se vyvinuly proti širokému rozdílu v etnologickém, kulturním, klimatickém, geografickém a dokonce i filozofickém pozadí. Posouzení těchto výrobků a zajištění jejich bezpečnosti a účinnosti prostřednictvím registrace a regulace zvyšuje jeho poptávku. V uplynulých letech byla motivace zaměřená na konzumaci rostlinných produktů kvůli rostoucímu významu lokálně značeného léčivého bylinného přípravku. Ve snaze pro-zkoumat trend užívání mezi spotřebiteli a strategie marketingu a prodeje, které používají místní malé a střední podniky, byla zvažována Konate Herbal v Ghaně. Tato práce se zaměřila na přehodnocení stávajících prodejních a marketingových strategií společnosti Konate Herbal v Ghaně a případně reengineeringu, nových živých strategií marketingu a brandingu pro společnost. Za tímto účelem se výzkumník zabýval chováním spotřebitelů a analyzoval současné portfolio marketingových a prodejních strategií. Za účelem dokončení této práce bylo testováno 5 hypotéz s primárními údaji pocházejícími od 203 zákazníků (n = 203) prostřednictvím online semistrukturovaných dotazníků a telefonického rozhovoru. Projekt provedl důkladnou analýzu chování a vnímání zákazníků k používání léčivého by-linného produktu pomocí statistického nástroje SPSS. Statistická analýza byla provedena pomocí nezávislého testovacího algoritmu chi-square. Nálezy odhalily, že proměnné jako: kvalitativní, přírodní, alternativní (náhradní), registrovaná a uznávání i mírná cenová úroveň jsou hlavními vlivnými faktory ovlivňujícími používání místních léčivých bylinných přípravků, zatímco oblast původu, dostupnost, vzdělání a věk byly zaznamenány jako vedlejší faktor. To také naznačilo, že společnost Konate Herbal využívala zejména tradiční reklamní nástroje pro vytváření povědomí o produktech, přičemž zanedbává příchod ICT a internetu. Projekt odráží náklady, čas a rizikovou složku.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Undoubtedly, modern medicine is well developed in the world. Large sections of the popu-lation especially in developing countries, still rely on the traditional practitioners, medicinal plants and herbal medicines for their primary care. In recent times, public interest in natural therapies has increased greatly in many countries, with increasing use of herbal medicinal products. The many and various forms of traditional medicinal products have evolved against widely difference in ethnological, cultural, climatic, geographical, and even philo-sophical background. The assessment of these products and ensuring their safety and effi-cacy through registration and regulation has increased its demand. Over the past years, re-search geared toward the consumption of herbal products has been motivating due to the growing importance of locally branded medicinal herbal product. In an attempt to explore the trend of usage among consumers and the marketing and selling strategies employed by local SME's, Konate Herbal in Ghana was considered. The focus of this thesis was to re-view the current selling and marketing strategies of Konate Herbal in Ghana and re-engineer where possible, new vibrant marketing and branding strategies for the company. To do this, the researcher considered the consumer behavior and analyzed current portfolio of marketing and selling strategies. For the purpose of completing this thesis, five hypothe-ses were tested with primary data sourced from 203 customers (n=203) through online semi-structured questionnaires and telephone interview. The project did thorough analysis on the behavior and perceptions of customers towards the use of medicinal herbal product with help of SPSS statistical tool. The statistical analyses were done using chi-square inde-pendent test algorithm. Findings revealed that, variables such as; quality, natural, alterna-tive (substitute), registered and recognized as well as moderate price level are the major influential factors affecting the use of local medicinal herbal products while county-of-origin, availability, education and age were noticed as a minor factor. It also indicated that, Konate Herbal was mainly using traditional advertising tools for creating product aware-ness whiles neglecting the advent of ICT and the internet. The project reflected the cost, time and risk component.
Klíčová slova
marketing, prodej, strategie, chování spotřebitelů, místní značka, Konate Herbal.
Klíčová slova v angličtině
Marketing, Selling, Strategies, Consumer behavior, local brand, Konate Herbal.
