Bakalářská práce analyzuje úroveň finanční gramotnosti žáků středních škol ve Zlínském kraji se zaměřením na víceletá gymnázia. Teoretická část je rozdělena do tří částí, kdy první část definuje finanční gramotnost, kde popisuje definici pojmu finanční gramotnosti, dále vysvětluje význam finančního vzdělávání a uvádí významná výzkumná šetření. Druhá část obsahuje finanční vzdělávání na středních školách, kde popisuje významné dokumenty k finanční gramotnosti, Národní program rozvoje vzdělávání, popisuje finanční gramotnost na středních školách a aspekty ovlivňující finanční gramotnost. Třetí část obsahuje jednotlivé oblasti finanční gramotnosti, vymezuje tak peněžní gramotnost, cenovou gramotnost a rozpočtovou gramotnost. Praktická část je sestavena z výzkumného šetření, provedené ve kvantitativním pojetí. Výzkum je proveden pomocí dotazníkového šetření a didaktického testu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyzes the level of financial literacy of secondary school students in the Zlín Region with a focus on multi-year grammar schools. The theoretical part is divided into three parts, where the first part defines financial literacy, describing the definition of financial literacy, further explains the importance of financial education and highlights important research surveys. The second part includes financial education at secondary schools where it describes important documents on financial literacy, the National Education Development Program, describes financial literacy at secondary schools and aspects influencing financial literacy. The third part contains the various areas of financial literacy, thus defining the financial literacy, price literacy and budget literacy. The practical part is compiled from a research survey carried out in a quantitative way. The research is done through a questionnaire survey and a didactic test.
Klíčová slova
finanční gramotnost, výzkumná šetření, žáci středních škol, finanční vzdělávání, peněžní gramotnost, cenová gramotnost, rozpočtová gramotnost
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, research investigations, secondary school students, financial education, financial literacy, price literacy, budget literacy
Rozsah průvodní práce
93 s. (105 731 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce analyzuje úroveň finanční gramotnosti žáků středních škol ve Zlínském kraji se zaměřením na víceletá gymnázia. Teoretická část je rozdělena do tří částí, kdy první část definuje finanční gramotnost, kde popisuje definici pojmu finanční gramotnosti, dále vysvětluje význam finančního vzdělávání a uvádí významná výzkumná šetření. Druhá část obsahuje finanční vzdělávání na středních školách, kde popisuje významné dokumenty k finanční gramotnosti, Národní program rozvoje vzdělávání, popisuje finanční gramotnost na středních školách a aspekty ovlivňující finanční gramotnost. Třetí část obsahuje jednotlivé oblasti finanční gramotnosti, vymezuje tak peněžní gramotnost, cenovou gramotnost a rozpočtovou gramotnost. Praktická část je sestavena z výzkumného šetření, provedené ve kvantitativním pojetí. Výzkum je proveden pomocí dotazníkového šetření a didaktického testu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis analyzes the level of financial literacy of secondary school students in the Zlín Region with a focus on multi-year grammar schools. The theoretical part is divided into three parts, where the first part defines financial literacy, describing the definition of financial literacy, further explains the importance of financial education and highlights important research surveys. The second part includes financial education at secondary schools where it describes important documents on financial literacy, the National Education Development Program, describes financial literacy at secondary schools and aspects influencing financial literacy. The third part contains the various areas of financial literacy, thus defining the financial literacy, price literacy and budget literacy. The practical part is compiled from a research survey carried out in a quantitative way. The research is done through a questionnaire survey and a didactic test.
Klíčová slova
finanční gramotnost, výzkumná šetření, žáci středních škol, finanční vzdělávání, peněžní gramotnost, cenová gramotnost, rozpočtová gramotnost
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, research investigations, secondary school students, financial education, financial literacy, price literacy, budget literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, institucí ovlivňujících finanční gramotnost a vzdělávání žáků středních škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovené výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku a didaktického testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, institucí ovlivňujících finanční gramotnost a vzdělávání žáků středních škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovené výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku a didaktického testu.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1.
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. Praha: Stanislav Juhaňák - TRITON, 2012. ISBN 978-80-7387-622-7.
KIYOSAKI, Robert T. a Sharon L. LECHTER. Bohatý táta, chudý táta pro mladé: Co vás škola o penězích nenaučí. Praha: Pragma, 2005. ISBN 80-7205-199-7.
SYROVÝ, Petr a Tomáš TYL. Osobní finance. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4832-0.
ŠTOGR, Josef. Proč nevíme, co jsou peníze. Praha: Generatione Europe, o.s., 2013. ISBN 978-80-905308-6-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Seznam doporučené literatury
PETÝRKOVÁ, Lenka a Pavlína CHMELAŘOVÁ. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-8-1.
BERTL, Ivan. Kapitoly o finanční gramotnosti. Praha: Stanislav Juhaňák - TRITON, 2012. ISBN 978-80-7387-622-7.
KIYOSAKI, Robert T. a Sharon L. LECHTER. Bohatý táta, chudý táta pro mladé: Co vás škola o penězích nenaučí. Praha: Pragma, 2005. ISBN 80-7205-199-7.
SYROVÝ, Petr a Tomáš TYL. Osobní finance. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4832-0.
ŠTOGR, Josef. Proč nevíme, co jsou peníze. Praha: Generatione Europe, o.s., 2013. ISBN 978-80-905308-6-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretický rámec práce, dále se zaměřila na hlavní výsledky práce a jejích interpretaci. Uvedla také závěry a doporučení pro praxi. Poté odpovídala na otázky stanovené v posudcícch práce. Dotazy komise: Z jaké definice finanční gramotnosti jste vycházela? Jakým způsobem jste zjišťovala dovednosti a schopnosti finanční gramotnosti? Studentka dotaz zodpověděla.