Bakalářské práce se zabývá sociální pedagogikou a multikulturní výchovou. Teoretická část se věnuje jejich vztahu a společným zájmům, taktéž popisuje jejich praktické využití. Následně definuje multikulturní výchovu, její teoretická východiska a cíle. Poslední kapitola teoretické části řeší podobu multikulturní výchovy v kontextu českého základního vzdělávání, nejednotnost jejího vymezení, problémy při realizaci v praxi a metody využívané učiteli v její výuce. Cílem praktické části je zjistit, jak učitelé realizují multikulturní výchovu na druhém stupni základních škol ve městě Brně.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the social pedagogy and multicultural education. The theoretical part is devoted to their relationship and common interests, it also describes their practical use. Then it defines the multicultural education, its theoretical concepts and goals. The last chapter of theoretical part solves the form of multicultural education in the context of Czech education at elementary school, ambiguity of its definition, problems with realization in practical use and methods of teaching multicultural education. The goal of practical part is to find out how teachers realize the multicultural education in upper primary schools in Brno.
Klíčová slova
multikulturní výchova, multikulturalismus, sociální pedagogika, výchova, základní škola, etnická skupina.
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, multiculturalism, social pedagogy, education, elementary school, ethnic group.
Rozsah průvodní práce
48 s. (65 224)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce se zabývá sociální pedagogikou a multikulturní výchovou. Teoretická část se věnuje jejich vztahu a společným zájmům, taktéž popisuje jejich praktické využití. Následně definuje multikulturní výchovu, její teoretická východiska a cíle. Poslední kapitola teoretické části řeší podobu multikulturní výchovy v kontextu českého základního vzdělávání, nejednotnost jejího vymezení, problémy při realizaci v praxi a metody využívané učiteli v její výuce. Cílem praktické části je zjistit, jak učitelé realizují multikulturní výchovu na druhém stupni základních škol ve městě Brně.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the social pedagogy and multicultural education. The theoretical part is devoted to their relationship and common interests, it also describes their practical use. Then it defines the multicultural education, its theoretical concepts and goals. The last chapter of theoretical part solves the form of multicultural education in the context of Czech education at elementary school, ambiguity of its definition, problems with realization in practical use and methods of teaching multicultural education. The goal of practical part is to find out how teachers realize the multicultural education in upper primary schools in Brno.
Klíčová slova
multikulturní výchova, multikulturalismus, sociální pedagogika, výchova, základní škola, etnická skupina.
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, multiculturalism, social pedagogy, education, elementary school, ethnic group.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, sociální pedagogiky, kurikula a edukace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, sociální pedagogiky, kurikula a edukace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova (Socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
BANKS, James. A. An Introduction to Multicultural Education. Boston: Pearson /Allyn and Bacon, 2008, ISBN 978-0-205-51885-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
BALVÍN, Jaroslav. Andragogická rozjímání na téma multikulturalita, sociální etika a hra. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-11-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-9225-0.
Seznam doporučené literatury
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova (Socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006.
BANKS, James. A. An Introduction to Multicultural Education. Boston: Pearson /Allyn and Bacon, 2008, ISBN 978-0-205-51885-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
BALVÍN, Jaroslav. Andragogická rozjímání na téma multikulturalita, sociální etika a hra. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-11-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-9225-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, členové komise se doptávali na význam některých pojmů, které nebyly v práci adekvátně vysvětleny. Následně se členové komise doptávali na absenci hypotéz a volbu deskriptivního výzkumu vzhledem k položkám v dotazníku. Dále byl diskutován výzkumný nástroj, některé položky v dotazníku chyběly ve vztahu k tématu. Studentka měla zdůvodnit "realizaci sociální pedagogiky" v názvu, jelikož v obsahu se tomuto nevěnuje. Komise se shodla na nedostatcích, které obsahuje teoretická i praktická část práce. Následně měla studentka odpovídat na otázky z posudků, studentka otázky zodpověděla. Členové komise se doptávali na postavení multikulturní výchovy jako průřezové téma, studentka reagovala. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.