Rozsah průvodní práce
116
Jazyk
AN
Anotace
ABSTRAKT
Moderní medicína je nepochybně dobře rozvinutá ve světě. Velké části populace, zejména v rozvojových zemích, stále spoléhají na tradiční lékaře, léčivé rostliny a rostlinné léky pro primární péči. V poslední době vzrostl veřejný zájem o přirozené terapie v mnoha zemích s rostoucím využíváním rostlinných léčivých přípravků. Mnohé a různé formy tradičních léčivých přípravků se vyvinuly proti širokému rozdílu v etnologickém, kulturním, klimatickém, geografickém a dokonce i filozofickém pozadí. Posouzení těchto výrobků a zajištění jejich bezpečnosti a účinnosti prostřednictvím registrace a regulace zvyšuje jeho poptávku. V uplynulých letech byla motivace zaměřená na konzumaci rostlinných produktů kvůli rostoucímu významu lokálně značeného léčivého bylinného přípravku. Ve snaze pro-zkoumat trend užívání mezi spotřebiteli a strategie marketingu a prodeje, které používají místní malé a střední podniky, byla zvažována Konate Herbal v Ghaně. Tato práce se zaměřila na přehodnocení stávajících prodejních a marketingových strategií společnosti Konate Herbal v Ghaně a případně reengineeringu, nových živých strategií marketingu a brandingu pro společnost. Za tímto účelem se výzkumník zabýval chováním spotřebitelů a analyzoval současné portfolio marketingových a prodejních strategií. Za účelem dokončení této práce bylo testováno 5 hypotéz s primárními údaji pocházejícími od 203 zákazníků (n = 203) prostřednictvím online semistrukturovaných dotazníků a telefonického rozhovoru. Projekt provedl důkladnou analýzu chování a vnímání zákazníků k používání léčivého by-linného produktu pomocí statistického nástroje SPSS. Statistická analýza byla provedena pomocí nezávislého testovacího algoritmu chi-square. Nálezy odhalily, že proměnné jako: kvalitativní, přírodní, alternativní (náhradní), registrovaná a uznávání i mírná cenová úroveň jsou hlavními vlivnými faktory ovlivňujícími používání místních léčivých bylinných přípravků, zatímco oblast původu, dostupnost, vzdělání a věk byly zaznamenány jako vedlejší faktor. To také naznačilo, že společnost Konate Herbal využívala zejména tradiční reklamní nástroje pro vytváření povědomí o produktech, přičemž zanedbává příchod ICT a internetu. Projekt odráží náklady, čas a rizikovou složku.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Undoubtedly, modern medicine is well developed in the world. Large sections of the popu-lation especially in developing countries, still rely on the traditional practitioners, medicinal plants and herbal medicines for their primary care. In recent times, public interest in natural therapies has increased greatly in many countries, with increasing use of herbal medicinal products. The many and various forms of traditional medicinal products have evolved against widely difference in ethnological, cultural, climatic, geographical, and even philo-sophical background. The assessment of these products and ensuring their safety and effi-cacy through registration and regulation has increased its demand. Over the past years, re-search geared toward the consumption of herbal products has been motivating due to the growing importance of locally branded medicinal herbal product. In an attempt to explore the trend of usage among consumers and the marketing and selling strategies employed by local SME's, Konate Herbal in Ghana was considered. The focus of this thesis was to re-view the current selling and marketing strategies of Konate Herbal in Ghana and re-engineer where possible, new vibrant marketing and branding strategies for the company. To do this, the researcher considered the consumer behavior and analyzed current portfolio of marketing and selling strategies. For the purpose of completing this thesis, five hypothe-ses were tested with primary data sourced from 203 customers (n=203) through online semi-structured questionnaires and telephone interview. The project did thorough analysis on the behavior and perceptions of customers towards the use of medicinal herbal product with help of SPSS statistical tool. The statistical analyses were done using chi-square inde-pendent test algorithm. Findings revealed that, variables such as; quality, natural, alterna-tive (substitute), registered and recognized as well as moderate price level are the major influential factors affecting the use of local medicinal herbal products while county-of-origin, availability, education and age were noticed as a minor factor. It also indicated that, Konate Herbal was mainly using traditional advertising tools for creating product aware-ness whiles neglecting the advent of ICT and the internet. The project reflected the cost, time and risk component.
