V bakalářské práci je věnována pozornost péči o seniory s mentálním postižením v jejich přirozeném sociálním prostředí a v pobytovém zařízení sociálních služeb. V teoretické části jsou definovány pojmy: stárnutí, stáří, a mentální postižení. Také jsou popisována specifika stáří, dopad mentálního postižení na kvalitu života a poskytování péče seniorům s mentálním postižením. Praktická část je zaměřena na zjištění jejich spokojenosti s péčí v domovech pro osoby se zdravotním postižením a je realizována formou kvantitativního výzkumu pomocí dotazníku. V závěru práce jsou vyhodnoceny a shrnuty výsledky výzkumu, včetně doporučení pro další praxi.
Anotace v angličtině
Attentionin the bachelor thesis is paid on taking care of seniors with mental disability, in their natural social environment andin residential facility of social services. In the theoretical part are defined:aging, old age andmental disability. Age specifics are also described in the thesis, as well as impact ofmental disability on the quality of life and providing care to mentally disabled seniors. The practical part is focused on finding their satisfaction with the care in facilities for people with disability and is implemented in the form of quantitative research, using a questionnaire. In the end of the bachelor thesis are evaluated and summarised results of the research, including recommendations for further practice.
Klíčová slova
Stárnutí, stáří, mentální postižení, přirozené sociální prostředí, sociální služby.
Klíčová slova v angličtině
Aging, old age, mental disability, natural social environment, social services.
Rozsah průvodní práce
70 s. (13184 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci je věnována pozornost péči o seniory s mentálním postižením v jejich přirozeném sociálním prostředí a v pobytovém zařízení sociálních služeb. V teoretické části jsou definovány pojmy: stárnutí, stáří, a mentální postižení. Také jsou popisována specifika stáří, dopad mentálního postižení na kvalitu života a poskytování péče seniorům s mentálním postižením. Praktická část je zaměřena na zjištění jejich spokojenosti s péčí v domovech pro osoby se zdravotním postižením a je realizována formou kvantitativního výzkumu pomocí dotazníku. V závěru práce jsou vyhodnoceny a shrnuty výsledky výzkumu, včetně doporučení pro další praxi.
Anotace v angličtině
Attentionin the bachelor thesis is paid on taking care of seniors with mental disability, in their natural social environment andin residential facility of social services. In the theoretical part are defined:aging, old age andmental disability. Age specifics are also described in the thesis, as well as impact ofmental disability on the quality of life and providing care to mentally disabled seniors. The practical part is focused on finding their satisfaction with the care in facilities for people with disability and is implemented in the form of quantitative research, using a questionnaire. In the end of the bachelor thesis are evaluated and summarised results of the research, including recommendations for further practice.
Klíčová slova
Stárnutí, stáří, mentální postižení, přirozené sociální prostředí, sociální služby.
Klíčová slova v angličtině
Aging, old age, mental disability, natural social environment, social services.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří, zdravotního postižení, mentálního postižení a poskytování různých forem sociálních služeb seniorům s mentálním postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu kvantitativního výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří, zdravotního postižení, mentálního postižení a poskytování různých forem sociálních služeb seniorům s mentálním postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu kvantitativního výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika: 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
BENDOVÁ, Petra (ed.). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
TOMEŠ, Igor, Kateřina ŠÁMALOVÁ (ed.) a kolektiv. Sociální souvislosti aktivního stáří. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3612-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika: 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
BENDOVÁ, Petra (ed.). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
TOMEŠ, Igor, Kateřina ŠÁMALOVÁ (ed.) a kolektiv. Sociální souvislosti aktivního stáří. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3612-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně popsal teoretická východiska práce. Dále se zamqěřila na praktickou část bakalářské práce, popsala výzkumnou strategii - výzkumné otázky, výzkumné cíle, apod. Následně se studentka věnovala prezentaci výsledků výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na význam některých výzkumných otázek. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.