Klíčová slova
marketing, prodej, strategie, chování spotřebitelů, místní značka, Konate Herbal.
Klíčová slova v angličtině
Marketing, Selling, Strategies, Consumer behavior, local brand, Konate Herbal.
Zásady pro vypracování
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
Theoretical part
Prepare literature review focusing on consumer behavior and selling activities.
Practical part
Describe the structure and the activities of Konate Herbal Center.
Analyze and evaluate behaviour of customers of Konate Herbal Center.
Develop a project to enhance selling of branded herbal products of Konate Herbal Center.
Elaborate the cost, time and risk factors of the project.
Conclusion
Zásady pro vypracování
Introduction
Define the objectives and the application methods used in the Master thesis.
Theoretical part
Prepare literature review focusing on consumer behavior and selling activities.
Practical part
Describe the structure and the activities of Konate Herbal Center.
Analyze and evaluate behaviour of customers of Konate Herbal Center.
Develop a project to enhance selling of branded herbal products of Konate Herbal Center.
Elaborate the cost, time and risk factors of the project.
Conclusion
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, D. I. and D. L. MOTHERSBAUGH. Consumer behavior: building marketing strategy. Twelfth edition. New York: McGraw Hill Education, 2014, 772 p. ISBN 978-981-4607-53-7.
KOTLER, P., KELLER, K. L., KOSHY, A. and JHA, M. Marketing Management: A South Asian Perspective. 14th ed., New Delhi: Pearson Education 2014, 10 p. ISBN 9-7881-317-6716-0.
MBUYA, J. C. Holistic management: how to manage holistically. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2010, 148 p. ISBN 978-3-8383-6894-8.
SOLOMON, M., R., RUSSELL - BENNETT and J. PREVITE. Consumer behavior. Pearson Higher Education AU, 2012, 553 p. ISBN 9781442564992.
SOLOMON, M. R., DAHL, D. W., WHITE, K., ZAICHKOWSKY, J. L. and POLEGATO, R. Consumer behavior: Buying, having, and being (Vol. 10). Pearson Education, 2014, 59 p. ISBN 978-0-1334-5089-7.
Seznam doporučené literatury
HAWKINS, D. I. and D. L. MOTHERSBAUGH. Consumer behavior: building marketing strategy. Twelfth edition. New York: McGraw Hill Education, 2014, 772 p. ISBN 978-981-4607-53-7.
KOTLER, P., KELLER, K. L., KOSHY, A. and JHA, M. Marketing Management: A South Asian Perspective. 14th ed., New Delhi: Pearson Education 2014, 10 p. ISBN 9-7881-317-6716-0.
MBUYA, J. C. Holistic management: how to manage holistically. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2010, 148 p. ISBN 978-3-8383-6894-8.
SOLOMON, M., R., RUSSELL - BENNETT and J. PREVITE. Consumer behavior. Pearson Higher Education AU, 2012, 553 p. ISBN 9781442564992.
SOLOMON, M. R., DAHL, D. W., WHITE, K., ZAICHKOWSKY, J. L. and POLEGATO, R. Consumer behavior: Buying, having, and being (Vol. 10). Pearson Education, 2014, 59 p. ISBN 978-0-1334-5089-7.
Přílohy volně vložené
APPENDICES
Appendix A: Survey of consumers on re-engineering marketing and selling strategies for Konate Herbal
Appendix B: Survey of Management of Konate Herbal on re-engineering marketing and selling strategies.
Appendix C: Result of PERT method for activities in restructuring Marketing and selling strategy for Konate Herbal
Appendix D: variables and their codes used in SPSS
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Supervisor: Chovancová, 24 points,
What methods or sampling technique did you employ in your statistical part of your project?
What limitations did you encounter in the entire project, thus both analytical part and the project in question? ANSWERED COMPLETELY
Tomancová: reviewers 20 ponts.
Who is major compettitor of Konate Herbal? How many workforce has Top Herbal Clinic at Accra?
Which methods of data analysis was for reseach the most important? What are the main added values of your suggested strategies for the company? ANSWERED PARTLY